Så har den äntligen kommit. Vår Spoilercast om Bioshock: Infinite. Vi berättar om våra respektive besök i den flygande staden Columbia och ger våra analyser och delar med oss av små roliga saker vi hittade längs vägen.
Om någon mot all förmodan skulle ha missat det så är det
jätte-super-spoilervarning på hela det här extra-avsnittet!
Har du inte spelat genom Bioshock: Infinite och vill undvika spoilers ska du skippa det här avsnittet helt. Hela avsnittet är en enda jättelång spoilerfest.
Jag tycker inte min tweet som jag skrev till Tommy fick ett uppriktigt svar från er.
Jag skrev nämnligen att ”Du skulle gilla spelet om du förstod dig på relativitet!” Dock hade Tommy inte kommit till slutet vid det tillfället, så han missuppfatta väl min reply till honom.
Jag trodde att han hade blivit mindblown i slutet och inte uppskattat spelet för ett dåligt slut och summering. Trodde Samson skulle förstå vad jag mena när Tommy tog upp min tweet i svamppoden. Aja, förhoppningsvis tar väl Samson upp en del teorier om kvantfysik och relativitet som bevisar hur coolt bioshock infinite slutet är.
Mind Blown to be exact 🙂
Ser fram emot att få lyssna på avsnittet iaf! Har längtat 🙂
Mina restriktioner när det kommer till spelet har ingenting med de delarna av berättelsen att göra. Om jag verkligen förstår eller bara tror jag förstår spelar ingen roll egentligen. Anledningen till varför jag inte tycker det är ett jättebra spel är uteslutande bundna till gameplay.
Anser att Bioshock Infinite har en intressant Historia med ett mind blowing slut och vackra miljöer som man tyvärr inte hinner se eftersom man stressas fram hela tiden. Musiken är också riktigt bra sen gameplayet enformigt men det är inte det jag spelar ett Bioshock spel utan det är för storyn. Själva Booker DeWitt är en tråkig karaktär men historien runt om kring han är intressant.
Två rättningar, det heter inte Tesla Core, utan Tesla Coil. Utöver det heter uppfinnaren Nikola Tesla, inte Nikolaj.
Tack för denna Spoilercast, jag älskar er! Har få vänner som är spelare och får sjukt sällan tillfälle att grotta ner mig i spoilers med vänner, ni är ett sjukt bra alternativt!
@Tommy Håkansson
Som sagt sa du det sen, var bara ett missförstånd från min sida 🙂
Gillar idén med spoilercast men tycker verkligen inte att ni måste gå igenom varje punkt av storyn, tanken är väl att de som lyssnar på avsnittet redan redan har spelat igenom spelet.
hoppas verkligen att det är okej att spoila här i kommentarerna men angående fågeln och buren
https://www.youtube.com/watch?v=yD0ovANHdqQ
man ser även Elizabeth göra detta när hon snurrar på nyckeln som hon får mot slutet av spelet som har en fågel och en bur på var sida av nyckelhuvudet.
Sen vill jag bara tillägga att jag tycker att ni avfärdar Bioshock 2 alldeles för lätt, många konstanter och variabler från det återkommer dessutom i Infinite (även om ni kanske aldrig sa att det inte var så)
Den allra största lär väl vara att Elizabeth hela tiden refereras till som ”the lamb” och att det finns en karaktär i tvån som heter Eleanor Lamb som har en liknande roll som Elizabeth samt är ganska så snarlik till utseendet. Det gjorde iallafall att jag i princip hela spelet igenom misstänkte att Elizabeth var Bookers dotter.
Till sist: bra avsnitt, tack och bock!
Jag trodde det var songbirds hälsa i slutstriden på skeppet… 😛
Jag gillar konceptet med en spoilercast. Diskussioner om spel överlag är intressanta, speciellt i fallet Bioshock. Personligen hade jag dock sett en större fokus på den slutliga analysen av spelet i stället för den långa genomgången av det. Jag tycker visserligen att genomgången var rätt bra gjord – jag var rädd för att det skulle kännas ganska segt när jag först märkte att det var vägen ni tog, vilket lyckligtvis inte riktigt blev fallet – men jag är ändå lite tveksam till upplägget. Men så föredrar jag också kortare podcasts på 45-90 minuter. Det passar, tidsmässigt, bättre för mig.
Väldigt intressant att höra er snacka om det, dock. Intressant att höra var era och mina upplevelser skiljde sig åt. Jag hade till exempel inga problem med att uppfatta att man skulle beskydda kärnan i slutet, men däremot missade jag någonting annat som gjorde att marktrupperna bara kom och kom och kom och kom och kom igen. Jag tror att jag glömde att ha sönder ett luftskepp eller något. Oerhört frustrerande. Sedan hade jag heller inga större problem med spöket i slutet, utan sprang mest runt och jagade achievements mot hennes minions. Det gick bra tills jag fått helt slut på ammo och salts, varefter fajten blev ruggigt svår. 😀
Jag ska inte gå in alltför mycket på problemen jag hade med spelets berättande, för det skulle säkert kunna uppta ett blogginlägg eller två, men sammanfattningsvis kan jag väl säga att jag tycker att det var lite synd att spelet klämde in så mycket information vid ett fåtal ställen och sedan lämnade så mycket information i ljuddagböckerna. Jag hade gärna sett den informationen spridd över hela spelet.
Men jag spelade också spelet i nära nog ett sträck under en helg, med några korta sömn/mat/toalettpauser inklämda enbart för att min kropp krävde det. När klockan var två på söndagsmorgonen borde jag nog ha gått och lagt mig och avslutat spelet senare under dagen i stället, men jag forcerade framåt. Vid femtiden var min hjärna mos, och alla twistar i slutet förvirrade mig bara.
Det började bra redan med avsnittsbilden (ni måste ordna en utställning med all Svampriketkonst som har producerats av allt möjligt folk genom åren), sedan fortsatte det att vara magiskt avsnittet igenom.
Att gå in såhär på djupet är nog något som passar just den typ av spel som BI verkar vara (där just historien är det mest intressanta och kräver samtal med andra). För mig som inte har spelat spelet så var det i perioder snudd på andlöst spännande att höra historien utvecklade sig, men tror att jag hade önskat mer tid till rena anaylser/anekdoter om jag redan hade spelat själv (som Tom E konstaterade).
Det här är ett koncept ni mer än gärna får fortsätta med. För den (d.v.s. jag) som inte har tid/pengar att spela allt lockande som finns så duger det gott att få ta del av andras upplevelser.
Applåder!
Gillar konceptet starkt, däremot känns det som ni behöver fåin lite mera känsla i det hela då det märks ändå att ni provar något nytt.
Men jag som inte har tiden/prioriterar tiden till andra spel gillar detta skarpt, att jag kan få lite nys om vad spelen faktiskt handlar om osv trots att jag inte har tiden att lägga på dem.
Ser gärna att ni gör detta flera gånger, pratar om spel ni spelat helt enkelt och diskuterar olika val och hur ni upplevde spelen helt enkelt. 🙂
Ett innerligt tack till eder alla i Svamppod; detta var det bästa ni producerat (hitills).
Må så vara att jag är partisk eftersom jag känner så mycket känslor inför Infinite (och Bioshock-serien i stort)men denna spoilercast gav mig den slutgiltiga dos av klargörande och diskussion, att jag nu äntligen kan lägga spelet bakom mig.
Tack.
Har klottrat hela min hand full av punkter jag vill nämna så here goes:
* Bollkastningen i början slutar på samma sätt oavsett vad man väljer; polismannen tar tag i din hand innan du hinner kasta, precis som ni nämnde. Skön detalj här var den timer som gick neråt och som stressade fram ett val, precis som i Walking Dead-spelet.
* Samson! Filmen du snackade om med de två männen i ett rum och de olika beslut som tas/inte tas, var snäll och leta upp titeln, blev mycket nyfiken.
* En oerhört stark scen i Infinite som ni inte nämnde, var nere i arbetardelen där det på inhumana vis delades ut jobb till den som gjorde det på kortast tid. Påminde inte så lite om en scen ur filmen Cykeltjuven (01:50 in i klippet);
http://www.youtube.com/watch?v=X59SmjMlFJ4&feature=share&list=PLDDB12D574ED7DB9F
* En underbar detalj när man är nere i Rapture, om man kollar ut i vattnet där du ser en annan ”gångtunnel” längre bort så ser du en Big Daddy med tillhörande Little Sister som ska samla Adam 🙂
* ”Syskonen” heter Lutece, uttalas Lu-tess
😉
* Och så till min fråga till er alla (som kanske blir svår att ta upp utan att spoila); Hur tänker ni inför en uppföljare? Tekniskt sett skulle ju Levine & Co. kunna göra en massa slentrianuppföljare som helt enkelt bara utforskar en annan fyr? Bioshock Space liksom.
Och vad förväntar ni er av DLC-paket (finns ju ett Season Pass till spelet) vad kan det innehålla som kan vara värt att spela?
Personligen ser jag helst att Bioshock-sagan tar slut här och nu och att Levine tar sin talang och gör ett nytt spel som vågar vägra alla action och som fokuserar än mer på berättande.
Och klart som korvspa att ni ska fortsätta med spoilercasts, detta var som sagt oerhört angenämt!
Tack för mig.
Jag har bara lyssnat på halva spoilercasten hittills, men gillar det skarpt. Det är väldigt kul att ni plockar upp detaljer som blir meningsfulla först när man har koll på storyn som helhet. Nu slipper jag surfa runt på forum, och kan istället ha era kommentarer i bakhuvudet när jag hinner spela om spelet, någon gång i framtiden.
BOB: Filmen som Samson syftade till heter ”Rosenkrants och Gyllenstjerna är döda” och är baserad på en pjäs av Tom Stoppard. De två huvudkaraktärerna är inte bifigurer i Macbeth, utan i Hamlet.
@Bob: Filmen heter ”Rosencrantz and Guilderstern Are Dead”
Den här videon förklarar det bättre än jag gjorde:
Spoilercasts är i min mening både roliga och intressanta.
Dels för att få höra andras tankar och diskussioner kring spel man själv tagit sig igenom, men även om spel man inte vill/orkar/hinner köra.
Bioshock spelen har aldrig varit särskilt lockande för min egen del, men blev efter att ha lyssnat färdigt på spoilercasten mer sugen på att köra Infinite än tidigare.
Med andra ord, bra jobb and keep em coming 🙂