Det är samma uppsättning musketörer vid mikrofonerna denna vecka som den förra. Men innehållet är ändå nytt och kretsar denna vecka kring skräckspelet Outlast, gratis till Playstation Plus-prenumeranter på Playstation 4, samt den andra episoden av Telltales The Wolf Among Us. Utöver det blir det i vanlig ordning nyheter och en rad utsvävningar. Mycket nöje!
Vill du ha tillgång till bonuspodden men var inte med och backade från starten? Ta en titt HÄR.
När ni läser ”billions” i amerikansk press kom ihåg att det är miljarder i vårat språk här hemma. Så tvivlar starkt på att Sony går biljoner back haha
Jo, du har givetvis rätt. I stand corrected.
Appropå nya generationen konsoller, så kan man köpa en Xbox One (uk importerad) i Sverige i stora butikskjedjor (dom jag kollade hade minst 50st i lager), men jag har inte sett någon PS4 till salu i butik.
Och tack för en grym podcast. Det är mysigt med spelsnack på svenska!
Angående er diskussion om när spelen ger spelaren handikapp när hen leder eller gör poäng. Fenomenet känt som Rubberband AI är enligt mig bland de värsta av idéer som spelutvecklarna kommit på. Ta t ex. Catch Up-effekten i racingspel som omöjliggör chanserna att efter ett perfekt utfört lopp kunna defilera på upploppsrakan utan att motståndarna syns till, nej den belöningen kan du glömma för då aktiveras gummibandet och de andra bilarna ligger alldeles bakom dig hur bra du än kör. Nu ska det till att jag inte spelat racingspel på väldigt länge och det kan ha ändrats sen dess.
Som du hörde i podden så håller jag helt med dig, samtidigt som jag kan se parytaspekten i fenomenet. Det är ju inte alla som är sådär hardcore utan bara vill ha lite roligt med sina kompisar, men jag tror jag är för seriös i mitt spelande för att klara av sån mekanik. När spel fuskar är bland det värsta jag vet 🙂
Jag tror att det som stör mig mest är att utvecklarna smyger med det. Det borde vara mer tydligt att denna funktion existerar. Den borde istället finnas som en valbar feature som man kan aktivera när man som du säger spelar mer casual t ex. med vänner.
Just på den punkten var ju faktiskt Sonic & Sega All-Stars Racing väldigt duktiga. I options menyn kan man enkelt och tydligt stänga av Catch-Up funktionen om man vill. Väldigt tacksamt. 🙂
Jag skulle vilja kommentera några saker jag tänkte på när ämnet free-to-play dör upp i poden. Jag spelar nämligen rätt mycket free-to-play spel. Som tidigare fattig student och numera jobbar jag på ett ställe som bara har anställning under halva året, så min budget är begränsad. Därför har jag spelat mycket free-to-play spel och har rätt bra koll på dem. Men en återkommande sak jag hör och läser från spelsidor angående free-to-play är diskussioner med åsikter som känns som om de cirkulerar hos spelare som inte själva spelar några free-to-play spel alls.
Bland annat verkar många använda frasen free-to-play och främst tänka på hur konceptet implementerats i mobilspel. Betala för att kunna göra mer saker ofta och snabbare helt enkelt. Detta verkar inte vara något som de flesta gamers gillar och när spelen dessutom är enklare skapelser som Candy Crush och Angry Birds så fattar jag ändå kritiken. Men när jag själv hör free-to-play så tänker jag på de spel som du kan ladda hem och spela helt gratis på PC. League of Legends, Team Fortress 2 och Old Republic för att nämna några av de mer kända. Ofta är dessa spel fullvärdiga utmanare till betalspel och du kan hitta gratisspel i de flesta genrer.
Ett annat exempel är att frasen ”pay to win” alltid dyker upp… och jag fattar bara inte varför. Detta koncept existerar inte längre i den största majoriteten av free-to-play spel som erbjuds. Det du kan betala för är i 99% av fallen antingen kosmetiska saker eller saker för bekvämlighet (extra XP, större bank m.m.) Att betala för att vinna förekom när konceptet var nytt men inte längre. Inget gratisspel jag har spelat låter dej köpa de bästa vapnen eller att levla direkt till max level. Ibland kan du få mer utrustning fortare via olika betalningar, men då är den ofta slumpmässigt utdelad och kommer även lite till de som inte betalar. Några spel låter dej dels köpa specialvaluta med riktiga pengar, men även få den via andra system i spelet som att konvertera från spelets vanliga valuta. Så varför detta ens dyker upp när free-to-play diskuteras fattar jag inte.
Konceptet är inte heller något som är i uppstarten och på väg att bli något stort som ni med många andra verkar vilja hävda. Vi är redan där. Steam erbjuder över 80 free-to-play spel, och då är inte ens de största titlarna på free-to-play marknaden tillgängliga där. Även de mest populära spelen på Twitch är LoL och DOTA2. Jag förstår heller inte varför folk anser att ett MMO spel har misslyckats när de går från månadsbetalning till free-to-play. De övergår helt enkelt från en finansieringsmodell som inte funkar till en som gör det. Att det hela kommer utvecklas och bli bättre i framtiden håller jag dock klart med om. Konceptet är inte perfekt, men får ofta lite väl negativ kritik som inte verkar helt saklig.
Hoppas ni inte tar detta som skäll på er, jag tycker såklart mycket om er. Berätta gärna om ni har spelat några free-to-play, vad ni tyckte om dem eller varför ni inte gillar dem. Kram! 🙂
Dessutom så vill jag informera att Call of Duty faktiskt finns som gratisspel, dock bara i Kina ännu så länge. Här är en video som går igenom lite mer om spelet:
http://www.youtube.com/watch?v=DS2Em06cwAU
Ha det bra och tack för en helt suverän podcast! (jag ska försöka komma på något bra ämne att föreslå till bonuspoden med. Återkommer med det senare.)
Angående diskussionen om nya IP:n från Nintendo så beror det ju på hur man ser på det. Räknas endast förstapartsspel, eller räknas även andrapartsspel där Nintendo t ex finansierat spelet, eller samarbetat med en tredjepartsstudio?
Om vi börjar med att bara sträcka oss till förstapart, räknar vi då endast Nintendo EAD, som väl enligt de flesta är själva kärnan av Nintendos spel utveckling, hur man än vrider och vänder på det? Om vi till en början endast fokuserar på EAD de senaste tio åren så har de skapat sju nya IP:n;
Big Brain Academy (2005)
Nintendogs (2005)
Wii Sports (2006)
Wii Play (2006)
Wii Fit (2008)
Wii Music (2008)
Steel Diver (2011)
Man kan väl dock helt klart argumentera för att alla Wii-spelen tillhör samma IP, om man vill det. I sådana fall är det fyra nya IP:n de senaste tio åren.
Men EAD är ju faktiskt bara en del av förstaparts-Nintendo. Utöver dom har vi SPD, NST, 1-UP Studio, Creatures Inc, Intelligent Systems, Monolith Soft, Nd Cube och Retro Studios, som alla egentligen är lika mycket förstapart som EAD. Tar vi med dom i räkningen så får vi tolv till nya IP:n de senaste tio åren:
Daigasso! Band Brothers/Jam with the Band (Nintendo SPD, 2004)
Dr Kawashima’s Brain Training (Nintendo SPD, 2005)
Rhythm Tengoku/Rhythm Heaven (Nintendo SPD, 2006)
Disaster: Day of Crisis (Monolith Soft, 2008)
A Kappa’s Trail (1-UP Studio, 2009)
Eco Shooter: Plant 530 (Intelligent Systems, 2009)
Tomodachi Collection (Nintendo SPD, 2009 BARA I JAPAN)
Wii Party (Nd Cube, 2010)
Aura-Aura Climber (Nintendo NST, 2010)
Xenoblade Chronicles (Monolith Soft, 2010)
Pushmo/Pullblox (Intelligent Systems, 2011)
Kiki Trick (Nintendo SPD, 2012 BARA I JAPAN)
21 nya pure-förstaparts-IP:n de senaste tio åren alltså, 17 om man räknar Wii-spelen som endast ett IP. Några av de här är självfallet spel som typ ingen hört talas om, då det är spel som släppts typ på WiiWare, DSiWare eller 3DS eshop, och Nintendo verkar ju inte vara alltför sugna att marknadsföra dessa spel överhuvudtaget, tyvärr.
Ni pratade om ”riktiga” IP:n (eller något sådant), och tänker man på det viset så är väl Xenoblade Chronicles (2010) det nyaste, om jag tolkade er rätt.
Nintendo har ju dock också gjort en hel del samarbeten med co-development genom åren, och ska vi räkna med dessa? Varför inte, om det nu är Nintendo som äger IP:t, och dessutom varit med och utvecklat spelen i fråga? Jag hittade sju nya IP:n från de senaste tio åren som Nintendo utvecklat i samarbete med en eller flera andra studior:
Chibi-Robo! (Skip Ltd, 2005)
Fossil Fighter’s (Red Entertainment, M2 & Artdink, 2008)
Art Academy (Kuju Entertainment, 2009)
Nintendo presents: Style Boutique (syn Sophia, 2009)
Snowpack Park (Skip Ltd, 2010)
Pandora’s Tower (Ganbarion, 2011)
The Last Story (Mistwalker & AQ Interactive, 2011)
Och om vi ska gå så långt som spel där Nintendo stått som utgivare, finansierade projekt från andra studior så finner vi ytterligare tretton IP:n:
Geist (n-Space Inc, 2005)
Another Code (Cing, 2005)
Ouendan!/Elite Beat Agents (INiS, 2005)
Drill Dozer (Game Freak, 2005)
Jump Super Stars (Ganbarion, 2005)
Odama (Vivarium Inc, 2006)
Chōsōjū Mecha MG (Sandlot, 2006 BARA SLÄPPT I JAPAN)
Hotel Dusk (Cing, 2007)
Endless Ocean (Arika, 2007)
Zangeki no Reginleiv (Sandlot, 2010 BARA SLÄPPT I JAPAN)
Harmoknight (Game Freak, 2012)
Dillon’s Rolling Western (Vanpool, 2012)
The Wonderful 101 (Platinum Games, 2013)
Jag vet att Nintendo med säkerhet äger några av dessa IP:n, medan jag är lite osäker på vissa. Till exempel Game Freak (utvecklare av huvudserien av Pokémon) har inte utvecklat något spel till annan plattform än Nintendos sedan 1999, och är väl i allmänhet sedd som en Nintendo-utvecklare även om de inte officiellt är det.
Så visst gör Nintendo en massa nya IP:n, samt finansierar nya IP:n. Problemet är väl snarast att marknadsföringen är dålig, det är ofta väldigt nischade spel, eller spel som inte tilltalar den traditionelle ”gamern” så värst mycket.
Jag förstår att ni nog främst vill att Nintendos nyckelpersoner ska börja utveckla nya IP:n, och jag håller definitivt med. Jag blev bara lite… carried away, så att säga då jag började göra lite research på ämnet. 🙂
Nu har det skett i så många avsnitt att jag måste fråga. Är det menat som en kul grej när Tommy går in i All Out Defence Mode när någon annan i podden kritiserar Nintendo, eller är det hanns seriösa reaktion? Han brukar ju kunna backa bandet och argumentera en bit in, men så fort det kommer på tal så förvandlas han för en kort stund till en lejonmamma som sätter livet på spel för att skydda sina barn mot allt hot.
Håller för övrigt med Anders när han säger att Sonic Boom borde blivit ett nytt IP. Inte minst när Bob Rafei, designern till Jak & Daxter, har stått för all design även här. Det kunde bli ett nya generationens Precursor Legacy, men de tyngs ner av Sonic licensen. Det svider lite att tänka på.