Kommer ni ihåg vad ni gillade bäst? Ville ni vara den luriga tjuven eller den modiga polisen när ni lekte som barn? Min gissning är att ni som inte gillade auktoritet oftast ville vara tjuven, springa och gömma sig och känna extasen i att överlista och skratta åt Kling och Klang. Ni som ville vara polisen mest tyckte om ordningen i rätt och fel och älskade idén om rättvisa och hjältemod. Nu förenklar jag så klart en hel del, och valet av tjuv eller polis var förstås beroende på humöret.
Missförstå mig inte nu, Visceral ska inte göra Battlefield Inferno där klasserna har vingar, brinnande svärd och eldgafflar. De ska däremot göra ett spel om just tjuv och polis, Battlefield: Hardline, där kriminella ligor strider mot lika hårt bestyckade insatsstyrkor. Många tänker nu kanske på Payday eller Grand Theft Auto och att det är i ropet just nu att göra spel om kriminalitet. I min värld är det dock ständigt aktuellt. Kriminalitet har varit en ständig kompanjon så länge vi alla levt eftersom vi lärde oss att leka tjuv och polis tidigt, för att sedan få uppleva en allt mer komplex bild av det onda mot det goda. Brott och straff genomsyrar alla kulturella uttrycksformer.
Superhjältarna tog hand om skurkar, Björnligan och Spökplumpen förlorade alltid till sist i Kalle Anka-tidningarna och brott löstes av spännande unga detektiver i tonårsromanerna. Ljuset vann över mörkret. Nånstans här började dock mörkret få ett mänskligt ansikte. Idag är det för oss vuxna lika lätt att förstå både mörkret och ljuset, så länge vi har empati och förstånd nog att se komplexa samhällsproblem och framförallt gråskalor. Dikotomin kriminell mot polis är ju inte bara med oss i media, utan även i segregationen, orättvisan och de sociala problemen i Stockholm, i Sverige, i Europa och resten av omvärlden. Efter det EU-val där vi just såg människohatande ideologier åter igen fästas på den politiska kartan är det än mer angeläget då vi har oroliga år framför oss. År där roller som tjuv och polis kommer att ställas på huvudet mer än på väldigt länge.
Därför känns det så mycket mer angeläget och närmre just nu än rena militära konflikter. En soldat är inte på samma sätt bärare av politisk och samhällelig mening. Om EA och Visceral vet detta eller bara har bra timing låter jag vara osagt.
I polisen finns den alltid vakande kämpen som vägrar låta oskyldiga lida av andras desperata våld och stöld. Skönheten i det klara och tydliga, ordningen och kontrollen i en fulländad och ren skapelse. Där finns allt från den våldsälskande och maktgalna fascisten till den passionerade medmänniskan.
Yin och Yang. Apollo och Dionysos.
I dagens samhälle kanske tjuv och polis ersatt de båda paren. Kanske är det därför vi inte kan få nog.
Bra krönika och roligt att du fick med EU på ett hörn också =)
Kampen mellan gott och ont är verkligen universell och något alla kulturer tampas med och har en relation till.
Troligen är det också därför som Lord of the Rings finns med på listan av böcker som lästs av flest människor.
Vad mig anbelangar är Visceral Games Battlefield:Hardline ingenting annat än det gamla Counter-strike i en ny skrud.
Counter-strike är ju egentligen ingenting annat än en version av ”tjuv och polis”.
Det kvittar vilket land eller kultur vi kommer ifrån – alla förstår premissen och vad som behöver göras när man spelar Counter-strike.
Det är tjusningen och hemligheten bakom dess långvariga popularitet.
Vi kommer alltid uppskatta böcker, film och spel där den eviga kampen mellan gott och ont kan utkämpas.
Fast allra bäst är det förstås när det saknas nyanser och de goda alltid är hjältar och de onda är rakt igenom onda.
Annars blir det ju jobbigt och precis som i verkligeheten… det vill säga ett närmast olösligt problem där ingen är rakt igenom ond eller god och alla har anhöriga med samma egenskaper.
Tack! Ja visst är det roligare ibland, eller iaf enklare när det tydliga skiljelinjer mellan hjälte och skurk. Spelar för närvarande Wolfenstein på PS4 och det är ett ganska gott exempel. Det är svårt att berätta en vettig historia i en värld där allt är gråskalor, utan det gäller ju att stoppa in de där det räknas. Marvels hjältevärld är en av mina favoriter i detta, där hjältar ÄR hjältar men tampas med sina mörker och svårigheter ändå, utan att bryta gränserna. Som sagt, det är ett ämne som i princip är outtömligt eftersom nya nyanser och nya motsatsförhållanden dyker upp dagligen på alla möjliga fronter. Jag gillar tjuv och polis som sagt. Det ligger oss närmre än soldatlivet.