Imorgon Àr det Äterigen dags för RetrospelsmÀssan i Göteborg. Jag, Anders, Anna och Linus kommer att vara dÀr och representera Svampriket. Tveka för all del inte pÄ att komma fram och sÀga hej, dÄ blir vi glada! Jag förstÄr om inte alla har möjlighet att ta sig till Göteborg för att besöka mÀssan som arrangeras av nÄgra av de mest engagerade ideellt arbetande mÀnniskor jag nÄgonsin trÀffat. Vill du ÀndÄ fÄ lite hÀrlig retrostÀmning i tillvaron kommer hÀr en lista över nÄgra underskattade retrojuveler.
1. Actraiser (SNES, 1992)
Enligt mig ett av de bÀsta spelen som slÀppts till vad som enligt mig Àr tidernas bÀsta konsol. Enix blandar 2D-action med en stadsbyggarsimulator pÄ ett sÀtt jag i början av 90-talet aldrig hade sett tidigare. NÀr det begav sig ville jag bara springa igenom actiondelarna för att komma till nÀsta land att bygga upp, men pÄ senare Är har jag kommit att uppskatta plattformandet, klumpiga kontroller till trots. Extra plus för ett helt makalöst soundtrack. |
2. Commander Keen (PC, 1990)
Den första konsol jag hade hemma var Super Nintendo, men sedan jag var vĂ€ldigt liten hade vi PC. NĂ€r alla andra ungar satt och spelar Super Mario Bros. hemma, lirade jag och pappa Commander Keen. Ă
ttaÄrige Billy Blaze reser till Mars och blir Commander Keen. DÀr mÄste han ta tillbaka delar av sitt rymdskepp frÄn de onda Vorticons. Doom- och Quake-papporna John Carmack och John Romeros Id Software ligger bakom Commander Keen, och redan hÀr mÀrker man av studions fingerspetskÀnsla. |
3. Soul Blazer (SNES, 1994)
Ănnu ett Enix-spel pĂ„ listan? Studion kunde verkligen det hĂ€r med actionrollspel pĂ„ Super Nintendo. Ăven hĂ€r blandas action med stadsbyggande, fast pĂ„ ett lite annat sĂ€tt. Genom att besegra monster i grottor lĂ„ser spelaren upp nya hus och karaktĂ€rer i byarna som sedan hjĂ€lper hjĂ€lten med information och utrustning. Stor variation i miljöer förhöjer spelupplevelsen och Enix karaktĂ€ristiska âtyngdâ i ljudeffekter och action Ă€r riktigt skön. |
4. Stunts (PC, 1990)
Det Àr nÄgot visst med riktigt tidig 3D-grafik. Och dÄ menar jag RIKTIGT tidig, inte Playstation-tidig. Stunts kan ses som en tidig föregÄngare till spel som Trackmania dÀr det gÀller att köra bil sÄ snabbt som möjligt pÄ omöjliga banor. Det som var banbrytande dÄ var att 3D-grafiken möjliggjorde höjdskillnader, looper och annat skojigt. Om det med sina fÄtal bilder per sekund ens skulle vara spelbart idag vet jag inte, men dÄ var det sÄ hÀftigt att ögonen höll pÄ att trilla ut.
5. Little Big Adventure (PC, 1994)

Ett av de spel som prÀglat min uppvÀxt som spelare mest Àr Twinsens Àventyr i Little Big Adventure. PÄ sin tid var det stort, grandiost, vÀlproducerat och vackert. Idag gÄr det knappt att titta pÄ, men efter att ha Äterupplevt det i iPad-version kan jag konstatera att det ÀndÄ Àr nÄgot alla gamers som vill ha koll pÄ sin spelhistoria borde uppleva. Det en av de första gÄngerna jag upplevde sÄ mÄnga aspekter av en spelvÀrld. Under spelets gÄng fÄr man uppleva sÄvÀl sociala och politiska problem och konflikter sÄvÀl som det övergripande Àventyret. Kontrollen pÄ touchskÀrmen Àr visserligen horribelt dÄlig, men det var den pÄ tangentbord nÀr det begav sig ocksÄ. |

Jag hoppas att vi ses pĂ„ RetrospelsmĂ€ssan imorgon. SJĂ€lv ska jag för första gĂ„ngen försöka fynda lite pĂ„ mĂ€ssan dĂ„ jag Ă€r pĂ„ jakt efter ett helt vanligt SNES och nĂ„gra spel. Ăr du ute efter lite retropĂ€rlor du missade nĂ€r det begav sig rekommenderar jag ovanstĂ„ende varmt. Det kan vara svĂ„rt att hitta spelbara PC-retrospel, men gör du det hĂ„ller de Ă€n idag. NĂ„ja, kan kanske inte gĂ„ i god för Stunts, men de andra!
Gilla detta:
Gilla Laddar in âŠ
Relaterade
Hade helt glömt bort commander keen, det var ju helt underbart! Vill minnas att vi hade en uppföljare som var jĂ€kligt bra den med đ
Syns imorgon!
Japp, det finns ett helt gĂ€ng Keen-spel, och de flesta var bra. Vi hade bara första spelet vĂ€ldigt lĂ€nge, och jag blev sĂ„ överlycklig nĂ€r jag och mina systrar fick tvĂ„an, trean och fyran (tror jag) pĂ„ disketter en jul. đ
1. Tror inte jag sett en riktigt negativ recension av detta. Men ett hyfsat castlevania-spel och ett hyfsat sim city-spel blir inte mer Àn hyfsat tillsammans för mig. En trea.
2. Som jag förstÄtt det blir de bÀst kring del IV. Var lÀnge sen nu för mig.
3. En gammal favorit och restaureringstemat har inte blivit uttjatat i andra spel. Okami gjorde det rÀtt bra, och Terranigma bÀttre Àn SB men det Àr ju en slags uppföljare. Men vad som sÀnker detta en del idag Àr monotonin i striderna. Det blir för mycket av exakt samma rörelser. Det lider Àven av andra barnsjukdomar inom genren sÄsom att inte kunna snabba upp text, backtracking och en brist pÄ ledtrÄdar i flera pussel, sÄ Ànnu en trea.
4. Inte jag heller, men du det ser rÀtt ryckigt ut (kanske gÄr att fixa?). Tidig 3D och framförallt baneditorn Àr iaf stora plus!
5. Senast jag testade detta kom jag inte förbi första omrÄdet innan jag gav upp pÄ kontrollschemat, sÄ njae. Verkar intressant annars sÄ kanske fÄr lov att testa igen.
NÄgra andra som kanske inte Àr underskattade, men nog lite bortglömda:
Solomon’s Key (1986)
Fantasy Zone II/Fantasy Zone II DX (1987/2006)
Mendel Palace/Quinty (1989)
Willow (Arkad, 1989)
Catrap (1990)
Metal Storm (1991)
Landstalker (1992)
D/Generation (1992)
X-Com/UFO: Enemy Unknown (1993)
Lunar: Eternal Blue (1994)
Stoppar mig dÀr innan det drar ivÀg alldeles.
Hade jag spelat spelen för recension idag hade jag nog hĂ„llit med dig i mĂ„ngt och mycket, sĂ€rskilt nĂ€r det gĂ€ller Soul Blazer. Men du har fel o Actraiser, det Ă€r bara SĂ JĂVLA BRA! đ
Vill bara hissa en liten varningsflagg för den nya versionen av Little Big Adventure. Kontrollen Àr fortfarande horribel, men den kan faktiskt vara liiiiiiite bÀttre pÄ pekskÀrm Àn med tangentbord. Hur som helst, tajt kontroll Àr ett mÄste för dig kommer du troligen inte orka med spelet denna gÄngen heller.
Jag lÀgger till Lufia II (SNES). BÀsta rollspelet pÄ konsolen. Ja, möjligtvis bÀttre Àn FFVI och Chrono Trigger. Jag tror faktiskt det.
SpĂ€nnande! MĂ„ste kolla efter det pĂ„ mĂ€ssan đ
Minns att jag var sĂ„ jĂ€kla sugen pĂ„ Lufia-spelen nĂ€r de kom, men fick dĂ„ aldrig chansen att spela dem. Provade mĂ„nga Ă„r senare, men tyckte inte de var hĂ€lften sĂ„ feta som jag hade förvĂ€ntat mig. đ
Actraiser lever mycket pÄ sitt soundtrack. Den första banan i Filmore har ju en lÄt som Àr helt fantastiskt underbar.
Sen gav enix bara ut spelet samma sak för Soul Blazer. Det var Quintet som utvecklade bÄda spelen. (plus Illusions of Gaia/Time och Terranigma. Men de platsar inte direkt bland underskattade titlar tycker jag.)
Men ett spel frÄn samma utvecklare och utgivare Àr ju Robotrek som Àr mysigt litet sci-fi RPG dÀr du bygger robotar och lÄter dem slÄss Ät dig. Konceptuellt Äterfinns det senare i Pokémon till viss del.
Lufia II – HĂ„ller jag fullt med Tommy om. Det Ă€r ett helt underbart spel. Det Ă€r nog ett av fĂ„ spel som blev spoilade redan i introt till föregĂ„ende spel. (Det Ă€r ju trots allt en prequel till Lufia).
Synd dock att det inte kom fler bra spel i serien.
Tack för rÀttelsen om utvecklaren dÀr! Tog för givet att det var Enix pÄ grund av det snarlika UI:t och lÄnade ljudeffekter.
Robotrek spelade jag ganska sent, men hade helt glömt bort det tills du nĂ€mnde det nu. Fantastiskt litet rpg! MĂ„ste plocka upp det igen. đ
Fy fan vad jag Àlskade Stunts! Och vilka banor jag konstruerade!
Fist bump pÄ Actraiser Niklas! Underbart spel dÀr helheten blir större Àn delarna var för sig. Och den ljuvliga musiken fÄr en hÄrdnackad yrkeskriminell med ett hjÀrta av kallt, förhÀrdat stÄl att börja grÄta som ett litet tröstlöst barn och omedelbart byta karriÀr till kastratsjungande velourpastor.
Soul Blazer Àr Àven det mycket trevligt men kÀnns aningen repetitivt. Har du spelat nÄgot av de andra spelen som Quintet utvecklade? T ex Terranigma, Robotrek eller Illusion of Time. Samtliga Àr till Super Nintendo.
Stunts kĂ€ndes vĂ€ldigt modernt och intressant för sin tid. Det var skoj att bygga egna galna banor med fler loopar Ă€n i den vĂ€rsta berg-och-dalbana, men det gick sĂ€llan att ta sig igenom sina egna kreationer tack vare den minst sagt begrĂ€nsade bilduppdateringen. Tre bildrutor i sekunden Ă€r inte direkt generöst. Och det som man tyvĂ€rr minns mest frĂ„n den tidens PC-spel Ă€r den fruktansvĂ€rda inbyggda PC Speakern som fick varje levande varelse pĂ„ den jord att vilja hugga sig sjĂ€lv med en penna i örat om och om igen, tills man befriades frĂ„n oljudet men Ă€ven berövades av alla andra ljud…
Little Big Adventure var ett spel jag aldrig kom in i. Tror jag var för liten för att förstÄ hur det rent spelmekaniskt fungerade. Försökte lÄngt senare ÄtergÄ till spelet nÀr jag var vuxen, men spelet hade vid det laget blivit hopplöst förÄldrat. Ville tycka om det men fastnade aldrig för det. Ett spel frÄn samma era som LBA var Magic Carpet som jag förstod lika lite av men fastnade desto mer för.
Commander Keen Àr jag i stort sett likgiltig inför. PÄminner vÀldigt mycket om den tidens sidoscrollande plattformsspel till PC som t ex originalet av Duke Nukem till MD-DOS. Simpla i sitt upplÀgg och med synnerligen begrÀnsad fÀrgpalett, men det Àr ursÀktat dÄ Doom och Quake fortfarande Àr nÄgra av tidernas bÀsta FPS. RÀttelse; nÄgra av tidernas bÀsta spel.
Mer sĂ„dana hĂ€r retrodoftande listor frĂ„n den nostalgiskimrande barndomens oskuldsfulla dagar! Underbart kul att lĂ€sa om andras barndomsminnen. Finns en uppsjö av spel jag hade velat lĂ€gga till eller tipsa om. Men den listan hade blivit pĂ„ tok för lĂ„ng…
AngÄende Stunts, kanske det var ospelbart pÄ de 10 MHz 286 som fanns 1990, men vÀntade man nÄgra Är och körde det pÄ en 386 eller Ànnu hellre 486 sÄ hade hÄrdvaran hunnit ifatt och det blev riktigt spelbart. Jag har nyligen kört det pÄ en hÄrdvaruemulerad (FPGA) 186 som enligt benchmarket Landmark motsvarar en 75 MHz PC AT (286), och pÄ den plattformen flyger Stunts fram riktigt mjukt. Avsaknad av ett kompatibelt PS/2-tangentbord gjorde tyvÀrr att det inte gick att demonstrera pÄ RetrospelsmÀssan.
Soulblazer Ă€r ett av mina finaste spelminnen. Ălskade det =) DĂ€r kan man dessutom snacka om bra story. Act raiser var ocksĂ„ grymt.
Faktum Àr att jag i en diskussion med pojkvÀnnen för ett tag sedan tog upp just de tvÄ spelen som ett förslag pÄ hur kommande spel i Zelda-serien skulle kunna se ut.
Tjabba alla retro Àlskare!
Jag skulle behöva er hjÀlp lite, det Àr sÄ att jag försöker fÄ tag pÄ ett spel till snes dÀr man kunde uppgradera sina vapen pÄ robototen man satt i, man kunde Àven sÀtta nÄn grej i bak pÄ ryggen pÄ denna robot som huvudkaraktÀren satt i. Detta snes spel var ett turordnings baserat spel och man spelade en kille som letar reda pÄ sin flickvÀn/fÀstmö/fru som blivit kidnappad
Kan det vara sÄ att du blandat ihop det lite och tÀnker pÄ Blaster Master till NES? Jag har försökt leta och hittar inget som passar ditt minne tyvÀrr.
en sökning pÄ Snes Mech Games ger dig ett bra urval kan jag tÀnka!
LĂ„ter som Robotrek. Mech-rollspel av Quintet till Snes.