Så kom då dagen vi alla visste skulle komma. Dagen då Microsoft till slut backade på den sista av de stora punkterna de fick kritik för inför släppet av Xbox One – kravet på Kinect. Från och med i juni kommer det att gå att köpa en Xbox One utan Kinect för ett lägre pris. I nästan ett år har vi sett Microsoft göra helomvändning efter helomvändning när det gäller sin senaste konsol. ”Always online” – borta. Inga använda spel-policyn – *poff*. Och nu som sagt – tack och hej, Kinect.
Jag är övertygad om att många ute i stugorna jublar åt beslutet eftersom Kinect helt enkelt aldrig blev så revolutionerande som inte minst Peter Molyneux verkade tro. För mig – och troligen en hel del andra ”i branschen” – betyder dock Microsofts beslut mer än att vi slipper skrika ”XBOX! TV!” från soffan. I och med slopandet av kameran tappar Microsoft ännu mer av den lilla trovärdighet de har.
Avsaknaden av ”always online” begränsar möjligheterna för spel att använda sig av kraften i det något luddiga begreppet ”molnet”, och Kinect-lösa konsoler innebär att intresset för att utveckla spel med stöd för rörelsekonsoler troligen kommer att försvinna – igen. Slaget blir extra hårt mot utvecklare som Harmonix, som i princip uteslutande sysslar med Kinect-spel. För dem blir varje Xbox One-ägare utan en Kinect en potentiell kund färre.
Men det spelar ingen roll vad vi semiprofessionella speltyckare, eller Kinect-fokuserade studios tycker. Att släppa Xbox One utan Kinect kommer definitivt att vara en bra affär för Microsoft. Utanför vår lilla klick av entusiaster och semiprofessionella lär de allra flesta dra en lättnadens suck över att slippa Kinect och glad i hågen inhandla den billigare kompromissen. Många är nog glada över att Microsoft ”lyssnat på spelarna” och ”ger oss vad vi velat ha hela tiden”, men själv är jag obeskrivligt besviken över att visionen med konsolen verkar ha övergetts totalt.
Men vi får inte glömma att det – som alltid – handlar om pengar i första hand. Microsoft hade storartade planer, men var förmodligen före sin tid. Nu gäller det att göra vad som går för att tjäna så mycket pengar som möjligt och komma ikapp Playstation 4:s försäljningssiffror, även om det innebär att låta kritikerna vinna.
Jag lär själv skaffa en Xbox One när den väl släpps i Sverige. Men då tänker jag minsann skaffa en Kinect också, så det så!
Det finns en motsägelse i att försöka komma ikapp genom den reaktiva hållningen att överge sin vision och utforma sitt erbjudande allt mer likt konkurrentens.
Niklas! Kära underbara Niklas! Jag. Håller. Med. Dig. 100%
Herregud om man inte befinner sig på ”Mainstream”-banan och gör precis som alla andra. Respekten för MS sjönk ytterligare några pinnhål.
Jag ska ju i och för sig inte köpa Xbox så mig kvittar det.
Synd att de inte vågar sticka ut. Ungefär som att vara punkare i hjärtat och när man för första gången sticker ut huvudet med tuppkam springer in och tar bort kammen för att man fick lite kommentarer.
Dagens bästa liknelse! ^_^
Jag instämmer nästintill helt med artikelförfattaren undantag begagnade spel. Hur kan det vara bättre för konsumenten att inte kunna byta in sina spel? Sen kan man ju undra varför man skulle köpa en Xbox one för samma pris som en ps4 när konsolen är svagare. Hade dom satt prislappen till 349 dollar skulle jag förstått!
Varför man ska köpa den svagare konsolen XBOX ONE?
För SPELEN förstås!!!
Tja, det får väl räknas som en välkalkylerad risk av Microsoft.
Sony lägger pengarna på en lite starkare kvalitetsprodukt.
Microsoft snålar lite på hårdvaran, men lägger sina pengar på att muta spelutgivare att släppa sina spel lite tidigare på XBOX ONE.
Det är en modell och strategi som fungerade väldigt väl på den förra generationens konsoler.
I synnerhet som Sony sagt att de av ren princip vägrar använda sig av samma metoder som Microsoft.
Så det finns all anledning att förvänta sig ett tidigare spelsläpp för utvalda/populära titlar på XBOX ONE.
För många räcker det som köpargument.
Själv köper jag förstås en PS4 – då jag vill ha en kvalitetsprodukt.
Då det inte finns något intressant PS4-spel för mig ännu så kommer jag avvakta och ta tag i alla spel jag inte klarat på PS2 och PS3. =)
Jag tror det är svårt att få exklusivitet från utgivare särskilt länge utan att de får betala mer än vad det är värt. Det är mycket pengar det handlar om i många fall och jag tror inte majoriteten av spelarna bryr sig om de får sina spel 1-2 månader senare än vad den andra konsolen får. Speciellt inte om de får det ”bättre” spelet senare.
Rent marknadsmässigt tror jag att det är en strategi som funkar bättre när man redan har kontroll över marknaden och vill slå spiken i kistan för motståndarna. Då förlorar inte utgivarna lika mycket pengar (då de andra konsolerna har lägre försäljningssiffror).
Jag tror du underskattar värdet med att få ett spel ett par veckor tidigare. Själv resonerar jag precis som dig – att få ett spel lite tidigare imponerar verkligen inte på mig.
Särskilt som det främst är EA´s sportspel och andra för mig fullständigt ointressanta spel som berörs.
Jag har jobbat för EA och att få spelen lite tidigare till en konsol har betydelse för många och är inte speciellt dyrt för Microsoft. Det är definitivt värt pengarna och en fin bonus för alla fanboys och yngre kids.
Sedan har MS hittills också legat i framkant vad gäller online-/multiplayerfunktionen och har ovanpå det serier som Gears of War, Halo och nu senast Titanfall – spel som
alla utnyttjar online och multiplayer.
Återigen, detta är inte en bonus, funktioner eller spel som intresserar mig det minsta. Fast för en stor grupp människor är detta sammantaget goda argument för att välja en XBOX ONE – hur ska
man annars kunna spela de populära spelen med sina kompisar? =P