Krig, cowboys och indianer, Turtles och tjuv och polis. Jag har dålig koll på vad kidsen leker ute nu för tiden, men sent 80- och tidigt 90-tal var det dessa lekar som gällde i Falkenberg där jag växte upp. Krig är det verkligen ingen brist på i spel, och tidernas bästa Turtles-spel (du vet vilket det är) har redan gjorts. Cowboys och indianer är det lite sämre med spel om, men nu får vi åtminstone chansen att leka tjuv och polis i Battlefield: Hardline, vars beta har körts sedan E3 och avslutas på Playstation 4 idag. Det är dock knappast någon högoddsare att det kommer att köras flera betaperioder innan spelet släpps den 21 oktober.

Det fulla spelet lovar en komplett tjuv och polisupplevelse med buddy cops och allt. I betan får vi dock nöja oss med en karta och två spellägen, Heist och Blood money. Jag kommer att fokusera främst på det förstnämnda, helt enkelt för att det är det läge jag haft roligast med.

Lätt som en plätt, och egentligen är det ett glorifierat capture the flag-läge.

I Heist ska tjuvlaget spränga en värdetransportbil, plocka på sig pengarna för att sedan fly med en smärre förmögenhet. Snutarna ska stoppa dem. Lätt som en plätt, och egentligen är det ett glorifierat capture the flag-läge. Men för mig som för längesedan tröttnat på spel som utspelas i moderna krigssituationer känns det ändå som en frisk fläkt.

Konflikten har flyttat från slagfältet in till stan och byter ut pansarfordon mot snabba bilar, sporthojar och polishelikoptrar. Med hjälp av ziplines och fallskärmar går det att ta sig runt kartan på nya sätt och man går aldrig säker från angrepp, ens från ovan. Utan att vara särskilt insatt i Battlefield 4 får jag intrycket av att Hardline jobbar mycket mer på vertikal krigföring. Höghus, helikopterplattor och lyftkranar utgör utmärkta platser för krypskyttar som tvingar en att ständigt vara på sin vakt uppåt.

Weeeeeeeeee!

Jag får också känslan av att Hardline är snabbare än Battlefield 4. Det känns inte lika tungt att springa omkring, och fordonen är snabba som attan. Om det faktiskt stämmer är jag fel person att fråga, men det ger en liten blinkning åt snabba arenashooters, som är de enda jag spelat i någon större utsträckning. Vapen och föremål har också anpassats för ”civila” ändamål, även om tjuvarna kan kännas väldigt välutrustade för stjäla förhållandevis lite pengar.

Jag är inte säker på om det är rätt att släppa ett till spel i Battlefield-franschisen såhär tätt inpå Battlefield 4, särskilt inte när det fortfarande inte är buggfritt eller funkar som det ska alla gånger. Visst, det är inte Dice som utvecklar Hardline, utan Dead Space-studion Visceral Games, men överetablering av ett varumärke tenderar att skada det. Se bara på Call of Duty. Även om de nu för tiden utvecklas parallellt av flera olika studios är de så likartade att det kan vara svårt att skilja dem åt för alla utom de mest inbitna spelarna.

Med det bekymret i tankarna har jag ändå väldigt roligt med Battlefield: Hardline. Framförallt har det att göra med att jag får spela en kvalitativ shooter, men slipper amerikanska soldater och militärjargong. Hardline-spelarna kommer troligen att vara ungefär desamma som Battlefield-spelarna, men kanske kan en sådan liten sak vara tillräckligt för att locka in fler spelare som tröttnat på dudebro-pangpang, vajande amerikanska flaggor och vräkiga pansarvagnar. Jag vet att åtminstone jag ser fram emot Battlefield: Hardline mer än alla Call of Battlefield: Modern Bad Company Black Ops som släppts sedan det första Modern Warfare.