Jag har en hatkärlek till Mario Kart, och den fortsätter så klart i Mario Kart 8. Om jag går in med inställningen att först och främst vilja vinna är risken stor att jag kommer vara på dåligt humör när jag slutar spela. Om jag däremot går in med inställningen att först och främst ha kul med placeringarnas prioritet på andraplats, är det bland det roligaste som finns att spela. Spela för att ha kul i första hand, spela för att vinna i andra hand. Men även när jag har rätt inställning (som vanligtvis inte infinner sig förrän efter 4-5 förödande och orättvisa förluster) finns det några saker som stör mig i Mario Kart 8. Saker som enligt mig förstör balansen på ett sätt som gör det både mindre tävlingsanpassat såväl som mindre underhållande. Dessa punkter är:

Connection error
Ja, anslutningen bryts fortfarande då och då. Men det märks tydligt att något har hänt. Det märks att Nintendo har gjort något. För det sker absolut inte alls lika ofta längre. Förut hände det ungefär en gång i halvtimmen för mig. Nu är det ovanligt att det sker alls. Jag tror det hänt mig en eller två gånger på hela den här veckan. Och det är fullkomligt acceptabelt. Jag borde revidera mitt betyg av spelet.

Tre röda skal
mario-kart-8-wii-u-wiiu-1400137698-082Tre röda skal har funnits med länge i serien, men passar enligt mig inte in i det nya föremålssystemet. Förändringarna har gjort så att det är mycket svårare att vara defensiv, speciellt i täten. Det har blivit svårare att spela defensivt eftersom man nu mer bara kan ha ett föremål i taget, samt att spelarna i täten väldigt ofta får mynt. Det blir därmed obalans när de defensiva möjligheterna strippas ner, medan det mest offensiva föremålet (tre röda ska) lämnas kvar.

Gröna skal
De gröna skalen studsar för många gånger innan de spricker. Ingen är så bra på att sikta att man träffar någon efter fyra studsar utan att det bara är tur. Att slänga iväg tre skal och hoppas på det bästa är enligt mig inte underhållande gameplay, varken för mig eller den jag träffar. Det är otillfredsställande för båda parterna, och det är väldigt sällan som de går att skydda sig från när de kommer från sidan. Eldbollarna studsar bara en gång, det borde gröna skal också göra. Däremot uppskattar jag att de gröna skalen låter mer än tidigare, så att man åtminstone har en chans att undvika dem när de kommer bakifrån. Det går faktiskt att höra om man behöver flytta sig till höger eller vänster.

Blått skal
Till skillnad från de flesta andra hatar jag inte blått skal. Speciellt inte när det dessutom tar ut spelare på väg till förstaplatsen, och det faktiskt finns ett föremål som kontrar det. Blått skal behövs i ett spel där förstaplatsen i övrigt är den mest ohotade platsen, eftersom tvåan och trean sällan har skäl att spela offensivt då fyran och femman förmodligen kommer få bra items hela tiden. Men även om jag förstår det blå skalets syfte tycker jag inte det ska vara möjligt att få det under det tredje och sista varvet. Jag förstår att det är designat att hindra förstaplatsen från att dra iväg allt för mycket, och hålla spelarna i en klunga. Men när du träffas av det blåa skalet i mitten av tredje varvet finns det väldigt lite chans att kunna ta igen det innan mållinjen. Speciellt när du spelar mot jämnbra motstånd. Inget blått skal på sista varvet/etappen, tack.

Rainbow Road
mario-kart-8-wii-u-wiiu-1400137698-045Rainbow Road är inte anpassat med spelets nya antigravitationsfunktioner i åtanke. Antingen det, eller så är bandesignen sadistisk. Det här gäller specifikt de två första snäva kurvorna alldeles i början av banan, där spelarna fortfarande befinner sig i en tät klunga efter start. De här snäva kurvorna har antigravitation, vilket innebär att du får en boost när du nuddar någon annan i klungan. En boost som alltid riskerar att putta ut dig, och det finns ingenting du kan göra åt det. På varv två och tre har jag inget emot det, för då befinner sig inte alla i en klunga och det går därför att undvika med lite skicklighet och smart spelande. Men när 12 spelare trängs i samma kurva är det hopplöst. Det är dessutom mycket mer riskfyllt för motorcykelförare, som inte kan svänga lika snävt och därför måste ta kurvorna efter den farliga ytterkanten. Ingen antigravitation här på första varvet hade enligt mig varit bättre bandesign.

Poängsättningen
Jag är inte helt säker på vad jag tycker om poängutdelningen i Mario Kart 8s onlineläge. På en server med 12 spelare kommer du få pluspoäng så länge du kommer på plats 9 eller högre, i stort sett. Det är ganska ovanligt att få minuspoäng. Jag säger att jag inte är helt säker eftersom jag inte har någon inblick i algoritmerna som systemet följer, angående hur många poäng de över dig har i förhållande till de under dig samt dina egna poäng. Men just nu känns det inte som att poängen representerar hur bra du är, utan snarare hur mycket du spelat. Och där finns inte nödvändigtvis ett samband, egentligen. Vilket kan leda till knasig matchmaking i längden.

Fire hopping/Boost hopping
mk8_jumpHoppa två till tre gånger efter varje boost, och förläng den en smula. Boosttiden ”spenderas” inte när du inte nuddar marken, såvida du inte flyger. En liten grupp spelare har accepterat den här glitchen som en feature, medan en klar majoritet tycker att det förstör speglädjen. För att inte tala om vad det gjort mot time trial-läget. Nintendo gjorde sig av med snaking efter att många klagade, och det var trots allt en avsiktlig, rolig och balanserat del av gameplay. Det är inte fire hopping. Själv gillade jag snaking, och har inte så mycket emot fire hopping. Om jag börjar känna att jag måste hoppa efter varje boost i kurvorna kommer jag göra det. Däremot bryr jag mig om det gör spelet mycket mindre roligt för en majoritet av spelare, då jag inte vill att en glitch ska reducera spelarantalet. Fixa, Nintendo!

Föremålshjulet kan ibland inte stoppas
Om fire hopping är en irriterande glitch, är det här något som på en gång får mig att stänga av spelet när det dyker upp. Jag tror det här är relaterat till uppkopplingen på något vis, och innebär att man ibland inte kan få föremålshjulet att stanna manuellt efter att ha åkt in i en kub. Det innebär att du måste vänta ungefär 5-6 sekunder på att hjulet stannar av sig självt. Det har du absolut inte råd med när du spelar mot de bästa. 5-6 sekunder extra kan göra så att du inte får svampen du behöver för genomvägen i tid. Eller att du inte får det gröna skalet att försvara dig med i tid. Eller att du inte får det röda skalet att skjuta spelaren framför dig i tid, innan den hinner korsa mållinjen. Fixa, Nintendo!

Teleportering på Shyguy Falls
Det här tänker jag inte säga så mycket om, eftersom jag inte är 100% säker. Men jag råkade ut för något konstigt en gång. Jag låg etta praktiskt taget hela loppet. De två sista varven hade jag en trygg ledning. Men när jag gick in i mål stod det plötsligt att jag kommit tvåa i stället för etta. Jag klickade förvånat på kartan för att se hur långt framför mig personen låg, men såg ingen framför mig och ingen i närheten bakom mig på kartan. När jag hittade personen som det stod hade kommit före mig (den enda på servern som spelade som Shyguy) stod hen stilla alldeles bakom mållinjen, långt bakom mig. Trots att spelarna automatiskt kör framåt efter att de gått i mål, stod den här personen som ”stulit” min förstaplats helt stilla. Mario Kart 7 hade problem med en glitch som gjorde att du kunde teleportera dig långt fram på banan om du trillade ner på exakt rätt plats. Jag undrar om vi kommer se något liknande på Shyguy Falls i Mario Kart 8, eller om det här bara var en konstig slump som inte kommer hända igen.