De flesta med ett spelintresse vet vad Trials Àr. Vissa Àlskar det, andra hatar det, men majoriteten av mÀnniskor befinner sig i det dÀr grÀnslandet dÀr de antingen hatar att Àlska det eller Àlskar att hata det. En sak har de allra flesta gemensamt dock: de har mest troligt helt missat den mest fascinerade delen av spelet.
I Trials Fusion finns en Achievement som heter âThe Fifth Keyâ. För att fĂ„ âThe Fifth Keyâ Ă€r spelare tvungna att hitta rĂ€tt plats i level editorn och dĂ€r grĂ€va sig ner i ett berg för att hitta en begravd nyckel. En, i sig, ganska rĂ€ttfram uppgift. Som med de flesta Achievements dök det snabbt upp otaliga guider för hur man skulle gĂ„ tillvĂ€ga för att lyckas och för de flesta stannade det dĂ€r. Men vad menades egentligen med âThe Fifth Keyâ? Var fanns de fyra första?
BerÀttelsen Àr lÄng och, helt Àrligt, ganska fantastisk. LÄt oss börja frÄn början.
2009 slÀppte RedLynx Trials HD. Spelet möttes av övervÀgande positiva utlÄtanden frÄn kritiker vÀrlden över och sÄldes i över tvÄ miljoner exemplar. Och med tvÄ miljoner spelare var det bara en tidsfrÄga innan nÄgon skulle börja upptÀcka de mÄnga kryptiska symboler och ledtrÄdar strösslade genom spelet.
BinÀra tal, romerska siffror, mÀrkliga mönster, symboler, stjÀrntecken, kartbitar, spelet var fullt av dem. Men vad var syftet? Internet satte genast igÄng och tack vare hÄrt arbetande forumiter verkade det som att man, tvÄ och ett halvt Är efter att spelet först kommit ut, hade hittat ett svar pÄ vad alltihop betydde.
RedLynx hade pillat in en hyllning till den mÀnskliga nyfikenheten i sitt spel och den mÀnskliga nyfikenheten hade triumferat. Och dÀr kunde det ha slutat, om inte finnarna hade fÄtt blodad tand.
UngefÀr samtidigt som internet knÀckte hemligheten i Trials HD slÀppte RedLynx Trials Evolution. Och ganska snart upptÀckte spelare att Àven det hÀr spelet innehöll ledtrÄdar. Och den hÀr gÄngen hade utvecklarna steppat upp en nivÄ eller tvÄ.
Det började ganska lugnt. Genom att ta sig till rÀtt platser pÄ banorna hittade spelare bilder som alla hade kopplingar till mÀnsklig historia. Tecken och bilder frÄn förhistoriska civilisationer vÀrlden över. Mannen som till stor del stÄr bakom pÄskÀggen, Redlynx creative director Antti Ilvessuo, sÀger att det hÀr var den första delen av tre, i en större gÄta som handlade om tid. Han ville fÄ spelare att tÀnka pÄ det förflutna.
GĂ„tan fortsatte i spelets första DLC. Ă terigen handlade det om att ta sig till vĂ€ldigt specifika platser gömda runt om pĂ„ banorna. PĂ„ tvĂ„ platser i spelet hittades meddelanden i braille, som kombinerade bildade det meddelande som skickats frĂ„n Arecibo-observatoriet i Puerto Rico den 16 november 1974 och som förvĂ€ntas nĂ„ stjĂ€rnhopen Messier 13 om 25 000 Ă„r*. PĂ„ en annan plats hittades en mekanisk struktur, en kopia av âthe Clock of the Long Nowâ, en klocka konstruerad för att visa korrekt tid i 10 000 Ă„r. Fortfarande var tidstemat vĂ€ldigt tydligt.
Hittills verkade RedLynx ta det ganska lugnt. Gömda symboler som refererade till historiska hÀndelser och personer var inte direkt nÄgot nytt, det hade spelare sett redan i HD. Men det hÀr var bara uppvÀrmningen.
I december 2012 slÀpptes spelets andra DLC: Riders of Doom. Och nu gick saker helt ape shit.
Det började med en kod. En samling skyltar runt om i spelet som flitiga spelare samlade och satte ihop. Resultatet blev en fullstÀndigt obegriplig text, som en anvÀndare listade ut var ett VigenÚrekrypto, kodat med en mening frÄn en Wikipedia-artikel om Niels Bohr och Albert Einsteins debatter. NÀr koden var knÀckt uppenbarade sig instruktioner: ta dig till en specifik plats pÄ en specifik bana, stÀng av musiken i spelet och rör styrspaken pÄ ett specifikt sÀtt.
SÄngen hade legat gömd i spelet i ett halvÄr innan den nu upptÀcktes och var komponerad enbart för den hÀr gÄtan. Utöver en snygg referens till Princess Mononoke, innehöll den ytterligare instruktioner.
âWake up and listen, the secrets are hidden in the brighter tones. Your ears may not catch them, you might have to transform it into a visible form. Be prepared to find, a strange encoded line. Decoding must be applied. Now shivers are running down your spine as a treasure is waiting for you.â
âThe brighter tonesâ visade sig vara en rad svaga pipanden, som nĂ€r man gjorde en spektralanalys av lĂ„ten skrev ut âcheck song spectra in each songâ i morsekod. Sagt och gjort, samma spektralanalys gjordes pĂ„ spelets resterande sĂ„nger och ytterligare en morsesekvens avslöjades. Avkodad ledde sekvensen bort frĂ„n sjĂ€lva spelet** och till nĂ€sta del av Ă€ventyret: www.fixedpatternencodes.com.
Idag möts de som gÄr in pÄ Fixedpatternencodes av fyra geografiska koordinater och en text som meddelar att den hÀr gÄtan Àr löst, men nÀr adressen först upptÀcktes var allt som mötte besökare en bild.
Att bilden skulle innehÄlla en hemlighet var det liksom ingen frÄga om och det tog inte forumiterna nÄgon lÀngre tid att ta reda pÄ hur man skulle fÄ fram den. Utöver bilden man kunde se fanns det Àven en bild gömd i hemsidan CSS. Ifall man tog de tvÄ bilderna och placerade en över den andre i Photoshop som ett exkluderande filter förvandlades bruset till text.
Texten, som snabbt identifierades som latin, ledde forumiterna till Titus Lucretius Carus, en romersk poet och filosof. Med lite kreativt anvÀndande av Google Translate lyckades man dessutom översÀtta den.
”Finally, rains are lost when Father Heaven
Has dropped them into the lap of Mother Earth.
But shining grainfields sprout, and twigs grow green
On trees; the trees grow, too, and bear their fruits.”
Men dÀrefter verkade det ta stopp. Vad Titus hade med saken att göra var det ingen som kunde svara pÄ och ett tag verkade spÄret kallna medan forumet riktade in sig pÄ andra saker (det finns aldrig brist pÄ hemligheter att klura pÄ i Trials Evolution).
VĂ„r historia tog liv igen nĂ€r Antti Ilvessuo sjĂ€lv dök upp i forumet i september förra Ă„ret och lĂ€mnade bilder pĂ„ först en och sedan tvĂ„ kistor, följt av det kryptiska meddelandet âsoon fixedpatternencodes.comâ. Spekulationerna satte genast igĂ„ng igen. Fanns det mer gömt i den dĂ€r sĂ„ngen Ă€n bara de ljusa tonerna? Vad betydde texten av Titus Lucretius Carus ? Och var inte kistorna sĂ„dana som anvĂ€nds vid geocaching?
Det tog fram till mars i Ă„r innan Antti Ilvessuo Ă„tervĂ€nde, den hĂ€r gĂ„ngen med orden ânow it beginsâ. Och sĂ„ var nĂ€sta fas igĂ„ng.
Med jÀmna mellanrum började smÄ, handritade symboler dyka upp pÄ Fixedpatternencodes. Forumet följde utvecklingen med andakt och sparade varje ny bild som dök upp. Teorierna florerade och efter ett tag lyckades de, sin vana trogen, lista ut symbolernas betydelse. Sjutton bilder tog det, sen lyckades forumet korrekt förutspÄ den artonde: Schrödingers katt.
Bilderna som dök upp refererade alla till vetenskapsmÀn genom tiderna, i bokstavsordning. Ampere, Bohr, Curie. Listan fortsatte utökas och forumiterna fortsatte fylla i den.
Med hela alfabetet löst var nÀsta steg att anvÀnda det i praktiken.
Bilden ovan var nĂ€sta att dyka upp pĂ„ hemsidan***, tillsammans med ett lösenordsfĂ€lt. ĂversĂ€ttningen tog inte mĂ„nga sekunder, âBig freeze with no complete endâ, en referens till en av teorierna om universums undergĂ„ng, och efter lite strul med att fĂ„ lösenordet inskrivet rĂ€tt lyckades man lĂ„sa upp nĂ€sta del i mysteriet.
Sidan bytte skepnad Ànnu en gÄng och blev till sist till den vi ser idag. Fyra uppsÀttningar koordinater som pekade till fyra platser runt om i vÀrlden: Helsingfors, Sidney, Bath och San Fransisco. Efter att ha lÀmnat spelet för internet, lÀmnade gÄtan nu internet för den riktiga vÀrlden.
Den första kistan som hittades var den i Sidney. I ett hÄl i en sandstensvÀgg lÄg kistan gömd. Och platsen var vald med omsorg. SandstensvÀggen tillhörde nÀmligen ett observatorium byggt för att studera Halleys komet, men som blev fÀrdigstÀllt för sent och missade den. Tiden, det Äterkommande temat.
NĂ€st pĂ„ tur att hittas var den i Helsingfors. HĂ€r krĂ€vdes lite extra arbete eftersom hemsidan hade gett inte en, utan tvĂ„ platser att ta sig till. Den första, till den letandes förvĂ„ning, var finska speltidningen Pelaajas (”spelare”) kontor. En viss förvirring ska ha uppstĂ„tt nĂ€r personen pĂ„ jakt efter kistan ringde pĂ„, innan de som jobbade pĂ„ tidningen förstod att det var paketet som Antti Ilvessuo lĂ€mnat dĂ€r hen ville ha.
Paketet innehöll ingen kista. Det innehöll dÀremot en metallplatta och nÄgra papper. Metallplattan gav vidare instruktioner och tillsammans med den andra uppsÀttningen koordinater ledde de den utsÀnde forumiten till kista nummer tvÄ.
Papperna dÄ? Vilken funktion de fyller Àr Ànnu oklart, men de Àr gamla. Gamla pÄ riktigt. Enligt personen som har dem ska de vara runt 300 Är gamla och i forumet har de identifierats som nÄgon form av juridiska dokument, ett gÀllande försÀljning av land och ett gÀllande ett lÄn, alla pÄ gammal franska.
Efter kistan i Helsingfors var Bath nÀst pÄ tur. En nÄgot mer rÀttfram kista att leta upp, men pÄ ett betydligt mer makabert gömstÀlle.
”We never knew you Henry Herbert Hale” löd den kryptiska texten pĂ„ hemsidan. Vad som menades med det blev obehagligt klart nĂ€r forumiten pĂ„ jakt efter kistan lokaliserade den i en glasslĂ„da, pĂ„ en kyrkogĂ„rd, bakom en grav tillhörande Henry Herbert Hale, son till Henry och Sarah Warren Hale, död den sextonde juli 1858, ett Ă„r gammal.
Sist ut, och med hjÀlp av en liten extrapush frÄn Antti Ilvessuo, var kistan i Los Angeles. Och nu var alla fyra kistor till funna.
Forumiterna hade sÄ klart, till skillnad frÄn mig som försöker hÄlla lite dramaturgi i det hÀr, inte vÀntat pÄ det kompletta setet innan de öppnade kistorna. SÄ fort första kistan hittades var de direkt pÄ och öppnade den, vilket ni kan se nedan i en onödigt lÄng och jÀvligt klantig unboxing.
Med undantag frÄn kistan som hittats i Helsingfors var innehÄllet i alla tre kistor identiskt. En nyckel och en metallplatta med en inskription.
”Midday in Year 2113 1st Sat in Aug One of Five keys will open the box Underneath the Eiffel Tower”
Utöver detta innehöll kistan i Helsingfors Ă€ven ett antikt fickur, och sĂ„ hade varje platta en inskription pĂ„ baksidan. Tre av dem löd ”It seemed like forever ago”, den fjĂ€rde ”It is utterly beyond our power to measure the changes of things by time”.
Och nu har vi nÄgonstans kommit tillbaka dit vi började. En av de fem nycklarna kommer öppna lÄdan. Men bara fyra har hittats, om man inte rÀknar den i digital form.
Jakten pĂ„ den femte nyckeln pĂ„gĂ„r febrilt. Kanske finns svaret i de juridiska dokumenten? Eller kanske i nĂ„gon av de mĂ„nga gĂ„torna i Trials Evolution som fortfarande inte Ă€r lösta? Dessutom har jakten pĂ„ pĂ„skĂ€gg i Trials Fusion bara börjat. Finns fortsĂ€ttningen pĂ„ mysteriet dĂ€r, eller kommer RedLynx pĂ„börja nĂ„got nytt och försöka toppa det hĂ€r? Ăr det ens möjligt?
Och som om det inte rĂ€ckte sĂ„ dyker Antti Ilvessuo upp i forumet och kastar in en dynamitpinne. Nu senast med en referens till den kĂ€nda statyn Kryptos (som forumiterna sĂ„ klart tog direkt) med ett gömt pigpen-chiffer i botten som översatt betyder âExocortexâ. Kanske kommer det leda till den femte nyckeln?
Ju mer spelarna har nystat i den hÀr gÄtan, desto fler frÄgor har dykt upp. Vad kommer vara i lÄdan 2113? Kommer det ens finnas nÄgon lÄda? Med tanke pÄ att vi alla antagligen kommer vara döda vid det laget, spelar det nÄgon roll?
Det Àr svÄrt att inte fascineras av RedLynx pÄskÀgg. Inte bara för att de Àr sÄ ofantligt genomtÀnkta och strÀcker sig genom bÄde tid och rum, utan för att de alla tycks ha en grundlÀggande idé. Mitt bland foruminlÀgg om att knÀcka koder och översÀtta latinska texter dyker filosofiska diskussioner upp. MÄnga saker som listats ut under gÄtans gÄng har inte varit en del i att nÄ mÄlet utan snarare en del i ett större tema. MÀnsklig nyfikenhet, determinism, framtiden och det förflutna, olösta och olösliga mysterier. Lika mycket som det Àr en gÄta Àr det en hyllning till gÄtor. Och Àven om man, som jag, inte Àr smart nog att hÀnga med, gÄr det hur bra som helst att stÀmma in i hyllningskören.
Mer lÀsning
Kotakus första artikel om pÄskÀggen i Trials Evolution
Kotakus andra artikel om pÄskÀggen i Trials Evolution
FatShady visar hur man tar The Fifth Key och pratar om bakgrunden
ForumtrÄden om pÄskÀggen i Trials Evolution
ForumtrÄden om pÄskÀggen i Trials Fusion
En nÄgotsÄnÀr komplett lista över hemligheterna som hittats i Trials Evolution
Intervju med Antti Ilvessuos, översatt frÄn finska
*Nja, förvÀntas och förvÀntas. Meddelandets huvudsakliga syfte var egentligen bara att skryta om vilken fancy ny utrustning man hade, och inte att faktiskt fÄ kontakt med nÄgon. NÀr meddelandet vÀl nÄr fram till punkten man siktade pÄ kommer stjÀrnklustret ha flyttat pÄ sig.
**De hÀr ledtrÄdarna mÄ ha tagit spelare bort frÄn spelet, men de ledtrÄdar jag har nÀmnt Àr bara en liten, liten del av pÄskÀggen som finns i Trials Evolution, mÄnga av vilka Ànnu inte Àr lösta.
***Bilden Àr inte exakt den som dök upp pÄ hemsidan, utan en modifierad version. En av forumanvÀndarna mÀrkte att det fanns smÄ, otydliga mönster pÄ bilden som laddats upp, och genom att anvÀnda symbolerna man fÄtt tidigare som ett exkluderingsfilter fick man fram bilden av trilobitfossilet i bakgrunden.
PÄminner mig om sena nÀtter med thisisnotpr0n.
notpr0n <3
Wow Ă€r det enda jag kan sĂ€ga… Wow
Fantastiskt. Helt jÀvla brilliant.
I lÄdan finns en karta till El Dorado! OMG!
Haha heeelt lysqande. misstĂ€nker dock inte att folk behöver vĂ€nta tills 2113 eller..? Kanske Ă€r nĂ„got mer lurigt angĂ„ende detta. đ
Bra och vÀlskriven text Linus, dessutom spÀnnande. SÄ ska en slipsten dras
Mantackar!
Det finns en bra intervju med Antti dÀr han pratar bla om varför han valde Eiffeltornet och att han sÀkerstÀllt det som ska hÀnda om 100 Är.
Ăversatt frĂ„n finska: http://www.redlynx.com/oldforum/viewtopic.php?p=318392&sid=27c2a0eccf03a23da9232a2fc28f1785#p318427
LÀste den nÀr jag skrev texten. SlÀnger upp lÀnken i inlÀgget!
Wow! Detta var ett riktigt jĂ€vla bra inlĂ€gg! Detta hade gĂ„tt mig helt förbi om du inte hade skrivit om detta Linus. Tack! đ
Grymt intressant och bra skrivet Linus! Dock upptĂ€ckte jag nĂ€r jag lyssnade pĂ„ lĂ„ten och sedan lĂ€ste texten att du skrivit ”you might have to transform it into a visible form” men hon sjunger ”transform into physical form”
=)
Och skumt nog har flera andra sidor skrivit visible form, men hon sjunger klart och tydligt physical.. wierd