Förlåt mig fader, ty jag har syndat.
Det hela började för lite mer än två veckor sedan. Destiny var äntligen här, och jag kunde inte vara mer uppspelt och sugen på att sjunka ner i MMO-träsket igen. Det var ju trots allt nästan tio år sedan sist. Glad i hågen började jag mina äventyr. Jag träffade Peter Dinklage. Jag fick se fantastiska vyer och besöka intressanta platser. Jag fick ta del av en intressant berättelse och skjuta utomjordingar med hjälp av riktigt tajta kontroller. Jag fick spela tillsammans med den nybildade Svampriket-klanen som sakta men säkert tar över universum.
Jag fick dessutom höra flera stora skådisar göra sina kanske sämsta röstroller någonsin. Jag fick besöka de intressanta platserna så många gånger att jag slutade se dem som något annat än transportsträckor mellan mina mål. Jag fick aldrig riktigt veta särskilt mycket alls av den där intressanta berättelsen.
Men så, för några dagar sedan, gick jag över en gräns. Tror jag i alla fall. Alla som spelar Destiny vet att det är ett oerhört slitgöra att försöka få ihop någon vettig utrustning efter level 20. Du kan spela crucible-match efter crucible-match och klara strike efter strike utan att få någonting annat än några ynka crucible- respektive vanguard-poäng.
Det gick ett rykte på nätet. Ett rykte om en plats där man på kort tid kunde plocka hinkvis med blå och lila engrams, som lovade bra utrustning, snabbt. Vissa talade om platsen som det förlovade landet medan andra förbannade vad de tyckte förstörde spelet. Jag var helt enkelt tvungen att kolla upp den omtalade lootgrottan själv.
Jag tog mig till den beryktade grottan och började skjuta. Jag var långt ifrån ensam, och jag hade ganska trevligt i en kvart innan jag bestämde mig för att springa fram och se vad jag lyckats skjuta till mig. En hel drös blå och en lila engram. Sweet, tänkte jag och begav mig till The Tower för att hälsa på tidernas största troll, Cryptarch.
Jag nästan skrek rakt ut av glädje när den där lila oidentiferade bollen visade sig vara ett tungt maskingevär av exotisk klass. Den allra mest sällsynta och kraftfulla klassen av föremål. Hade jag inte begränsats till fyra emotes hade jag sprungit runt The Tower skrikandes, viftandes med vapnet, skjutandes i luften. Så glad var jag. Nu fick jag nöja mig med en liten dans.
Men snart kom den som ett brev på posten. Skammen. Vad hade jag gjort för att förtjäna denna gulmarkerade skatt? Vad andra sliter i veckor för att få hade jag lyckats roffa åt mig på under en kvart, utan någon som helst ansträngning. Jag kände mig smutsig och hemsk. Helst av allt ville jag bara lägga mig i duschen i fosterställning och skrika ut min skam. Istället stängde jag helt sonika av spelet och har inte rört det på flera dagar.
Jag vet att vad jag gjort inte drabbar någon annan än mig själv. Ingen går miste om något för att jag fick det där maskingeväret. Det finns inte en bestämd mängd utrustning av exotisk kvalitet. Ändå känner jag mig smutsig som utnyttjar vad jag tar för givet är en miss av utvecklarna. Det var självklart inte Bungies intention att det skulle gå att farma utrustning så enkelt, och mycket riktigt släpptes igår en liten patch som tog hand om ”problemet”.
Såhär några dagar i efterhand börjar jag känna Destiny-suget igen. Jag kommer definitivt ge mig tillbaka in i spelet för att försöka kvalificera mig för den där raiden som verkar så nedrans tuff. Men loot cave slipper jag som tur är framöver. Det finns andra ställen att farma utrustning som inte kräver att jag utnyttjar utvecklarnas designmissar.
Hur känner du? Är du som jag, som känner att en del av spelets glädje förtas genom att använda sig av sådana knep? Eller tillhör du skaran som anser att utvecklarna får skylla sig själva och att det känns helt okej att stå och skjuta in i den där grottan i tid och otid?
Jag har också gjort nått fruktansvärt… Eller ja ser det inte riktigt så. Tyvärr är hela loot systemet i Destiny helt horribelt (ändå älskar jag spelet). Detta fick mig att stå många timmar vid den så kallade loot grottan och farma satan. Resultat är 2 Exotic vapen och ett par exotic handskar som inte är för min klass.
Jag hade dock föredragit att köra Strikes för att få dessa men eftersom strikes oftast resulterar i noll loot och får man nått så blir det blått eller grönt när identifierar det.
Jag förstår helt och hållet varför man nerfat grottan/ors spawnrate men snälla Bungie fixa det egentliga problemet (Vilket de skall göra enligt deras post, dock skulle de ha gjorts samtidigt som man nerfade det andra).
Vad jag inte begriper är hur de totalt förstörde Queen eventen. Finns ingen poäng alls att köra dessa längre då man inte får shards för för grejerna där nu.
Repen är inte värd att samla finns inget intressant att köpa av Queen.
Trotts dessa saker kommer jag viga större delen av min helg till detta spel då jag har sjukt kul när jag springer omkring med mina polare och härjar på med diverse bossar.
Vi är ett gäng vännner som har clanen ”The Swedish Elk Milking Team” vi är dock ganska få och får inte ihop folk för att kunna Raida så jag funderar på om vi kanske kan få följa med er ibland på sånt om det behövs folk jag har satt eran clan på follow så jag kan ha koll på om ni skall göra nått skoj.
Mvh Christian ”yakumofuji” Svedin
Get Your Portable ID!
PSN länken funkade inge bra mitt namn på psn är MoxZ42
Mvh Christian
Jag tror att du är något på spåren där. Att folk använde sig av loot cave såpass mycket känns som en konsekvens av att den universella drop raten för loot är så låg. Hoppas att de ökar den. Behöver inte vara exotics varje gång, men man ska inte underskatta dopaminkicken som kommer för varje blå och lila drop.
Hoppas hinna spela lite i helgen jag med. Mitt PSN-id är NickeThunder.
Jag har en liknande erfarenhet från Dark Souls 1. Spelet som var/är överjävligt och trögt att farma souls i löste sig galant när man kunde utnyttja designmissarna för hur fienden rör sig. Jag pratar om stället bakom den stängda dörren i Darkroot Garden med ”mänskliga” fiender. Man kunde få dem att följa dig varav man gömde sig bakom en trappa som de inte var ”pathade”(?) till varav de ställde sig på trappan ovan dig och anföll. Vilket resulterade i att de föll ner i en avgrund och dog…
Det krävdes visserligen en hel delsjälar att låsa upp vid den nivån. Men efter det kunde man farma själar sin karaktär, mer eller mindre riskfritt, till förbannelse. Vilket i slutändan gjorde spelupplevelsen som skulle vara svår, hyfsat enkel…
Det fanns också en bugg, som dock var en bra bit in i spelet, som gjorde att man kunde få obegränsat med själar.. Det förstörde även det spelet..
Men som med de flesta buggar, det är valfritt att använda dem!
Samtidigt som dylika ”exploits” är väldigt häftiga, då det förutsätter att det finns ett community som samarbetar, ska man nog helst undvika dem i den mån man kan, då det kan förstöra upplevelsen.
Det som gör Souls-spelen så utmärkande är det otroligt starka communityt och den där tårdrypande tillfredsställelsen av att ta bossarna för att det är så utmanande.
Andra karaktären jag startade i första Dark Souls gjorde jag till en sån där Drake’s Sword-karaktär. Det innebar att spelet blev oerhört lätt tills det helt plötsligt kändes som att springa rakt in i en betongvägg. Utan tvekan en bidragande orsak till att jag slutade spela. Jag förstörde spelupplevelsen för mig själv. 😛
Darks souls 2 exploiten var ju att man inte behöver vara rädd om sina Human effigies. Buggen var att om du körde coop och vann så fick du fullt hp (oreducerat av dödsfall), fulla charges på alla dina spells och din rustning/svärd var återställt.
Istället för att fixa problemet så valde spelutvecklarna att nöja sig med att ”meh.. det får vara kvar”.
Drake sword använde jag aldrig 🙂 men övervägde att skaffa det ett par ggr, men orkade aldrig skjuta pilar på hellkite draken 🙂 (ultra lathet?)
Ytterligare en grej med att få items lätt som förstör spel är Timeless isle i world of warcraft. Kom nyligen tillbaka och levlade mina karaktär till maxnivå, stack till ön, och lootade chests. Hux flux var jag topgearad.. Ingen ansträngning och raidandet blev helt plötsligt ovärdigt… åtminstone de första raidsen… 🙂
och att du i DS2 coop fick hejdlöst med själar för ingen risk där heller… inte alls obalanserat 😮
Såja Niklas, det är faktiskt okej. 🙂
Om du hade skickat ett kuvert med pengar till Bungie och sedan fått ditt exotiska vapen kanske en skamdusch hade varit på plats, men nu var du helt enkelt en av de lyckligt lottade som faktiskt fick ut något riktigt fint av det.
Bungie själva har t.o.m. uttryckt en fascination över att vi kom på det där, att vi har samlats för att ”fegsamla” loot. Det gör mig otroligt hoppfull för vad spelet kan innehålla i framtiden. De verkar ha en intressant inställning till vad socialt spelande är och det är inte begränsat till (i det här fallet) Striker, Raids och the Crucible, du vet – de redan inprogrammerade sociala eventen. De verkar tycka att det är jättekul att se oss spelare hitta våra egna sätt att vara sociala på.
Jag har fått tre lila engrams ur grottan, men bara en gav mig utrustning av motsvarande färg (minns inte vad det var nu, dock).
Jag förlitar mig dock på ”First Gold Tier of the day” och Daily Heroic Story (samt Queens Wrath om spelare finns).
Man skrapar ihop VG-marks/legendaries ganska snabbt på det ändå. 🙂
Jag känner samma i alla sammanhang. Minecraft är ett annat bra exempel. Det jag bygger i Creative känns fullkomligt meningslöst.
Känner igen mig från borderlands , då man kunde loota om jag inte minns helt fel 6-7 vapen lådor i staden new haven , vilken kunde ge ruggigt bra vapen sen när man loota klart var den bara att logga ut o in igen o loota igen , men kände sig smutsig ett tag och ja det förstörde nog en stor del av mitt borderlands spelande.
Min cryptarch är level 30. Han har vid ca 4 tillfällen gett mig något jag vill ha. Och det finns andra farmställen, venus var där det hela började med roterande spawns ur fyra rum, borde fungera hyfsat än. 😉