För ett tag sedan dök det upp en sponsrad tweet i mitt flöde. Inget ovanligt, det händer. Reklam från ett företag eller ett annat som ignoreras ganska omgående. Men den här gången fastnade mina ögon. Reklamen var för ett mysigt litet mobilspel med gullig grafik som dessutom var helt gratis. What the jävlar tänkte jag och laddade hem Two Dots.
Om jag bara hade vetat vilken smärta det skulle orsaka mig.
Jag har spelat betydligt sämre spel än Two Dots. Spel som fått mig att ifrågasätta inte bara utvecklarens kompetens utan rent av människovärde, för att inte säga värdet på den kultur i vilken hen tillåtits växa upp till vuxen ålder och börja producera spel. Ett sådant spel är inte Two Dots. Det har sina kvaliteter, en gullig yta, småmysig musik och en på pappret helt okej spelmekanik. Men jag hatar det.
Vi börjar med grunden: Two Dots är ett pusselspel som går ut på att dra linjer mellan två eller fler prickar i samma färg för att få dem att försvinna. På varje bana har du ett begränsat antal drag som du ska använda för att till exempel få bort en viss mängd prickar i en viss färg. Inget farligt där. Tyvärr är det dock så att varje bana innehåller en inte oansenlig mängd slump som gör att det ibland helt enkelt inte går att klara. Då är det bara att starta om tills den färgade prickarna hamnar på ett sätt som gör banan möjlig att besegra. I sig är det inget enormt problem, men det för oss i rask takt till det som gör Two Dots så otroligt, orimligt, enkelt att ogilla.
I spelet har du ett begränsat antal liv. Misslyckas du och startar om fem gånger så är liven slut och du kan inte spela mer. I alla fall inte förrän om tjugo minuter, då ett liv har regenererats. Ett liv var tjugonde minut. Ja, om du inte pytsar in sju kronor och köper på dig lite liv så klart.
Klarar du fortfarande inte den där svåra banan? Ta det lugnt, varje dag får du en utmaning som ger dig två Supply Crates, ett hjälpmedel som du aktiverar i början av en bana och som påverkar banan för att göra den lättare, på ett slumpvis utvalt sätt. Och när du får slut på Supply Crates så kan du så klart skaffa fler – bara pyttsa in sju små kronor.
Fortfarande problem? Tar dina drag alltid slut precis innan du hinner få bort de där sista gula prickarna? Lugn, du kan alltid få några extradrag för att ta dig den där sista biten. Bara sju kronor.
Ni kanske börjar se ett mönster. Two Dots är ett mikrotransaktionshelvete klädd i gullig grafik. Tvi vale.
Ändå kan jag inte sluta spela. Eller, snarare, just därför kan jag inte sluta. Jag spottar och jag svär och jag gör obscena gester, men jag fortsätter. Bara för att bevisa att jag kan fucking besegra jävelskapet.
Du ska inte komma här och säga att jag är för dålig för att klara dig utan att betala. Skitspel.
Jag har inget emot mikrotransaktioner i sig, men när ett spel antyder att jag inte kan klara av det utan att betala mig ur det? Då brinner det till i skallen. Allra helst när det känns som att utvecklarna medvetet gjort något drygt och jävligt och ouppnåeligt för att få mig att pynta in. Då ska det besegras. De ska motbevisas.
Så fort nya liv ramlat in i Two Dots ger jag mig på’t igen. Ibland kan jag sitta i dagar med samma bana eftersom prickarna helt enkelt inte faller på ett sätt som gör att jag kommer ens i närheten av målet. Men jag ger inte upp.
Jag surar och jag hatar det. Och just därför måste jag besegra det.
Jag kan rekommendera Match the dots istället! Det nötte jag till dåvarande maxleveln, innan det gjorde att spelet glömdes bort. Vet att det kommit nya levlar sedan dess dock.
Fördelar:
+Inga mikrotransaktioner
+Obegränsat med försök (inga ”liv”)
Nackdel:
-Inte något mästerverk i designväg (men de bekanta prickarna är ju ändå det enda man ser).
Låter onekligen som ett bättre alternativ. Ska kolla in det, i mån av tid!
Det är så fruktansvärt, det här. Det är väl samma sak i Candy Crush? Lägger sig godisjävlarna fel så kan man inte klara det oavsett hur smart man är. Vad är då poängen med att låta spelet bestämma när man får klara banan? blä. ._.
Det är verkligen skräp. Kom nyligen till en bana där det bokstavligt talat enbart fanns ett möjligt förstadrag, varefter en slump avgjorde om det ens var lönt att göra ett andra drag, eller om man bara skulle ge upp. Så urbota korkat.
Jag har besegrat det utan att spendera en endaste krona!
Mycket stolt.
Jag är imponerad! Själv spelar jag tålmodigt vidare, även om banorna med elden var vansinnigt nära att knäcka mig.
Jag lirade det där tidigare i somras och fastnade rätt rejält. Men jag betalade inte en krona för mer liv eller diverse hjälpmedel, utan jag väntade tålmodigt på att mina liv skulle fyllas på automatiskt. Tog mig till 87:e banan har jag för mig, sen tröttnade jag. Beroendeframkallande och klätt i mysig kostym. Men som du skriver är det ett jäkla pengafiskande i det här spelet. Så man får se upp.
Själv höll jag på att bli knäckt av bana 85. Var vid flera tillfällen farligt nära att slänga mobilen i marken. Men tuffar på fortfarande.
Det är ju nästan parodiskt hur gärna det här spelet vill vara Candy Crush. Stundtals orimligt svåra banor som kräver extremt mycket tur… eller mikrotransaktioner. Fast jag är på bana 150, så jag kan ju inte säga att spelet inte är beroendeframkallande
Däremot undrar jag om det kommer växa upp en generation spelare som INTE tycker det är fusk att betala för att klara ett spel? Jag skulle ju aldrig betala sju spänn för att komma förbi en bana, men hur tänker dagens barn?
Din kommentar fick mig att fundera… finns det ”fusk” i spel nu för tiden? Alltså ”vanliga” fusk, med koder som ska tryckas in? Minns inte sist jag stötte på det faktiskt.
Angående att betala för att komma vidare är jag kluven. Att göra ett spel med intentionen att få folk att betala för att komma förbi skithinder man ställer dem inför är såklart vansinne, men å andra sidan skulle jag nog kunna tänka mig att betala för att komma förbi en bana jag absolut inte klarar, ifall resten av spelet är värt det. Sju spänn är ju egentligen ingenting. Men som sagt, inte när det känns som utvecklarens intention att förstöra så att man måste betala.