Jaha, där sitter ni och tror att vi ska prata om spel. Ni har fel! Åtminstone i tio minuter, där snacket istället handlar om tofflor och försäkringar. Men vi landar snart i spelens värld också. Vi längtar tillbaka till föregångare, gäspar åt gamla format och skrattar åt referenshumor. Hoppas ni gillar avsnittet!
Länkar
Detroit, Seattle. Potato, Tomato.
Kul grej apropå Cannibal Holocaust är att de rykten som florerade om att vissa kontroversiella scener var ”på riktigt”, faktiskt bottnade i en högst medveten pr-stretegi. Skådespelarna fick skriva kontrakt där dem inte tilläts att visa sig offentligt upp till ett år efter att filmen släppts. Det inleddes t.o.m. en rättsprocess där regissören Ruggero Deodato åtalades för mord, men friades när skådespelarna dök upp i rätten.
Kan verkligen slå ett slag för filmens trivasida på IMDB.
Tråkigt att höra att flera verkar ha negativa synpunkter på nya Civ. Det känns som att jag gör bäst i att vänta tills expansioner börjar komma och fixar en del. Har även hört flera påpeka att spelet saknar personlighet. Allas enheter ser likadana ut, planeten man landar på är dåligt varierad i miljöer och så vidare.
Nu har jag kört Borderlands Pre-sequel en hel del… men jag känner inte igen det där ni sa om dörrarna alls. Kan inte komma på en enda gång där en dörr stängdes bakom mej. Var det en metafor för något eller misstolkade jag er helt? Jag tycker inte heller att det någonsin var ett problem med att behöva syre. Det märktes tidigt att även om syret tog slut så var du inte i någon direkt fara, så det störde mej inte alls.
Men jag får även påpeka att Borderlands 2 är mitt absoluta favoritspel någonsin, men jag tycker ändå att Preseq levde upp till mina otroligt höga förväntningar.
Jag fattar inte riktigt kritiken mot att uppföljare är väldigt lika föregångarna. Är inte det lite poängen?
Ahoj! Det är nog mest jag som stört mig på de dåligt designade uppdragen i Borderlands. Det känns som att jag i vart och vartannat uppdrag ska ta mig någonstans och precis när jag kommer dit händer något som gör att jag måste ta en jätteomväg. När det hände på väg till en av de sista bossarna (”Här är hissen, time to end this… Å NEJ! Hissen exploderade, vi får gå runt!”) höll jag på att kasta handkontrollen i väggen av ilska.
Jo det är klart. Då är det nog bara jag som inte hade några större problem med det upplägget. Men vist är det som du säger där. Jag tänker tex på när en CL4P robot tidigt i spelet skickar iväg en att ta en annan ingång än den han står vid vilket är rätt onödigt. Men annars köper jag det faktiskt. När man tex bryter sig in i den nerlagda robotfabriken så händer det flera gånger att man får stanna upp och göra saker för att komma vidare, men det känns som om det är helt i linje med vad som sker i storyn.
Ja på många ställen räddas det till viss del av ett ganska roligt och välskrivet manus, det får man faktiskt ge utvecklarna. Men jag kan inte låta bli att känna att det ibland görs för att dryga ut spelet och göra speltiden längre. Det är inte ett jättelångt spel som det är nu, jämfört med de andra två. Det var ju i och för sig rätt skönt för mig som inte gillade det lika mycket som tvåan. 🙂
Rörande Hatred. Även om det ligger något i det Anders funderar över kan jag inte se möjligheterna till att särskilt många människor kommer uppfatta någon satir eller något djupare budskap i detta. Det känns som det enda ett sånt här spel kan bidra med är att bomba Tv-spelsdebatten tillbaka till stenåldern. Nu ryker ju argumentet man har haft för t ex GTA att ”Spelet ger dig möjligheten men det är INTE det spelet går ut på”. Det blir en mörk dag om det här spelet ser dagens ljus.
Hatred… Trailer-rösten säger väl allt? ”Edgy” samt ”Är du ung och arg? Då har vi spelet för dig!”
Annars är det är bara att gratulera utvecklarna. De har nu skrivit in sig i spelhistorien som en parentes om det giftiga klimatet i spelbranschen på 2010-talet. Återstår att se om någon utgivare tänker ta i skiten efter den här PR-kampanjen. (Designmässigt ser det däremot snyggt ut, med svart på grått).
Själv ska jag återvända till mitt snälla, söta, politiskt korrekta borrande av splicer-ansikten i Minerva’s Den. Tjo!
Tänkte också kommentera Hatred men struntar nog i det. Istället tänkte jag höra vilken server Herr Sintorn höll till på när han spelade Warhammer online och vilken klass som var hans main så att säga.
(Nu vet jag dessutom att den här kommentaren inte hinner komma med i veckans inspelning så man får väl passa på och ge er lite beröm för gott arbete och ett trevligt avsnitt)
PS. Kommer någon ta upp Shin Megami Tensei 4 och snacka lite om det? Det lär väl vara ute nu?
Tja Anton!
Jag minns faktiskt ärligt talat inte vilken server jag spelade på. Men minns dock att min main var en human witch hunter som gjorde sinnessjukt mycket dps vid högre levlar. 🙂
Var med i att försvara huvudstaden en gång, men den föll till orcherna (minns inte ens vad faktionerna hette i spelet längre, pinsamt). Det var riktigt kul.
Ah ok. Är så få jag har träffat som har spelat det här spelet så blev lite förvånad när jag hörde att du hade spelat det.
Själv spelade jag Black Guard så vi var på olika sidor i det spelet.
Haha. Chaos Marauder här, jävlar va roligt det spelet var innan allt tog slut vid leveltaket. Typ 1-10 var underbart och kort.
Chaos Marauder var faktiskt det jag körde innan Black Guard klassen dök upp. Det var en fantastiskt underhållande klass med många underliga skills.
Jag tycker det mesta av resan i det spelet var roligt även om det blev mycket upprepningar. (Vilket man ju får räkna med i den här typen av spel)
RvR delen och Tome unlocks var det som höll mig fast nästan hela vägen tills servrarna stängdes permanent för nåt år sen.
Med det som sagts kring Hatred av Destructive Creations själva i åtanke kan jag inte se några kreativa ambitioner eller dubbla bottnar öht. Det ser snarast ut som något besläktat med Gamergate, en motreaktion på krav på kreativitet, nyskapande och diversitet, köns- och etnicitetsrepresentation i spel. Ett sjukt skitspel med smutsiga motiv mao. Håller fö helt med tidigare kommentarer här. Hoppas skiten läggs ner. Saken blir inte bättre av studiochefens kopplingar till nyfascistiska rörelser:
http://www.polygon.com/2014/10/20/7020277/ceo-behind-hatred-neo-nazi-anti-islamic-responds
Passar på att tacka för en kanonpodd. Keep up [vitsig parafras på gott arbete]
Ni klagar rätt mycket på DS3an och med all rätt nu när DS4an finns men ni kan ju använda den på PS3an också så varför inte spela med den om ni tycker den är bättre? Det enda som inte fungerar är PS knappen (varför Sony?) men det är värt att spela med DS4an alla 8 dagar i veckan.
Jäkligt kul att lyssna på era poddar på jobbet iaf men bara så ni vet är en arbetsvecka 40tim och ni gör ”bara” 3tim pod. Så vad ska jag göra med de andra 37tim?