Call of Duty: Modern Warfare definierade en genre. Maffiga actionsekvenser, filmiska setpieces och macho militärlingo. Spelet och serien blev en populärkulturell institution och drog in vansinniga mängder pengar.
Något måste hända. Och något händer. Seriens dubbelstudiorotation uppgraderas till en trippelstudiorotation och Sledgehammer Games plockas in för att ge nytt liv åt serien. Resultatet? Call of Duty: Advanced Warfare.
I fredags blev Svampriket, ihop med en hel hög andra spel(mer-eller-mindre)journalister, inbjudna att prova på åtminstone multiplayerdelen i Advanced Warfare. Singelplayer fick vi istället ta del av i form av en längre gameplay-trailer, och så fick vi höra Glen Schofield från Sledgehammer prata om hur de tänkt när de skapat spelet, och vad vi kan förvänta oss att se.
Så. Vad kan vi förvänta oss att se?
En nyckeldel i Schofields presentation var att Sledgehammer velat vara både nyskapande och behålla den klassiska Call of Duty-känslan. I singelplayer verkar det vara fokus på ” behålla den klassiska Call of Duty-känslan”.
Men nya prylar får du i alla fall. ”This is science, not science fiction”, säger för att framhålla den enorma efterforskning som lagts på utrustningen som används i spelet. När karaktärerna sedan magnetiserar sina handskar och klättrar upp för en vägg är det ganska tydligt att ”inte science fiction” i själva verket betyder ”science fiction”.
Potatis, potatis, vem bryr sig. Vi gillar Scifi också. Balla prylar är ballar prylar och det gillar vi. Tråkigt nog verkar det inte som att vi kommer få leka särskilt mycket med majoriteten av den tekniken som soldaterna har tillgång till. Du kommer inte när som helst kunna magnetisera nävarna och spindelmanna (jag kan inte fatta att Word inte rödmarkerade det ordet) upp för en byggnad. Nej, det verkar istället bara vara vid speciella platser, i speciella situationer, scriptat in i minsta detalj.
Det är talande att av de kanske fem minuter gameplay vi får se, är ungefär en minut en eldstrid där spelaren styr helt själv och inte bara lotsas från moment till moment. Och trots all ny fancy utrustning gick den striden inte ut på mer än att stå bakom ett bröstvärn och pricka av fienderna som stod bakom sina bröstvärn, medan soldatkollegorna (som jag antar saknar vapen, eller kanske siktar skitdåligt?) ropar ut var det finns krypskyttar och personer med RPG. Ifall friheten att välja sina egna mål blev för mycket, eller något.
Det var den frihet som visades upp. Och den delen var kortare än den delen som på riktigt var en tvättäkta railshooter. Jag tycker att det här är tråkigt. Har alltid tyckt. Visst är det bombastiskt och ballt, men det går på tok för mycket på räls för mig. Av det jag sett hittills har i alla fall inte singelplayerläger övertygat mig.
Men vem bryr sig om det egentligen? Det fick vi ju inte ens testa på. Den riktiga huvudrätten är ju så klart Multiplayer.
Jag kommer göra många jämförelser med Titanfall när jag skriver om Advanced Warfares multiplayer. Dels för att jag spelat väldigt mycket Titanfall senaste tiden, men även för att båda spelen implementerar många liknande mekaniker. Det är så klart viktigt, dock, att notera att Advanced Warfare är ett eget spel och att Sledgehammer har ett eget koncept. Att det konceptet råkar vara att titta på vad Respawn gjorde och göra exakt samma sak betyder inte att man enbart ska fokusera på att jämföra dem.
I Advanced Warfare introduceras något helt nytt till seriens multiplayer: dubbelhopp. ”Dubbelhopp i multiplayer? Vilken otroligt innovativ och spännande idé!” kanske ni tänker. Eller så kanske ni tänker ”ungefär som Titanfall då, alltså?” Och ja, ungefär som Titanfall är det. När kontrollen sätts i min hand är jag så klart lite ovan, vilket påverkar mitt intryck, men jag kan inte skaka av mig känslan att jag spelar ett långsammare, klumpigare Titanfall.
Karaktären är inte lika snabb och inte lika smidig. I presentationen får vi höra om hur teamet jobbat hårt på att bygga banor som har även en vertikal dimension för att fungera bättre ihop med kontrollen, men det fungerar helt enkelt inte särskilt bra. Alls. Där karaktären i Titanfall smidigt parkourklättrar upp och över en vägg, flyger min karaktär i Advanced Warfare in i väggen med ansiktet först, för att sedan falla till marken igen. Visst finns här tak att hoppa upp på, men jag befinner mig sällan mer än fyra meter från marken och den stora majoriteten av actionen sker på marken.
De banor vi fick känna på var, eller kändes i alla fall, mindre än banorna i Titanfall. Men vi vet alla att size don’t matter, så länge man vet hur det ska användas. Tyvärr kändes banorna, trots sin mer kompakta design, inte alls lika intensiva som de i Titanfall och dessutom svårare att få överblick över, eftersom det var så svårt att ta sig upp på de högre taken. Poängteras ska så klart att jag och alla andra spelade en ganska kort stund, vilket innebär att ingen riktigt hann lära sig banorna. Förhoppningsvis kan lite mer rutin liva upp stämningen.
När jag någotsånär kommit över att det inte är Titanfall jag spelar och hittat en loadout som funkar någorlunda för mig, så har jag faktiskt ganska kul. Jag lubbar runt och skjuter folk i fejset för allt vad tygen håller och min upplevelse blir så klart inte sämre för att det går ganska bra för mig (så fick jag sagt det). Jag fastnade aldrig för multiplayerdelen i tidigare Call of Duty (mycket därför att 87% av min speltid gick åt till att dö) och uppskattar därför så klart en förändring. Hur fansen kommer ta emot det ska bli spännande att se, eftersom fans ju alltid vill ha något nytt utan att någonting för den sakens skull ska förändras. Advanced Warfare är nytt och det är förändrat. Det kommer med all sannolikhet att bli en vattendelare.
Det verkar allt som att den semirealistiske militärshootern är död, eller i alla fall döende, nu. Men utvecklingen har inte rört sig någon längre sträcka. A double jump does not a spelmekanisk revolution make. Men förändring, även om den inte är särskilt stor, förnöjer. Och Call of Duty känns faktiskt mer intressant än det gjort på länge.
Inte superintressant. Bara mer intressant än innan.
Intressant artikel. Jag är själv väldigt pepp inför AW och har länge varit ett stort fan av CoD serien. Håller helt klart med att Ghosts hade sina problem, occh även om jag var väldigt pepp inför det spelet och hade kul med det så känner jag att detta är helt rätt väg att gå. Jag förstår dock inte riktigt varför folk kommer med så mycket kritik och negativa åsikter när serien dels fortfarande har högt produktionsvärde och dels kan jämföras med andra spelserier som släpper ett spel om året utan liknande kritik. Av vad jag sett av gameplay (har inte testat AW själv ännu) så verkar det bara vara vissa delar som påminner om Titanfall. Rörlighet, såklart, men där Titanfall har mer flöde i hur du tar dej fram verkar AW mer fokusera på dynamiska och mer intensiva, men kortare utsläpp av snabba manövrar. Svårt att säga, men jag kommer nog gilla AW lika mycket som tidigare CoD spel och Titanfall. De verkar göra så mycket rätt för någon som följt serien läge som jag tror man bara kan uppskatta om man kört ett par hundra timmar i multiplayer i de senaste 5-6 CoD spelen.
Om man är sugen på att skriva en gästkrönika på ämnet, är det Brunlöf man ska höra av sig till?
Absolut, Lance! lägg ett mejl till anders[at]svampriket[dot]se.
Om jag ska prata om min personliga kritik mot serien så handlar det helt enkelt om att det inte är en typ av spel som faller mig i smaken. Produktionsvärdet är högt och spelen är välgjorda, men jag uppskattar dem inte. Någon direkt kritik mot att det kommer ett varje år har jag inte (jag tycker till exempel att det finns en större motivation att släppa ett CoD varje år än ett Fifa), så länge de lyckas hålla kvaliteten uppe. Vilket de ju lyckats med (förutom Ghosts, som var det första spelet i serien jag skulle kalla direkt dåligt), mycket tack vare det roterande släppschemat.
Med ett extra team och ett extra års utvecklingstid tror jag att de kan lyckas göra riktigt grymma saker. Men antagligen fortfarande ingenting för mig.
DEt känns som om jag är rätt ensam om att barn spela kampanjen i CoD-spelen, men så är det iaf och jag ser fram emot Advanced Warfare också. Tycker kampanjerna i CoD har varit riktigt bra sen Modern Warfare och framåt. Det är som att spela en schysst actionfilm 🙂
Skulle säga att det är som att spela en Michael Bay-film. Visst är det underhållande, men jag blir ganska snabbt trött på det och vill ha mer substans. Meeeeen smaken är som baken. Så klart.