Hej, kära Nintendofans. Det är något vi måste prata om. Som en av er anser jag att det är lite av ett ansvar att påpeka när ni beter er irrationellt och inte håller det vi älskar till en standard vi förtjänar. Jag vet att det kanske kommer som en reflex att förbehållslöst älska och försvara något Nintendo släpper, eftersom vi så länge har behövt argumentera för vår spelsmak under så många år. Ända sedan Nintendo 64 har vi gång på gång tvingats i defensivt läge som Nintendofans. Ja, det känns tråkigt när det hela tiden kastat så mycket skit på något man själv tycker om. Efter ett par decennier börjar det nästan kännas personligt. Men låt inte försvaret gå på autopilot. Låt inte kärleken förblinda. Ditt försvar för Nintendos spel betyder ingenting om du inte kritiserar Nintendos spel när det finns goda skäl för det.
I veckans Svamppod säger Sandra att folk ofta ser mellan fingrarna när det kommer till Nintendo. Jag håller inte med, då Nintendo enligt mig alltid släpper kvalitativa speltitlar både spelmässigt och tekniskt. Men på sistone har det hänt något, och plötsligt har Nintendo tappat en del när det kommer till det tekniska. Man slarvar och patchar. Kanske beror det på tidspressen. Nintendo brukade inte försenare spel och behöva patcha misstag. Men sedan Wii U lanserades har man gjort både och med jämna mellanrum. Men det har alltid varit spelbart. Så är inte fallet med Super Smash Bros. Bilduppdateringen är inte ens i närheten av 30fps. Spelet fryser fast i flera sekunder när för mycket händer på skärmen. Uppkopplingen i onlineläget är ostabilt. Det här är inte åsikter!
Att Mario Kart 8 accepterades kan jag förstå, även om jag själv inte var redo att låta det passera. Det var stora brister, men inget som gjorde det ospelbart. Så kan jag inte säga om Super Smas Bros. Den som försvarar Super Smash Bros blundar villigt för alla tekniska misstag som andra spel avrättas för. Jag vet ingen annan storutvecklare som skulle komma undan med det här – möjligtvis Valve. Super Smash Bros är en fullkomlig katastrof och förtjänar kanske inte ens godkänt – än mindre 9,1 i betyg. Skärpning! Sluta syna Nintendos titlar med fanboyglasögonen på! Sluta leva i förnekelse! Nintendo brukar vara bäst i industrin när det kommer till tekniskt hantverk. Men inte den här gången.
Mycket bra sammanfattat och jag håller verkligen med.
Tyvärr så saknar både Brawl och 3DS-smash helt och hållet smidigheten och det kvicka gameplayet som fanns i Melee. Men som du säger så är det nu knappt spelbart. Tror inte jag har spelat en enda onlinematch utan något lagg alls, vilket är under all kritik. Har redan tröttnat på spelet, inte ens en vecka efter release.
Det låter som att det här spelet lider av samma problem som Brawl när det kommer till onlinedelen. Har inte hunnit spela online än, så jag vet inte riktigt om din kritik bara riktas mot just den delen av spelet, men i enspelarlägena kan i alla fall jag inte hålla med om vad du säger om dessa tekniska brister.
Istället så blir det nästan ospelbart för mig pga att det är just 3DS och kontrollerna därmed blir pinsamt klumpiga och dåliga. Jag har kanske svårt att anpassa mig, men jag känner att Smash aldrig borde ha släppts bärbart.
Särskilt när FUCKING ICE CLIMBERS ströks från båda versionerna bara för att 3DS tydligen intecklarade av dom.
Låter som dom flesta versioner av spel som även kommer stationärt. Den bärbara versionen/(uppföljare) är usel i jämförelse. Varit så länge när det gäller 3DS 🙁
Blir orolig av detta… fick först för mej att alla problem med uppkopplingen hade att göra med att alla som spelade hade importerat och därför hamnade i matcher med folk över ett större geografiskt område, istället för att bli matchade med folk i sin geografiska närhet. Jag hoppas få spelet idag eller imorgon, och tänker främst sitta med singleplayer och lokal multiplayer, men kommer nog att testa lite online bara för att se hur det är. Låter även märkligt med frameraten eftersom spelet skulle vara trimmat till stabila 60 fps, vilket demot flöt på… Jag kommer nog ha kul ändå, men det känns som man har hastat till releasen för att lägga med fokus på Wii U versionen.
”Låter även märkligt med frameraten eftersom spelet skulle vara trimmat till stabila 60 fps, vilket demot flöt på…”
Kan stämma för offline, med enstaka undantag. Men online är det långt ifrån jämna 60 fps. Inte en chans. Och det är ju online som de flesta spenderar mest speltid, när man inte har tre vänner närvarande.
Jag testade demot också och tycker att det flöt på hur fint som helst. Spelade dock inte så länge eftersom jag inte tycker att Smash funkar på bärbart. Jag kommer inte köpa 3DS-versionen så jag får väl hoppas på att dom här bristerna är fixade tills att den ”riktiga” versionen släpps.
Det känns som att Wii U versionen är den primära så jag tror de har polerat den. Några har ju undrat varför den inte kommer först eftersom Smash bros om något är en kandidat till att sälja fler nya konsoler, men om de hade släppt den först hade nog många nöjt sej med den, och bara några få hade plockat upp 3DS versionen om de har kompisar att spela mot. Nu lär fler vilja köpa båda så det var nog rätt väg att gå.
Så länge jag inte kört online har mitt Smash till 3DS rullat på i imponerande 60 fps i 3D (dock med Assist Trophies och Pokémon i 30 fps) även när det hettat till ordentligt. Aldrig märkt av att spelet ”fryser fast i flera sekunder”, bara att det går något ”trögt” i sekunden man klarar Master/Crazy hand.
Instämmer i att online-läget är instabilt – har spelat några matcher 1 vs 1 som gått bra men många andra som gått väldigt trögt. Dock förväntar jag mig inte samma kvalité ifrån en online tjänst som erbjuds gratis (jämfört med motsvarande från Microsoft och Sony), eller ifrån fighting-spel online överhuvudtaget för den delen.
”Dock förväntar jag mig inte samma kvalité ifrån en online tjänst som erbjuds gratis”
Det är sant. Men om Nintendo inte kan erbjuda en dräglig onlinetjänst utan att ta betalt, så är det bättre att de tar betalt. Som det är nu kan jag inte säga att det är OK för att det är gratis.
Vad spelar du/ni för version av spelet? För mig flyter spelet ständigt i 60 fps i singelplayer och lokalt , upplever ett fåtal drops någon enstaka gång men dessa tillfällen är lätträknade. Online är däremot en helt annan historia. Där laggar det friskt och är stundtals ospelbart. Detta är såklart en enorm brist i spelet och riktigt dåligt av nintendo. Men det går att reparera och det förändrar ju inte det faktum att större delen av spelet, den huvudsakliga delen, fungerar kanonbra!
Eller upplever du dessa problem även i i de delar jag uppger fungerar bra? Fallet är iaf inte sådant för mig
Jag spelar PAL-versionen. Det är som du säger online som det är under all kritik, där de allra flesta spenderar allra mest speltid. Lokalt är det godkänt, men jag tycker inte lokalt är den huvudsakliga delen.
Då är jag med. Ja onlinedelen är som sagt under all kritik.. Hoppas nintendo kan rädda det inom en snar framtid.. Annars lär folk tröttna.
För mig är dock att spela lokalt med polare helt klart den huvudsakliga delen av spelet. Det är vad smash alltid har handlat om för min del och att jag nu kan göra det vart som helst gör inte saken sämre.
Nej jag tycker helt klart spelet är godkänt, till och med bra. Tycker inte jag ser mellan fingrarna bara för det.
Kan som sagt se problemen i onlineläget och hålla med och tycka att Nintendo måste göra något åt det. Helst redan igår.
Men även om man skulle se spelets onlinedel som den ”huvudsakliga” så kan man fortfarande inte bortse från allt det där andra, som jag tror de flesta spelare spenderar mest av sin tid med spelet, och sedan kalla spelet dåligt och alla som tycker något andra för blinda fanboys.
Jag är inte så bra på det tekniska, men vet någon om Smash bros använder dedikerade servrar hos Nintendo, eller om online matcherna går helt via spelarna? Det borde vara det senare eftersom en spelare får skapa ett rum som de andra ansluter till, men som sagt är jag inte helt bra på hur det här funkar.
Jag fick spelet igår och har kört det ordentligt i några timmar. Jag är väldigt imponerad över mycket, kul karaktärer, många intressanta och roliga spellägen… men förutom online delen får jag säga att kontrollen är lite grötig. Jag fick mappa om knapparna för att få det lite mer spelbart, men det är ändå långt ifrån att sitta med en Wii U pro-kontroll i handen. Har svårt att göra smash-attacker (vilket kan vara timingen jag måste lära mej, men hade inga problem med detta i tidigare versioner) och det blir istället en vanlig attack rätt ofta. Sen har jag har svårt att träffa attacker, speciellt i luften. Men det är nog mer att jag får öva på det.
Men det är ändå kul att ha ett Smash spel i bärbart format med många kul minispel och bra lokal multiplayer, vilket nog var målet med att släppa det till 3DS. Ska bli kul att se exakt hur de profilerar Wii U versionen.
Jag har spelat skiten ur de flesta smash och detta är i alla fall bättre än brawl när det kommer till det snabba smidiga, även om Melee står högst pga möjligheten att ta bort landing lag.
Jag verkar dock ha mindre problem med min onlinedel än er.
Den blir så som Tommy säger om jag sitter långt ifrån min router men om jag sätter mig i vardagsrummet (4-5meter från routern) så är det prima.
Servrarna funkar ju så att spelarna går in i en separat server, typ. Så ingen av spelarna har serven själv, vilket gör att om en laggar så laggar det för alla. Detta gör att jag ena matchen kan uppleva en vanlig fördröjning, input lag eller att det stannar. Men när båda spelarna sitter nära routern, eller har en gedigen räckvidd på sitt wifi så är det faktiskt som om vi hade kört local. Har även märkt att jag inte kan streama film eller spela ett annat spel online samtidigt, då ballar det också ur.
Problemen är under all kritik, det håller jag med om. Men jag tror snarare att det har att göra med modemet i våra konsoller kontra våra uppkopplingar/routrar/wifiräckvidd än i Nintendos händer.
Över lag är jag skitpepp på spelet, Diddy Kong levererar igen.