Förra veckan visade Nintendo lite överraskande upp Zelda till Wii U, och det är såvitt jag vet första gången som vi får se riktigt gameplay från spelet som ännu inte har en titel. Man visade mestadels upp Epona, och hur hon inte krockar i träd speciellt ofta. Man visade upp en stor grönskande värld med träd, berg, vatten och solnedgångar – men inte så mycket vad den världen kommer innehålla. Men när Link (är vi överens om att det faktiskt är Link som spelas? Ja, de kallar honom Link i klippet.) springer upp på klippavsatsen och tittar ut över skogen och bergen framför honom, kändes det inte bekant på något vis? Efter den scenen cirkulerade den här bilden på internet:
Och ja, visst finns en slående likhet mellan vad Nintendo visade upp förra veckan, och vad som verkar varit en del av visionen redan från början av seriens livslängd. Klippan. Solnedgången. Träden. Till och med en liten sjö nedanför, som man ser på kartan senare i klippet. Det är nästan svårt att tro att det bara var en slump.
En bit in i klippet säger de att platsen de befinner sig på ser mystisk ut, och att det måste vara ingången till ett tempel. Att man verkar fokusera på att kunna spana ut över Hyrule från utkiksposter och sätta ut egna markeringar på kartan att följa, gör mig tillsammans med den kommentaren hoppfull om att man kommer anamma systemet som A Link Between Worlds följde. Att tempel och grottor är utspridda utöver världen, och det är möjligt att ta dem i vilken ordning man vill – vilket skulle vara väldigt likt det första spelet i serien, och skulle vara logiskt om scenen på klippan var en avsiktlig referens.
Jag hoppas verkligen man följer vägen man började vandra med A Link Between Worlds. Regenererande mätare för all föremålsanvändning i stället för ett begränsat antal bomber och ett begränsat antal pilar, etc. Tyvärr tappar jag lite hoppet när Link seglar ner från klippan, utan att mätaren börjar dala. Visst, fallskärmen kanske inte drar av mätaren. Men när Aonuma plockar upp pilbågen står det klart och tydligt att Link har 100 pilar, och det reduceras ner till 99 när Aonuma skjuter iväg en av dem. Jag hoppas att det här är på grund av att det är en tidig version av spelet, och att ett år av utvecklingstid kommer ändra på det.
Längtar verkligen till detta! Hoppas dock att det blir lite svårare än ”a Link between worlds”,
Har spelat alldeles för lite Zelda i mina dagar men bara den första tecknade bilden där gör mig riktigt pepp på att inhandla ett Wii U.
Efter den här lilla presentationen blev jag försiktigt positiv. Jag är medveten om att de har mycket tid kvar för finputs, men jag tyckte det såg bra dött ut. Rädslan att ett lika ointressant landskap som Twilight Princess har ska återupprepas ligger där och gror inom mig. Å andra sidan tycker jag det är ett mycket bättre spel än Skyward Sword på alla plan. Det sistnämnda är nästan horribelt.
Den grafiska stilen kommer inte riktigt till sin rätt i denna gameplay-demo, men jag älskar att det liknar The Wind Waker så mycket. Det är min favorit i serien. Skönt också att (mestadels) slippa den rörelsekänsliga kontrollen. Den gick mig på nerverna i Skyward Sword.
I vilket fall som helst ser jag fram emot spelet, och hoppas att jag under nästa har råd att plocka på mig en Wii U. Kanske kan jag hoppas på en upphottad version på E3?
Seriens bästa 3D-tempeldesign, säger jag!
Vad man tycker om Skyward Sword tror jag hänger mycket på vad man prioriterar i en Zelda-titel. Vill man utforska en öppen värld full av hemligheter förstår jag att man är besviken.
Ett Wii U-köp känns mer och mer och aktuellt! 🙂