I lördags spelade jag och Ludde ett par timmar av spelet Alien: Isolation – en titel som jag länge haft på min lista över spel att hålla koll på 2015, vilket i övrigt har varit ett riktigt tråkigt spelår. Så jag var väldigt nyfiken på att äntligen få prova på ett Alien-spel som faktiskt verkade gå åt helt rätt håll, efter det katastrofalt dåligt mottagna Aliens: Colonial Marines. Och även om Alien: Isolation har återställt franchisens heder och goda rykte, så fanns det en del saker som gjorde det omöjligt för mig att uppskatta timmarna jag spenderade med spelet.
KARTAN
Vi fick veta att kartan är enormt viktig, och att man inte tar sig fram så lätt utan att granska den. Och visst, det var en lättydd och proper karta som var till stor nytta när man försökte navigera sig fram. Men det blev enormt frustrerande att hela tiden behöva gå in i en separat meny för att se kartan. Varför kan den inte bara visas uppe i ett hörn medan man går? Eller att man tittar ner på den vid botten av teven? I verkligheten kan jag faktiskt promenera medan jag följer min telefons GPS. Jag behöver inte stanna och hålla telefonen två decimeter från ögonen så att jag inte ser något annat. Det är bara så mycket smidigare att ha kartan som en del av spelets HUD, i stället för att hela tiden behöva gå in i menyn.
SVÅRIGHETSNIVÅ
Är svårighetsnivå ens ett ord? Svårighet låter påhittat. Svårdomar? Näe. Äsch. Utmaningen i spelet, då! I början får man välja mellan FEM olika nivåer! Fem! Det är typ… Tre fler än det borde behövas. Egentligen borde inte en enda nivå behövas. Egentligen borde ett spel anpassa sig efter hur det spelas, eller vara designat så att alla kan spela utifrån olika perspektiv. Men okej, fine. Men när vi valde nivå sa jag att jag hoppas att lättare nivåer är lättare bara för att AI:n blir dummare. Och så verkar fallet vara. Vi körde på Normal, och AI:n var riktigt jävla korkad. Att anpassa spelets nivå av utmaning genom att göra AI:n mer korkad är billigt dumt och tråkigt. Det känns som lathet, fantasilös lathet.
PRESENTATIONEN
Man har verkligen gått in helhjärtat när det kommer till design. Det märks. Det märktes redan i videodagböckerna som Creative Assembly släppte innan release. Men herrejösses så fult det här spelet är! Karaktärsmodellerna är under all kritik. Är det här PS4? Really? Fucking really? Kom igen. Och visst, designen har en känsla för detalj, absolut. Men rent tekniskt är det bara så fult, och miljöerna är (såvitt jag såg) så otroligt tråkiga. Okej, det är ett rymdskepp, inte mycket att göra åt saken. Man kan inte direkt ha en vulkan och en jungel där. Men det måste gå att göra utforskandet mer intressant när spelet hänger så mycket på just det elementet, och att backtracka till tidigare platser. Jag hoppas innerligt att miljöerna blir mer spännande längre fram i spelet, men jag tvivlar.
OPEDAGOGISKT
Jag kräver inte att ett spel ska ”hålla mig i handen”, men jag kräver att det ger mig tillräckliga mängder med information. Ett spel blir inte bättre av att det slänger in mig i världen utan att erbjuda mig något alls. Alien: Isolation vill ofta att jag ska göra saker, men gillar inte att berätta vad jag ska göra. Och det är fine. Men spelet vill heller inte berätta var jag ska göra det. Eller hur. Knappt ens varför ibland. Det blir mycket ”find a way to…” där jag helt enkelt får vandra omkring planlöst och liksom försöka hitta något. Och det är som sagt riktigt jävla tråkigt eftersom miljöerna är så himla oinspirerat ospännande. Att spelet vid ett tillfälle blev praktiskt taget omöjligt för mig och Ludde (som å andra sidan ÄR väldigt dåliga tv-spelare) till den mån att det blev tråkigt att spela vidare hjälpte inte heller. Vi dog om och om igen, utan att riktigt veta vad vi gjorde fel eller vad spelet förväntade sig av oss, och då är det helt enkelt inte kul.
SPELLOGIKEN
När jag först såg Alien: Isolation kändes det som att man försökte sälja spelet via inlevelsen det erbjöd spelaren. Immersion, du vet! Och även om karaktärsmodellerna och AI:n gör sitt bästa för att motverka det, ser jag hur det kan vara lätt att förlora sig själv i de detaljerade (om än enformigt tråkiga) miljöerna. Men det som fick mig att tappa all inlvelse var när spelet så himla uppenbart är ett spel. Som när man möter en beväpnad man som vet var vi ska, men det ändå är jag som måste gå först. Eller när jag och denne man ska trycka på varsin knapp med ett fönster mellan oss, och jag säger högt att ”nu kommer något hända honom medan jag måste stå här och se på”, för man vet hur spelet kommer fungera. Eller när en golvlucka är så himla lämpligt placerad alldeles bredvid generatorn som jag ska stänga av, och sedan gömma mig. Eller när min väg blockeras av att en portfölj ligger på golvet. För tydligen kan jag inte kliva över en portfölj. Nej, jag måste hitta en lufttrumma, och gå en omväg RUNT portföljen. Och det är när spellogiken lyser som starkast som jag inte känner någon inlevelse, vilket borde vara spelets starkaste kort.
Jag har varit lite osäker på om jag skall köpa detta spelet och efter denna texten lutar det nog mer åt att jag skippar det. I alla fall till det hamnar i REA högen.
Vinner man något på att köra det på PC kanske?
Har ni testat en högre svårighetsgrad och sett om det är bättre AI där?
Jag har ju kört igenom Colonial Marines och värre än det kan det ju inte vara. Avslutet i det spelet var det värsta jag varit med om.
Vi har inte testat högre än Normal, och det kan hända att det blir bättre där. Det här är bara initiala intryck efter en kvälls spelande, och är inte i närheten av en recension. Vem vet, allt kanske ändras fem timmar in!
Många klagar på just AIn i spel men vad definierar en bra AI? Detta borde ni verkligen diskutera idag på erat 100 avsnitts jubileum och ta hjälp av publiken. Vill man ha en verklighetstrogen AI i spel men då försvinner väldigt mycket titlar eller hur ska en bra AI vara?
Många tyckte att AIn var korkad i Mafia 2 för när man väl körde för fort vilket man ofta gjorde och polisen såg så blev det biljakt men det är bra AI enligt mig. Det är ju deras jobb att faktiskt se till att brott inte händer medan polisen i GTAV är tvärtom. Där kan man blåsa igenom staden i 200, köra över 100 människor och inget händer men om man någon gång kör i 20 och råkar repa lacken på polisbilen, då jäklar blir det åka av.
Just i det här fallet handlar min kritik mot AIn om att någon kunde stå och titta praktiskt taget rakt på mig, men att det dröjde 3-4 sekunder innan de reagerade. Det förstörde inlevelsen för det blev så väldigt tydligt att det är ett spel.
Ok jag har spelet liggandes i ”att göra högen” så jag blir väl varse om hur det ligger till. Men de är väl Androider eller vad de kallas och de kanske bara har en väldigt seg processor? Eller så måste varje individ kolla med ”main processor” om vad de ska göra med de intryck de får och då laggar linan eftersom Robot Robert håller på att ladda ner Porr?
Diskuterade ni AI på eran Pod fest i lördags?
HUR kan man klaga på miljöerna i det här spelet? Grafiken dålig? Klagar på kartan? ang miljöerna har du sett Alien-filmerna? I min mening är spelet ett mästerverk då det vågar göra saker som andra AAA-spel inte gör. Knappt något skjutande överhuvudtaget, satsar på att göra en sak mästerlig istället för att skapa en massa onödig variation m.m. Om man skall vara kritisk mot ett spel måste det bygga på någon form av grund. Håll dig till att spela nintendo spel istället.
Om du läser vad jag skrev igen ser du att jag berömmer miljöernas design och känslan för detaljer. Detta eftersom jag är väldigt bekant med Alien-filmerna, och kan uppskatta vad man gjort. Det påverkar dock inte att spelet på ett rent tekniskt plan inte når upp till vad jag förväntar mig när jag spelar på PS4. Du får låta bli att hålla med om du tycker annorlunda, men att någon inte tycker som du betyder inte att deras åsikt per automatik är ogrundad. Jag gillar variation i miljöer och gameplay. Därför gillade jag inte Bioshock heller. Och det är OK. Alla måste inte gilla samma. 🙂
Ja, om man håller sig till att spela Nintendo spel så är sannolikheten stor att man får uppleva ett bra fungerande spel. Men, det finns många fina fantastiska spel förutom Nintendos, Alien Isolation är inte ett av dom enligt mig.
mm och sannolikheten är dessutom att du får spela ett spel som antingen innehåller link eller mario.
Du har helt rätt Tommy alla får tycka som dom vill vilket dina top 10 listor visar.