En bonusrecension
Jag tänker inleda min korta recension av The Order 1886 (den riktiga recensionen kommer en bit längre ner) med att påstå följande: The Order 1886 är ett helt okej spel. Ibland är det till och med briljant! Jag kan i ärlighetens namn inte förstå all kritik det här spelet har fått?
Det jag visste var att det skulle utspela sig i ett steampunk-London under år 1886. Bara en sådan sak att det skulle vara varulvar med i historien hade jag ingen aning om. Så lite har jag alltså brytt mig om denna titel. Nu däremot, bryr jag mig än mera, då jag tycker att all kritik är lite väl hård. Visst, spelet är kort, dock inte fem timmar kort, men i min bok är det inget negativt. Det är extremt linjärt och det finns i stort sett inget utrymme för eget utforskande. Det behöver inte heller vara något negativt i min bok. Striderna är upprepande och då och då blir det quicktime-events för att skapa någon slags variation. Även detta behöver inte innebära att det är dåligt.
För när alla de här tre faktorerna ovan är genomförda på sättet det är i The Order 1886 blir det bra. Ready At Dawn och Santa Monica Studios har inte gjort ett 40 timmar långt sandlådeäventyr med örti olika sätt att ta sig vidare i handlingen på. Nej, de har istället valt att göra en otroligt filmisk spelupplevelse som enligt mig både är underhållande att se på och rolig att spela. I’ve got 1886 problems; The Order ain’t one!
/Ludde
En riktig recension
Lotten föll på mig när det kom till att recensera The Order 1886. Men efter att ha spelat genom spelet, och därtill läst ett par recensioner på annat håll, känner jag att det är svårt att beskriva det här spelet bara genom ord. Så för att bättre kunna kanalisera mina känslor presenterar jag min recension helt i giffar.
/Sandra
Första intrycket
Grafiken
Röstskådespeleriet
Kontrollen
Spelbarheten
Storyn
Slutet
Sammanfattningsvis
Gif-recensioner. <3
Att ett spel är linjärt verkar många ha problem med (egentligen är det i så fall konstigt att ”The last of us” blev så hyllad då det är superlinjärt).
Jag tycker det verkar roligt och kommer troligtvis köpa det. 🙂
Det är lite skillnad på linjärt och linjärt. Jag kan tycka TLOU också har problem med det linjära, bara i The Order görs snäppet värre. Det känns under stor moment som Ready at Dawn inte låter spelet vara ett spel utan en film istället.
Med det sagt så tycker vi alla olika.
Din bästa recension, helt klart! =)
Underbart! Gif-recensionen gjorde min dag. 🙂
Sandra detta är helt klart den bäste recension jag sett av ett spel någonsin. =)
Fantastisk recension Sandra! (Din var inte så dum heller, Ludde)
Är dock lite osäker på om röstskådespeleri-Gifen är merparten positiv eller negativ.
Mycket, mycket positiv! Jag försöker gestalta hänfördheten (hos både Sally och publiken) jag känner över att någon annan än Troy Baker får mig att köpa varje ord som sägs i spelet. Och sen – brittiska… Två tummar upp!
Ojdå, hörde precis Giant Bomb toksåga detta, men här var det andra tongångar.
Litar nog mer på erat omdöme.
Hahahahahahahahaha. Fantastisk recension Sandra. Speciellt Chris Farley på spelkontrollen som: ”Åh ja vad bra, vänta, nä, va, fan, nja, nä, vafan är det här?”.
Gillar också att Ludde har integritet nog att gilla spel som andra sågar.
Stämmer det här?
https://twitter.com/TheRazorRex/status/567520353552187392/
Det beror på hur en ser på det. Jag personligen anser inte att det sista QT-eventet är ”slutstriden” utan det är momentet innan. QT-eventet för mig är ett sätt att göra mig som spelare delaktig i den sista avslutande cutscenen. Vilket jag vidare tycker är något bra, då den filmiska känslan förstärks.
Men är det samma scen igen?
Svar nej. Är bara att det är en QT mot samma slags fiende.
SPOILERVARNING!!!!!!!!
Säger som Ludde. Annan QT mot liknande fiende. Scenen är inte strikt QT, utan en närstridsscen där det går att trigga QT-delar. Ja, det GÅR att trigga exakt samma QT-delar som i den första fighten, typ som att det går att trigga likadana QT-grejer mot olika fiender i t ex God of War, men att säga att det är samma scen stämmer inte. Samma upplägg, ja, inte samma scen.
”För när alla de här tre faktorerna ovan är genomförda på sättet det är i The Order 1886 blir det bra. Ready At Dawn och Santa Monica Studios har inte gjort ett 40 timmar långt sandlådeäventyr med örti olika sätt att ta sig vidare i handlingen på. Nej, de har istället valt att göra en otroligt filmisk spelupplevelse som enligt mig både är underhållande att se på och rolig att spela. I’ve got 1886 problems; The Order ain’t one!
/Ludde”
Detta är en riktigt bra sammanfattning om spelet så kudos till dig Ludde.
Fantastiskt att se en recension i giffar! Tror att det kan vara det bästa jag sett på internet idag.