Just nu försöker jag för tredje gången i mitt liv att ta mig igenom Majora’s Mask. Första gången var vid spelets release, då Ocarina of Time fortfarande var det största spelvärlden någonsin sett och det var längesen vi senast såg två Zelda-titlar till samma konsol. Efter några timmar in i mitt första möte med Majora’s Mask stod det till slut klart – det här var den största spelbesvikelsen i mitt 16-åriga liv. Jag ska förklara varför, snart. Det såg ut som Ocarina of Time. Det lät som Ocarina of Time. Det kontrollerades som Ocarina of Time. Egentligen var det inte konstigt att jag var så oförberedd på vad Majora’s Mask faktiskt är. Ett Zelda-spel som är ovanligt på många sätt, inte minst pga den korta utvecklingstiden och det faktum att det var första gången Eiji Aonuma fick styra utan Miyamoto. Majora’s Mask är enligt mig ett märkligare spel än det experimentella The Adventure of Link, och trots alla estetiska och spelmässiga likheter med Ocarina of Time står Majora’s Mask än idag som det mest säregna i serien. Och jag lyckas inte tycka om det.
Att spola tillbaka tiden innan den tredje dagens slut känns inte som att undvika Terminas dödsdom, utan mer som att själv dö i ett messiasaktigt självmord, för att sedan återuppstå tre dagar tidigare. Och även om jag hatar att uppleva det, så älskar jag att det finns ett spel som gör det. Precis som Shadow of the Colossus, Final Fantasy XIII, och Metroid Prime, så är Majora’s Mask ett spel som jag älskar, men som jag hatar att spela. Och därför sitter jag här nu, för tredje gången sedan 2000, och försöker uppleva det igen.
Om du tycker spelet känns stressigt pga tiden atom tickar ner kan du spela song of time baklänges för att sakta ner den. Vet inte om det någonsin förklaras i spelet, men det funkar iaf. Ett typiskt skolgården ”fusk” som man fick höra om 🙂
Jodå, det visste jag redan när det begav sig. Och att man även kan snabba på tiden. Det lindrar stressen, men löser inte mitt problem med det. =/
Lycka till Tommy. Jag är inget Zelda-fan men gillar Majora’s Mask, dock enbart pga den mysiga creepypastan: http://creepypasta.wikia.com/wiki/BEN_Drowned
JAg har EXAKT samma känslor om Final Fantasy VII. Jag har bara spelat det en gång, men den spelrundan tog min 9 månader att slutföra på grund av mitt ointresse. Det är verkligen ett underbart spel, men fantastiska karaktärer, en berörande historia och galet bra musik. Jag hatade bara att spela det. Och jag är osäker på om jag kommer orka spela om det någongång. Men en kan aldrig veta! En dag kanske jag ger det en ny chans
Jag älskade Majoras Mask när det begav sig och gör det ännu. Av mina spel till N64 är det just detta spel som ser i princip orört ut (vilket är smått ironiskt eftersom det spelades friskt år 2000). Känns bra att åtminstone ha en klenod hemma i riktigt fint skick.
Det enda jag upplevde som stressigt nu när jag återigen besökte Termina var jakten på Stray Fairies. Detta i Stone Tower Temple där jag hade två kvar att ta när de fem sista minuterna av jordens existens satte igång att ticka. Tacka fan för att jag klarade av att ta dem 😀
De där bortsprungna féerna alltså… Vid nästa besök till Termina så får de banne mig klara sig på egen hand. Tiden tryter liksom nog som det är.
Intressant grepp av Nintendo ändå:
-Aonuma, hur tänker du följa upp Miyamotos design-arv?
-Eftersom folk verkar digga det här med utforskande i sin egen takt så tänkte jag göra konstant stress till vår USP. Jag känner även att serien har fått vara utan själadödande monotoni länge nog nu. Det är dags för en ny era! En era av depression, sorg och kontrollbitande ilska! Vi kommer att bli odödliga!!!
Men ja, det är ju ett bra spel.
Jag får instämma i det du säger om det här spelet. Det liksom förkroppsligar anledningen kassettformatet var åt helvete. För det är ju så uppenbart att spelet konstant slänger hinder i ens väg bara för att dryga ut speltiden. Tycker man märker det där rätt tydligt från de flesta av den senare erans N64-spel till och med.
Det är dock inte unikt kassettformatet, stöter på det i nästan alla spel jag spelar idag också. Det är ett uselt knep av utvecklare att dryga ut spel.
Har alltid känt precis samma sak. Medan jag kunde spendera dussintals timmar i Ocarina of Time med att bara utforska de vackra miljöerna, så kände jag mig konstant för stressad i Majoras Mask.
Vad som sparades och inte sparades när man reste i tiden gjorde mig också förvirrad.
”Hur mycket tid behöver jag för att klara det här slottet/pusslet? Är det värt att försöka eller ska jag spola tillbaka och göra om allt jag nyss spenderat 4 timmar på?
Droppen kom när jag efter mycket trial and error äntligen klarade is-slottet bara för att få allting ogjort 10 sekunder senare när jag var tvungen att spola tillbaka tiden.
När du klarat ett tempel en gång finns det en teleporter i öppningen så att du kan gå direkt till bossen.