Destiny är trots sina tillkommakortanden ändå ett bra spel. Samlande och skjutande i en suverän blandning som efter senaste expansionen ser ut att vara på rätt köl. Dessutom är Destiny ett väldigt modernt spel, som involverar spelare, spelarklaner och chansen att spela och hänga med folk från internet så som sig bör anno 2015. Faktum är att delar av designen i senaste expansionen House of Wolves på ett sätt mer eller mindre förutsätter att du även sträcker dig utanför spelet, in i forum och sökmotorer, för att få en fungerande upplevelse.
Om du är i ett område och deltar i ett av de nya eventen kommer du om du lyckas bli belönad med en nyckel som varar i 90 sekunder. Med denna kan du låsa upp en hemlig kista, som också den existerar i 90 sekunder, om du kan hitta den. “Gott så, vart kan jag tänkas hitta kistan då?”
Synd, spelet golar inte. Ta nyckeln och åk runt och leta. Och förresten, den kan finnas på ett av fem olika ställen, så när du väl hittat den första platsen är den förmodligen inte där nästa gång. Så du får leta igen, helt på måfå, med sekunderna rinnande ur nävarna på dig. I bästa fall dyker nån som vet om gömställena upp och slåss med dig, så är det bara att ta rygg på henom.
När jag drar mig till minnes liknande element ur exempelvis World of Warcraft så vet jag att det alltid fanns någon form av indikator. En ledtråd i en text, några landmärken eller nått spöke att följa efter. Självklart fanns tydliga kartor och guider på nätet, men dessa behövdes inte i samma utsträckning. Destiny är dessutom ett prestationsbaserat spel där saker ska gå snabbt och nyckeln till framgång är att kunna farma effektivt. Jag tror att Bungie vet om detta och att spelare kommer ha fixat en youtube-guide och färgranna kartor inom loppet av 24 timmar. Så varför lägga ner möda på att låta Peter Dinklage säga “varmare… varmareee… nu blev det kallt igen”.
Tror ni fler utvecklare gör liknande saker nu för tiden, där de stoppar ut belöningar och annat på kartan utan att ha någon egentligen hänvisning inuti spelen? Är detta en form av uppmuntrande till samarbete och communitybyggande i vår tid? Har tillgången till information påverkat hur hemligheter i spel designas?
Detta är förstås lösa funderingar, men jag tycker definitivt att det finns ett glapp. Inte en jävel sätter sig och lägger 6 timmars letande i 90 sekunders-stötar varje halvtimme på att försöka hitta lysande kistor på kartan för att det är så spelet är designat. Ibland märks det att både spelare och utvecklare har outtalat kontrakt gällande detta, speciellt i detta fall då det känns som att Bungie inte ens försökt. Men det fungerar ändå sömlöst och utan några större protester eftersom det är så det fungerar nu för tiden. Times they are a-changing.
Om man jämför med hur spelet var från början, när man inte kunde köpa Spirit Bloom eller Helium och var tvungen att springa vänstervarv på valfri planet för att farma vanliga kistor så är detta ett klart enklare alternativ med betydligt bättre loot. Det Bungie har gjort är att minska trösklarna för att kunna levla vidare. Visst är det drygt att farma kistor under långa stunder men det är ett enkelt sätt att få material och levla hos Cryptarch och får du en nyckel så är det oftast en garanti för två vapen varav ett exotic. Sedan är det ju smart att plocka på sig ett antal bountys och göra dem samtidigt som du farmar kistor.
Jag tycker det är kul att se hur communityn hanterar dessa nya event, visst finns det folk som gör filmer och kartor med guider men det har funnits sen start. Det roligaste jag har stött på är folk som startar Vault of Glass Raiden men struntar i den helt bara för att vara 6 st i ett fireteam som åker runt och farma kistor tillsammans.
Vad är det som händer nu när vi inte längre behöver köpa material för våra vanguard eller crusible marks? Vi har mera marks över för att köpa roliga vapen. 🙂
PS: Jag är den jävlen som kan jaga kistor i 6 timmar en dag, men bara när jag låg hemma sjuk och det är ca 7min mellan Prowling Wolfs. ( Skywatch 6-8 minuter oftast )
Klart man kan jaga själv, det är inget konstigt, men jag menar just kartläggandet och att på egen hand söka rätt på kistorna utan att röra google. Var det så du gjorde eller tog du fram en karta och farmade med den som hjälp? 🙂
Till en början sprang jag runt, ganska så snart bytte jag till en sparrow då det gick fortare. Jag visste inte att det fanns ett gult sken från dessa kistor, det tog några vändor innan jag fick reda på det av en kompis i Fireteamet. Det tog ytterligare lite tid innan jag fick reda på att man kunde lämna zonen och komma tillbaka för att öppna kistan igen.
Nyckeln fungerar även i andra zoner så om du åker från ember caves på Venus till Citadel och det finns en aktiv kista där så kan du öppna den också.
När jag har gjort bountys så var det för rep och xp, nycklar var bonus. Men när jag fick tid över ( låg hemma sjuk ) och fick för mig att grinda efter nycklar ( som vi inte ens visste vad de var till för ) så letade jag efter en karta över Archers Line för är det något Destinyfansen är bra på så är det kartor ( eller 3d modeller över områden som the Abyss i Crotas End )
Men jag har hittat kartor över det mesta, det är så oerhört mycket content som communityn skapar. Spelarna hittar lösningar, taktiker och kommunicerar vid sidan av spelet för att organisera saker.
Visst kan jag förstå att vissa upplever frustration med att det inte är klockrent att kommunicera och organisera spelsessioner inom spelet. Att det inte finns matchmaking på tex Raids, men samtidigt är jag glad att det fått mig att leta mig utanför mitt vanliga spelsätt, träffat massa nya spelkompisar och hittat ett team här på Svampriket som jag Raidar med i princip varje vecka.
Hade allt varit i spelet, hade inte du och jag samtalat om det nu.
Inte använt en enda karta. Enda stället jag missat en kista var på forgotten shore. Det strålar ju gult om dom.
Smått otroligt. Jag åker runt på min sparrow och letar febrilt och har inte fått syn på en enda på egen hand.