Snart är det dags. Årets upplaga av E3 går lite senare än vanligt, men såhär inför ser det ut som att vi kommer få se mycket godis. Då fjolåret var ett år som mest visade koncept och förrenderade sekvenser, borde årets upplaga bli en där vi faktiskt får se lite mer eller mindre färdiga spel.

I veckans lista tänkte jag lista fem utvecklare som jag vill se på den stora scenen, samt vad jag vill se från dom. Jag kommer troligtvis inte få riktigt som jag vill, men om bara någon av mina önskningar slår in kommer jag sitta med ett riktigt fånigt leende på läpparna, mitt i natten.

Rocksteady Studios

Vad vi vet:
Batman: Arkham Knight släpps världen över veckan efter E3. Arkham Knight är den uttalat sista delen i Rocksteadys Batman-trilogi och det ska bli spännande att se vad den talangfulla studion kan åstadkomma när de inte gör ett Batman-spel.

Vad jag hoppas på:
Jag begär inte mycket. Lite konceptbilder och lösa visioner räcker. Men jag vill verkligen se vad de jobbar på högst troligen har arbetet med nästa spel och nästa IP redan påbörjats. Jag hoppas såklart på något helt nytt, ett hopp lika långt som det Hello Games gör när de går från Joe Danger till No Man’s Sky. Det har tisslats och tasslats om ett Turtles-spel från Rocksteady tidigare och även om det i sig vore något fullkomligt fantastiskt så skulle det vara ännu roligare om de tog ut svängen ännu längre. Alldeles för få studios vågar lämna sin comfort-zone idag.

Monolith Productions

Vad vi vet:
Fjolårets Middle-Earth: Shadow of Mordor slog ner lite som en bomb  inte helt olikt hur Batman: Arkham Asylum tog spelvärlden med storm 2009. Visst fanns det brister i Mordor, men också ett uppfriskande nytänk som jag fortfarande tror vi kommer få se mycket mer av de kommande åren. Några DLC-paket till det nämnda spelet har släppts, men annars har det varit rätt tyst från den Washington-baserade studion.

Vad jag hoppas på:
Högst troligen så kommer vi förr eller senare se en uppföljare på Shadow of Mordor. Och egentligen har jag inget emot det alls. Fjolårets spel hade helt klart sina vassa kanter och i en uppföljare skulle de kunna putsa upp mekaniken och hela inramningen för att göra ett spel som jag definitivt skulle vilja spela. Men föga förvånande är det inte riktigt vad jag hoppas på. Får jag bestämma så presenterar Monolith något annat än 2000 nya Orcher med ännu bättre AI. Vad de faktiskt ska göra istället har jag ingen aning om, men deras vision med Nemesis-systemet kan sträcka sig mycket längre än gråbruna Tolkien-landskap, det är ett som är säkert.

Creative Assembly

Vad vi vet:
Alien: Isolation utsågs efter mycket diskussion till Svamprikets Game of the Year 2014. Vem hade på förhand kunnat ana det (jaja, säkert en och annan förståsigpåare säkert, käften). Sedan dess har studion hunnit släppa ett Total War-spel (eller var det en uppklädd expansion?) och har ännu fler i samma serie under utveckling.

Vad jag hoppas på:
Jag hoppas självfallet att den talangfulla studion jobbar på, eller åtminstone tar fram konceptet för, nästa spel som inte bär Total War i titeln. Inte för att Total War är en dålig serie, men med Alien: Isolation visade den brittiska studion mer än någonsin tidigare att de behärskar fler genrer än RTS. Och jag skulle vilja se dem upprepa bedriften att förvalta en älskad licens, som allra helst inte är Alien-franchisen alls. För när det görs så bra som i Alien: Isolation är det väldigt få som beklagar sig. Istället kommer vi återigen ställa oss i en kör, och ropa “ Äntligen!”.

Guerilla Games

Vad vi vet:
Killzone-serien har blivit synonymt med Playstation som varumärke, och efter Killzone 2 och 3 på Playstation 3, och Shadow Fall på Playstation 4 så har Guerilla Games befäst sin position som Sonys motsvarighet till vad Bungie en gång i tiden var för Microsoft. Vi vet redan nu att den Holländska studion jobbar på ett nytt IP med arbetsnamnet “Horizon”. Hittills har vi sett lite läckta konceptbilder, och i den tillhörande informationen kan man utläsa att det handlar om ett “färgfyllt open-world med robotdinosaurier”.

Vad jag hoppas på:
Om allt som nämns ovan stämmer tänker jag bryta min egen trend i denna lista. För det här är fanimig exakt vad jag vill ha från Guerilla Games. Jag gillar open-world (så länge den görs öppen av rätt anledningar), jag gillar robotar, jag gillar dinosaurier och jag gillar färg. Visst är det en komplex mix att få ihop, men om Guerilla Games lyckas kommer jag bete mig som en liten pojke frisläppt i en godisbutik. Mycket av det vi kommer se på E3 kommer handla om 2016 snarare än 2015, i fallet Horizon kanske ännu längre. Det spelar ingen större roll, men jag vill jättegärna se något från Horizon på E3.

Take-Two Interactive

taketwo

Vad vi vet:
Först och främst så vet ju även jag att Take Two är en utgivare, inte en utvecklare. Men eftersom de redan deklarerat att de har ett nytt storspel att visa upp så skulle ju E3 verkligen vara den perfekta plattformen för detta. Spelet utvecklas inom 2K vilket i sig utesluter att det är en Rockstar-produktion. Även om det inte direkt uttalas i pressmeddelandet så tycker i alla fall jag att det antyds vara en uppföljare snarare än ett nytt IP.

Vad jag hoppas på:
Det finns många som hoppas på ett Mafia III. Jag kan ställa mig i den kören, så länge visionen snarare är närmare Mafia än Maffia II. Jag har också vaga minnen av att det någon gång, någonstans, har uttalats att Mafia III skulle vara studions första kliv in i den nya generationen, men mitt minne är som sagt väldigt vagt. Det skulle också kunna röra sig om ett Borderlands 3 ett spel jag vill se mer av, men om det skulle vara överraskningen så skulle jag inte bli vidare… överraskad. Det jag allra helst skulle vilja se är en ny del i XCOM-serien. Både Enemy Unknown och Enemy Within mottogs med öppna armar på i stort sett alla format de släpptes, och jag skulle bli jätteglad om jag fick en liknande upplevelse på något av de nya formaten.

Till sist, några mindre önskningar:

  • Remaster-samlingen to rule them all
    Jag vill ha alla tre Mass Effect-spelen på ett och samma format. Bundlat med all fantastisk DLC så finns det med råge tillräckligt med innehåll för att rättfärdiga ett fullpris.
  • Rockstar Games
    Trolighetsfaktorn här är mycket liten, det vet jag. Men om Rockstar plötsligt dök upp på scenen om än bara för att visa fler konceptbilder på evighetsprojektet “Agent” skulle det för mig innebära att E3 2015 blev det bästa någonsin.
  • Final Fantasy 7
    Det är fan dags nu. Square Enix kommer hålla sin egen presskonferens sist av alla stora. Och finns det något bättre sätt att runda av spektaklet än en fullfjädrad HD-Remake av Final Fantasy 7? Troligen inte. Och troligen så får vi inte heller se det. Men man måste våga hoppas.

Här på Svampriket kommer vi täcka E3 ordentligt detta år. Mer om det under nästa vecka. Trevlig helg och tack för mig!