Det mesta som skrevs om spel förra veckan handlade på ett eller annat sätt om The Witcher 3. Om det så var intryck, recensioner eller inlägg i den dödstråkiga debatten om att det slutgiltiga spelet inte är lika snyggt som det var när det först visades upp. Den debatten lämnar jag helst därhän och istället fokuserar vi på Rockstar, Lizard Squad och spelförsäljningen i Japan.
Rockstar stämmer BBC
I mars nåddes vi av nyheten att BBC skulle göra film av skapandet av Grand Theft Auto med ingen annan än Daniel ”Harry Potter” Radcliffe i rollen som Rockstar-chefen Sam Houser. Nu har Rockstars ägare Take-Two lämnat in en stämningsansökan mot BBC för varumärkesintrång, skriver IGN.
”Det är vår skyldighet att skydda vårt varumärke och den här gången var tyvärr en rättslig process nödvändig”, står det skrivet i stämningsansökan.
BBC planerar att visa filmen, med arbetsnamnet Game Changer, senare i år som en del i en serie vikten av datorprogrammering.
Niklas tankar: Det här var knappast oväntat och jag hade snarare blivit förvånad om en stämningsansökan inte hade lämnats in. Det ligger ju i alla företags intresse att i så stor utsträckning som möjligt kunna styra bilden av sina varumärken, och spelbranschen är verkligen inget undantag. Jag kan tänka mig att Rockstar och Take-Two är livrädda för hur utvecklingen av Grand Theft Auto framställs och att de vill göra allt för att spelet, företagen och alla inblandade personer inte ställs i dålig dager.
Vad Take-Two vill med sin stämningsansökan är ännu oklart. Det lär bli svårt att stoppa BBC från att göra dokumentären, men kanske kan man få till det så att de inte får lov att använda sig av bild och ljud från spelen i filmen, vilket helt klart skulle sänka trovärdigheten.
Lizard Squad-medlem erkänner nättrakasserier
En 17-årig kille i British Colombia i Kanada har erkänt sig skyldig till 23 fall av nättrakasserier och swatting, rapporterar Ars Technica via lokaltidningen Tri-City News. De flesta av tonåringens offer ska ha varit unga kvinnornas som ignorerat hans närmanden i League of Legends och på Twitter. Han ska då ha bland annat hackat kvinnornas mejl- och sociala mediekonton, läckt känslig information och swattat dem.
Yngligen har även lagt upp en åtta timma lång video där han påstår att han bygger en bombatrapp och uttalar hot mot olika polisstationer. I videon säger han sig vara medlem av den ökända gruppen Lizard Squad som tagit på sig skulden för en rad attacker mot olika speltjänster.
17-åringen får sin dom den 29 juni.
Niklas tankar: När Lizard Squad härjade som värst var de allra flesta övertygade om att det rörde sig om unga ”script kiddies” med storhetsvansinne snarare än avancerade hackare. Om 17-åringen faktiskt tillhör gruppen bekräftar det ju bara intrycken. Gruppens agerande och uttalanden pekar på att de bara vill se världen brinna och de verkar inte ha någon direkt agenda annat än att de njuter av att förstöra för andra.
Det var nog ingen som trodde att gruppen bestod av sympatiska personer, men att gå så långt som att swatta unga kvinnor för att de inte svarar på läbbiga närmanden är att passera alla tänkbara gränser. Detta fall är ett praktexempel på hur giftig internetkulturen och till viss del även spelkulturen kan vara och vad den gör med unga människor. Usch och fy!
Sämsta veckan för spel i Japan ”någonsin”
Försäljningen av spel har gått stadigt neråt i Japan de senaste åren och förra veckan verkar ha varit den sämsta på mycket länge. Media Create har räknat och Neogaf-användare har översatt och kommit fram till att vecka 20 var den sämsta i Japan ”någonsin”. Den veckan såldes totalt 235 000 spel till samtliga konsoler, bärbara och stationära. Bäst sålde Final Fantasy X/X-2 HD Remaster till PS4 med 15 913 exemplar. Samma vecka 2014 såldes 380 000 spel.
Niklas tankar: Det snackas mycket om hur japanerna slutat köpa och spela på konsoler, och försäljningssifforna verkar bekräfta ryktena. Därmed vare sig inte sagt att de spelar mindre över lag eller att hela spelbranschen är på väg utför, som panikartat uttrycks på allehanda forum. Japanerna älskar fortfarande spel, men kanske passar mobilspelen bättre för det japanska samhället och kulturen. Här i väst köper vi spel som aldrig förr, och konsolerna säljer som smör. Visst är det tråkigt att se att tv-spelens vagga inte spelar på konsol som förr, men det är nog bara att inse att vi i väst har tagit över stafettpinnen, både när det gäller konsolspelandet och spelutvecklingen.
Jag drar nu iväg på semester i Kailfornien och Mexiko i ett par veckor, och har därför inte möjlighet att skriva nyhetssvepet förrän jag kommer tillbaka igen. Kanske plockar någon av mina eminenta kollegor upp bollen under tiden jag är borta, annars hörs vi när jag är tillbaka igen.
”Detta fall är ett praktexempel på hur giftig internetkulturen och till viss del även spelkulturen kan vara och vad den gör med unga människor.”
Inget ”kan vara” över hur spelkulturen är idag. Den ÄR giftig för yngre personer som får för sig att bara för att de är på internet så kan de bete sig hur som helst.
Därför är det skrämmande, riktigt skrämmande i den riktning som industrin och användandet av diverse tillbehör är på g.
Angående spelförsäljningen så har du kollat några siffror för pachinko och mobilspel? För det är ju stort fokus på just de områdena nu. Tyvärr har mobilspelen blivit en alldeles för stor hit för tillverkare för att de ska kunna ignorera det längre om de vill vara kvar i indusrtin.
Ja, tror faktiskt också att det är med ”är” än ”kan vara”, precis som du skriver. Det känns hemskt att behöva vara så pessimistisk, men det är läskigt att se hur yngre (och äldre) personer påverkas av kulturen på nätet. Vi får hoppas att pendeln svänger åt andra hållet snart, även om det ser mörkt ut.
Ska vara ärlig med att jag inte kollade några exakta siffror för mobil/pachinko i Japan, utan har litat på de rapporter jag läst. Men som du säger går mobilt verkligen inte att ignorera för spelutvecklare idag, oavsett var de är. Kanske är det Japan som ligger i framkant och visar vart branschen är på väg, eller så har de tagit en egen väg och vi får se ännu större skillnader i spelkulturen där jämfört med här.
Betydligt mer lönsamt att utveckla mobilspel, behöver inte 100-300 utvecklare som jobbar i 2 år.