Årets E3-mässa var en av de mest imponerande på många år, och jag känner mig riktigt sugen på vad som komma skall framöver. Att E3 hade så mycket att erbjuda betyder också att det inte rapporterats om något annat över huvud taget under veckan som gått. Därför får vi nöja oss med två nyheter. Det verkar som att Sony skulle få svårt att matcha bakåtkompatibiliteten på Xbox One, och vi nås även av den deppiga nyheten att en väldigt intressant studio kastar in handduken när det gäller spel.
Troligen ingen bakåtkompatibilitet på Playstation 4
”Det var överraskande”, säger Sony-chefen Shuhei Yoshida till Eurogamer om att Microsoft på E3 meddelade att Xbox One kommer att bli bakåtkompatibel med Xbox 360-spel. Yoshida fortsätter med att berätta att Sony inte har några planer på att göra Playstation 4 bakåtkompatibel med Playstation 3-spel, och att arkitekturen på den sistanämnda konsolen är oerhört komplicerad. Richard Leadbetter på Digital Foundry berättar i samma artikel precis hur komplicerad arkitekturen är. Playstation 4-ägare kommer dock att kunna streama Playstation 3-spel via Playstation Now, men där är det troligt att man kommer att få betala även för spel man redan äger till den ”gamla” konsolen.
Niklas tankar: Ända sedan Playstation 3 utannonserades har vi fått höra hur komplicerad dess arkitektur är. Då målades det upp som något oerhört positivt och att konsolen skulle kunna klara av saker som tidigare ansetts vara omöjliga på konsol. Såhär i efterhand känns det rätt uppenbart att valet av arkitektur, med cellprocessorer och allt möjligt, var ett stort misstag. Utvecklare hade svårt med att få sina spel att funka på konsolen, och att Sony nu inte kan matcha Microsofts bejublade bakåtkompatibilitet är ännu ett exempel på att det skulle vara ett misstag. Sedan Playstation 4 och Xbox One presenterades och senare släpptes har det i princip ständigt varit Sonys konsol som fått mest goodwill och de är företaget som har ansetts ”fatta grejen” med konsoler på 10-talet. Därför var det förvånande, och roligt, att Microsoft snackade bakåtkompatibilitet, och en riktig fjäder i hatten för en konsol som verkligen behöver den.
Tale of Tales slutar med spel
Tale of Tales, den belgiska studion som startades 2003 av Auriea Harvey och Michaël Samyn kastar in handduken när det gäller spel. Det bara en månad efter att de släppt sitt senaste spel, Sunset. I en text förklarar Harvey och Samyn att de bara sålt 4 000 exemplar av spelet, trots att de ansträngt sig att göra det mer tillgängligt för ”vanliga” spelare med konventionella kontroller och ett med klassiskt upplägg än studions tidigare spel.
”Det är svårt att hantera den här intensiva besvikelsen mitt bland lysande recensioner och komplimanger och uppmuntran från spelare”, skriver man i texten och fortsätter att berätta att Tale of Tales troligen inte kommer att göra fler spel framöver. Och om de gör det blir det definitivt inga ”kommersiella” spel.
Niklas tankar: Det är inte ovanligt att små spelstudior måste lägga ner efter ett floppat spel, så varför är det så speciellt med Tale of Tales? Först och främst för att de är väldigt intressanta som utvecklare. Deras spel existerar någonstans i gränslandet mellan vad som kallas för spel och vad som kan kallas för konst och de har alltid gått sin egen väg och struntat i traditionell speldesign. Auriea Harvey och Michaël Samyn är även riktigt intressanta som personer, och jag har följt deras förfaranden med intresse de senaste åren. Det är ironiskt att det är nu, när de anstränger sig att tillmötesgå ”vanliga” spelare och till och med lagt pengar på reklam som det går åt skogen.
Den andra anledningen till att det här är så intressant är hur öppna och ärliga de är i sin text om hur och varför det gått så dåligt. Vi får en unik inblick i hur det kan vara att utveckla spel som små utvecklare som har hela sina liv investerade i sina alster. Det är knappast som att gå till jobbet i åtta timmar för att sedan stämpla ut och casha in lön den 25 varje månad. Allt står på spel, precis hela tiden, och när det skiter sig så kan det gå käpprätt åt helvete.
Jag hoppas att Harvey och Samyn landar på fötterna efter Sunset-motgången. Det känns vemodigt att de verkar lämna spelbranschen, men har vi tur kanske de letar sig tillbaka igen efter att ha slickat såren ett tag. Jag håller tummarna!
Jag skulle vilja se bakåtkompatibilitet på PS4an lika mycket som mina fellow players. Min huvudsakliga anledning att att spela gamla spel på ny konsoll är dock att jag är less på hur mycket min PS3a surrar, den låter som att det skulle vara en liten jumbojet inuti den. Brukar få huvudvärk när jag spelar PS3 vilket gör att speltimmarna blir allt mindre på det formatet. Lösningen på mitt problem borde kanske vara att helt enkelt skaffa en annan PS3a.
Flera förståsigpåare och även flera av mina vänner som jag pratat med om E3 har menat på att Microsoft inte kommer tjäna vidare mycket på bakåtkompatibiliteten. Jag är dock en av de som de skulle kunna tjäna något genom. Jag har inget 360 och när jag då nästan kan få båda för priset av en så börjar mitt intresse väckas. Men det kanske är mer troligt att jag slänger ut 500kr på en 360 med några ruttna spel så jag åter kan förkasta Microsofts förmåga att skapa något spelbart och samtidigt för mig själv bekräfta att Sony är de enda som förstår spel idag.
Min PS3:a låter inte alls mycket faktiskt, även om det var längesedan jag spelade på den nu. Däremot hade jag problem med Xbox One som lät som en jävla jumbojet i början. Men det har blivit bättre.
Jag tror att även om MS inte tjänar så mycket pengar på bakåtkompatibiliteten så tjänar de oerhört mycket i goodwill. De lyckades på några korta minuter få Playstation Now att se ut som ett dyrt skämt. 😛
Gällande spelet ”Sunset” och andra liknande indietitlar så drunknar de för min del i utbudet. Jag hade säkerligen köpt spelet om jag hört talas om det på någon av de podcast jag lyssnar på.
Vad är anledningen till att det varit så tyst om detta spelet?
Det har varit en del buzz om Sunset, fast bara i vissa, ganska smala, kretsar. En hel del av folket ”i mitt flöde” har snackat om det och att det var intressant att Tale of Tales gjorde ett ”speligt” spel. Själv tycker jag mest att det är synd just för att Tale of Tales har ett litet eget sätt att se på spel och vad de kan vara rent berättartekniskt och så.
Skillnaden mellan Sony och Microsoft här är att MS valde att göra det som krävdes för att emulera 360 på XBOne. Förmodligen inte alls speciellt lätt eller billigt med tanke på 360’s arkitektur med PowerPC-processor osv. Sony kommer inte investera i bakåtkompabilitet eftersom det skulle vara dyrt, samt sänka deras redan tveksamma satsning på PS Now.
MS vinner den här ronden.
Klart PS3ans arkitektur var en rejäl miss. När de utvecklade PS2an och släppte den så var även den väldigt svår att bemästra och när de började med PS3an gick de ju ut och sa att de lyssnat på kritiken och skulle göra 3an mer tillgänglig. Känns inte direkt som de lyckades vidare bra men PS4an lyckades de ju väldigt bra med iallafall.