Sommaren är officiellt slut och vi går mot mörkare och spelvänligare tider. Med hösten kommer också storspelen, och vi har just nu all fullt upp med smygande, skjutande och Mario-skapande. I veckans nyhetssvep kollar vi till den svenska spelindustrin, som av allt att döma går som tåget. Vi uppmärksammar även Retrospelsmässan och dess kommande uppehåll samt filosoferar lite kring om Apple nu kommer att ta över hela spelbranschen.
Svenska spelbranschen går som tåget
Den svenska spelbranschen växer så det knakar. I branschorganisationen Dataspelsbranschens rapport Spelutvecklarindex 2015 framgår att 583 heltidsanställningar tillkom i branschen i fjol. Därmed ökade sysselsättningen med 23 procent. Antalet kvinnor i branschen ökade med 39 procent, medan männen ökade med 17 procent. Över 40 nya företag registrerades under 2014, och totalt omsatte svensk spelexport knappt 9 miljarder kronor.
Niklas tankar: Att det går bra för den svenska spelbranschen kommer knappast som en chock. En hel rad storspel, som Star Wars: Battlefront, Just Cause 3 och The Division är på gång, och Mad Max släpptes i början av september. Det roligaste med den här rapporten är inte hur mycket svensk spelexport omsätter, utan hur många fler kvinnor det har blivit i den svenska spelbranschen. Enligt rapporten har antalet kvinnor som jobbar med spel i Sverige ökat med 500 procent sedan 2010. Det är en hel del. Vi läser med jämna mellanrum rapporter om att kvinnor utgör hälften av alla spelande människor. Kritikerna hävdar ofta att kvinnor ”bara spelar Candy Crush”. Det är för det första inte sant, och för det andra spelar det ingen roll. Oavsett vad är det superviktigt att jämna ut skillnaderna i representationen i branschen. Fler människor med olika bakgrund, kön, etnicitet med mera kan enligt mig bara innebära positiva saker för spelbranschen som helhet.
Retrospelsmässan tar en paus
Retrospelsmässan, som växt stadigt under de sex år den hållits i Göteborg, tar en paus. Det meddelar arrangörerna på sin hemsida. Anledningen som uppges är att man behöver en paus efter sex års ideellt arbete för att ladda batterierna och komma fram till vad man vill göra med mässan. Under tiden tipsar de om andra retrospelsevenemang, som Retrogathering i Västerås, Retrospelsfestivalen i Malmö samt Retro Games Stockholm.
Niklas tankar: Det är såklart tråkigt att höra att Sveriges största retrospelsevenemang tar en paus efter sex år, men samtidigt är det förståeligt. Jag har besökt mässan vid tre tillfällen och träffar många av arrangörerna. Det jobb de lägger ner varje år för att få den ständigt växande mässan att bli av är enormt, och för det förtjänar de en eloge. Själv är jag imponerad av att man lyckats hålla igång det under sex år i rad, och dessutom fått ihop det med en liten, ideell, grupp entusiaster när mässan bara växt och växt. Hatten av, Retrospelsmässan, och hoppas att vi ses snart igen!
Nya Apple TV tar sig an spelen
Under förra veckans Apple keynote visade man bland annat upp nya versioner av iPhone 6, nya Apple-klockor samt en större version av iPad. Men även Apple TV fick sig en uppdatering, och under presentationen pratade man en hel del om spel. Den nya Apple TV kommer med en fjärrkontroll som både är rörelsekänslig likt en Wii remote samt har en pekplatta och en mikrofon. Under presentationen framgick det att bland andra Disney Infinity 3.0, Guitar Hero Live och Crossy Road kommer att släppas till operativsystemet som kallas TV OS. Den nya Apple TV kommer att börja säljas i oktober och ska finnas i 100 länder innan året är slut.
Niklas tankar: Spelbranschen har bävat inför den dagen Apple ger sig in i den på riktigt, och nya Apple TV är åtminstone ett litet steg på den vägen. Vi lär knappast kunna förvänta oss några stora titlar som kan konkurrera med de etablerade spelkonsolerna. Dels på grund av hårdvaran, men även på grund av att spelen till Apple TV i första läget får väga in på som mest 200 mb. Större spel kan dock i efterhand ladda ner nödvändiga resurser som överstiger den gränsen. Men det kan ändå vara ett steg på vägen till att få människor som tidigare enbart spelat på sina telefoner att sätta sig i soffan och spela även där. Kanske blir Apple TV för tv-spelande vad kritikerna säger att marijuana är för droger – en inkörsport? Kanske kan Apple få några av de som tidigare aldrig spelat på något annat än mobilen att till slut bli fullfjädrade allätare och lira allt från Angry Birds till The Last of Us, Kerbal Space Program och Super Mario? Drömma kan vi, i alla fall.
Kommentar på ”spelen till Apple TV i första läget får väga in på som mest 200 mb”. Såg ni inte t ex Transistor swischa förbi på Apple TV-skärmen under presentationen? Det väger 2,1 GB installerat på min iPad… Begränsningen 200 MB gäller bara för upfront-nedladdning, större spel kommer runt det genom att ladda ner nödvändiga resurser (banor, låtar, gubbar) efter den initiala nedladdningen. Så jo, det kommer nog ordentliga spel – typ som alla portar som redan har släppts på IOS.
Helt rätt. Tekniskt får den första hämtningen vara max 200mb men sen får upp till 2gb laddas hem och lagras i bakgrunden plus upp till 20gb som streamas via en ny funktion i iOS som heter On-Demand Resources från Apples moln. Väldigt bra utveckling som snabbt låter användaren starta upp även ett större spel snabbt.
Mer info: http://www.imore.com/how-new-apple-tv-uses-demand-resources-host-great-apps-and-games
Det var det jag försökte få igenom genom att skriva ”i första läget”, men det kan nog ha varit lite väl luddigt. Uppdaterar med lite tydligare info.
En annan nyhet är att sista delen i Starcraft 2-sagan, Legacy of the Void, fick ett datum igår. Den 10 november släpps det och här har ni den mäktiga introfilmen: https://www.youtube.com/watch?v=M_XwzBMTJaM 🙂
Om man förbokar kan man redan nu spela prologen, Whispers of Oblivion, på tre banor. Vet ej när dom släpps för allmänheten.
Skulle jag skriva om varje spel som fick ett releasedatum skulle jag inte få plats med något annat. 😛
Pippin confirmed?