Bioshock var inte först. Det kan det inte beskyllas för. Men nog fan var det spelet som populariserade en av de dummaste konventionerna vi stöter på i spel idag. De finns där överallt, i de mest vitt skilda av spel. Djupt ner i havet, högt upp i skyn och långt ut i rymden. Fucking audio logs.
De flesta av oss, mig själv inkluderad för det mesta, tänker inte ens på det. Höjer inte ett ögonbryn. Vi plockar glatt upp inspelningarna som ligger utspridda och många av oss har säkert tänkt att det här, det är ett bra sätt att ge djup åt spelvärlden. Och för att vara helt rättvis, ja det är det. Det är jättebra att kunna bygga upp världen omkring spelaren utan att nödvändigtvis behöva skriva in allt i huvudkaraktärernas dialog. Och att använda ljudinspelningar istället för sjokvis med text har uppenbara fördelar.
Men låt oss inte glömma att det samtidigt är 100% dumt i huvudet.
Det är inte sättet att ge spelaren information i sig jag vänder mig emot. Som sagt, ljudklipp som berättar små historier utöver huvudstoryn är effektivt. Det är sättet man förklarar det på som stör mig. Jag menar, varför i hela hoppande helvetet skulle det ligga en massa personliga ljudinspelningar spridda överallt?
Först och främst är det dumt i huvudet att alla människor skulle gå runt och spela in alla sina tankar. Jag vet att få spel utspelar sig i vår verklighet, men utspelar de sig alla i samma skumma parallella universum där folk av någon anledning går runt och gör notes to self hela tiden? Är alla NPC:er i alla spel någonsin i själva verket enorma jävla rövhål?
Och sen, om de nu har gett sig fan på att alla deras tankar är rent jävla guld och måste spelas in, varför drösslar de med inspelningarna över-jävla-allt? Är det ett slags Twitter skapat av människor på opium? Och inte är det bara kassettband/CD-skivor/märkliga hittepåmedium (som tydligen bara får plats med en skitkort inspelning???) de kastar runt sig, nej det är hela jävla diktafonen/kassettbandspelaren.
Kanske är det som gör inspelningarna mest effektiva som berättarmässiga verktyg hur extremt mycket de säger om vilka jävla idioter som bor i världen.
Inte konstigt att Rapture gick åt fan när alla bara kastade ut personliga inspelningar överallt. ”Koden till kassaskåpet? Låt mig bara spela i den här och sedan lämna det i rummet bredvid.”
Detta otyg finns även i Just Cause 3. Trots att det är så mycket som är bananas i det spelet, så stör det att diktatorns personliga dagbok ligger strösslad i världen som ljudfiler.
Japp, det är verkligen helt dumt i huvudet. Loggarna i sig är faktiskt ganska välgjorda, men att de bara ligger på marken är jättedumt.
Håller med om att audiologs i regel används väldigt slapphänt i spel, men samtidigt är det en kompromiss där man tillfredsställer den publik som vill ha mer djup i spelet och den publik som spelar spel för att de vill spela spel – inte läsa nån jäkla roman.
Med det sagt föredrar jag nog ändå Witcher’s eller Dark Soul’s tillvägagångssätt där det finns tonvis med Lore för den som är intresserad av att läsa och pussla lite själv, samtidigt som inte samtliga spelare får en krystad och ologisk audio log upptryckt i nyllet (örat?).
För övrigt använde South Park: SoT Audio Logs på ett bra och självdistansierat sätt i en av spelets episoder. 😀
”Day 4…I’ve looked everywhere but i can’t find anything to eat or a clue to get me off the ship – just more audio logs! They’re everywhere! For some reason i listened to every minute of every one of them, thinking there’d be some useful information but…it’s like they’re just filler! useless filler! this filler is driving me into madness!”
https://youtu.be/WWXy_wFVHCY?t=30s