Jag vet, jag skulle inte göra det här. Jag skrev till och med en text om det och hur jag nu säger farväl till aktivt spelande av From Softwares spel. Men det hände en grej, och här har jag suttit och kämpat med Dark Souls 3 i några veckor nu. Jag känner all ånger men också ingen ånger. Men låt mig börja så här:
Om vi föreställer oss att From Software har någon slags stilistisk progression skulle det gå från Dark Souls mörka, vidunderliga och hemsökta mystik till den mardrömslika och lite mer förvridna fantasyvisionen i uppföljaren Dark Souls 2. Den själsliga uppföljaren till de båda hette Bloodborne och introducerade en mer aggressiv och skräckbetonad proto-steampunk i gotiskt snitt.
Dark Souls 3 består av allt detta. På ett sätt känns det som att återvända till en lite mer grotesk, agressiv och skräckliknande version av det första spelet. Med denna fjärde titeln (femte med Demon Souls) får jag vibben att From Software någonstans har slutit cirkeln. Inte bara stilistiskt, utan också i ett giftemål av Dark Souls och Bloodbornes sätt att spelas. Tre mer eller mindre suveräna spel som smälts samman till ett fjärde och slipats till för att presenterats i sin slutgiltiga form.
Så det börjar faktiskt kännas lite gjort nu.
Missförstå mig rätt. Det vore idiotiskt att ändra på ett så vinnande koncept som skapar uppståndelse och hajp i hela spelvärlden med varje installation. Det fattar till och med jag. Dark Souls 3 är verkligen höjdpunkten av vad ett utmanande, fascinerande och välslipat actionrollspel är. Fan om de inte under omskapadet av genren till och med skapade en helt egen. Precis som vi referar till Metroidvania nu kommer vi alltid säga Dark Souls om den här typen av spel nu. Alla designelement, spelets kontroll och hur fundamentalt rättvist det är i sin fruktansvärda orättvisa är något gamers ur min generation aldrig kommer sluta prata om. Dessutom erbjuds vi det på en ny, förbättrad konsolgeneration där kungadömet Lothric aldrig sett bättre ut.
Men ändå så börjar det kännas lite gjort nu.
From Software kan vara de skickligaste specialisterna inom speldesign som finns just nu. De gör en grej och de gör den här grejen i princip perfekt. Ingen annan kan göra vad de gör. Så det är ju fel riktning att ta om mångfalden i vår spelvärld ska bevaras att som jag gör nu kritisera specialister. Utvecklare som From Software bidrar med spjutspetsarna som för fram resten av deras genrer. Ändå går det inte riktigt att släppa känslan av att From Software börjat måla in all den här talangen i ett hörn. Hur många faktiska genier inom design och programmering sitter de på egentligen och vad skulle de kunna uträtta om de vågade ta ut svängarna mer och utmana sig själva rejält i nästa spel?
Vad jag försöker säga är väl någonstans att Dark Souls 3 är så pass bra att de inte har mer att bevisa på den här arenan. Om nu Bloodborne 2 eller Dark Souls 4 är nästa spel ur den här studion kommer jag ju vräka i mig även detta, men det kommer bli den första gången jag gör det med en dålig eftersmak.
Som tur är låter det ju på Miyazaki och de andra att trilogin ska förbli en trilogi. Så det är bara att tacka för ännu ett perfekt spel.
Dags att gå vidare.
Det står på Wikipedia att From Software varit inblandade i första Tenchu till PS1.
Skall de inte göra något mer Souls spel hade jag älskat en remake eller ny del i den serien 🙂
Ja helvete! Drömmen!
Bara lirat en fyra timmar (jävla jobb) eller så, men det jag mest saknar numera jämfört med ettan är hur hela världen ”hänger ihop” designmässigt. Fått lite intryck av att det känns mer som ”bana efter bana” än så länge.
Kanske öppnar upp sig senare vem vet!
Jäkligt bra spel än så länge dock!
Efter andra bossen (tutorialbossen räknad) kommer en ju ut och får se hela området nedanför och allt hänger ihop. Det är bara att inte syns från spelets kamera så ofta utan behöver en översiktsbild från hög höjd som en får just där och på några till ställen.