Sommaren är över, även om vädret vägrar inse det. Alltså dags för vad som ser ut att bli en fullspäckad spelhöst. Både Apple och Sony drog sitt strå till stacken med stora spelnyheter förra veckan. Under andra halvan av 2016 får vi inte mindre än två nya varianter av Playstation 4. Dessutom har Nintendo bestämt sig för att låta Mario extraknäcka som mobilspelshjälte.
Sony släpper Playstation 4 Slim och Pro
Två nya varianter av Playstation 4 kommer att släppas under hösten, Slim och Pro. Det meddelade Sony under en pressvisning i New York i förra veckan. Slim-varianten släpps den 15 september och har fått ett pris på 299 euro. Den kommer framöver att vara den nya standardversionen av konsolen och har samma prestanda som den nuvarande Playstation 4. Den stora skillnaden är att den är mindre, tystare och drar mindre ström.
Större delen av pressvisning fokuserade dock åt premiummodellen Pro. Man bekräftade de uppgifter som redan i april läckte via bland andra Giant Bomb, då under namnet projektnamnet Neo. Den 10 november släpps den nya flaggskeppsmodellen av konsolen, för 399 euro, som får en uppgraderad hårdvara med bättre CPU, GPU och minne, samt stöd för 4K-upplösning. Pro kommer dock inte att kunna spela ultra HD Blu-ray-skivor.
Alla spel som släpps framöver ska vara kompatibla med både Slim och Pro, men till den sistnämnda kommer utvecklare att ha mer prestanda för att till exempel förbättra grafik eller bilduppdateringsfrekvens.
Såväl Slim som Pro, och alla existerande Playstation 4-konsoler kommer dessutom framöver att stödja High Dynamic Range, HDR, som ger bättre färgåtergivning i bilden.
Niklas tankar: Nu är vi alltså här, mitt i halvstegsgenerationen. Pro har visats upp, och Microsoft har snackat en hel del om den uppgraderade Xbox One, med projektnamnet Scorpio. Många har uttryckt sin besvikelse över att konsolerna uppgraderas efter bara tre år på marknaden, men samtidigt går det inte att förneka att de ligger efter rejält vad gäller prestanda och inte hänger med i utvecklingen av vare sig PC eller teknikbranschen i stort.
Vad jag kan känna är dock att halvsteget är lite mesigt. Pro är ”lite bättre” än vanliga Playstation 4, och jag hade gärna sett att man gjorde mer. I nuläget känns det som en överflödig uppgradering för den som inte redan har investerat i en, troligen svindyr, 4K-tv med HDR. Och det är inte särskilt många. Det lär dock ändras nästa och kommande år när den nya tekniken tros bli ganska mycket billigare väldigt snabbt. Men med en ”vanlig” tv verkar det alltså vara marginella skillnader som gäller.
Det märkligaste med hela visningen var att man knappt sa ett knyst om Playstation VR som släpps om bara en månad. Jag hade trott att det skulle vara en stor del av säljpitchen för Playstation Pro, men jag antar att vi får se och höra mer om VR på Tokyo Game Show i veckan.
Super Mario Run släpps till mobil
Ett spel med Mario i huvudrollen kommer att släppas till mobiltelefoner och plattor för första gången i vinter. Det var på Apples Iphone 7-event förra veckan som Mario-skaparen Shigeru Miyamoto själv visade upp Super Mario Run.
I Super Mario Run springer Mario hela tiden framåt, och spelaren får honom att hoppa genom att peta på skärmen. Ju längre spelaren håller fingret på skärmen, desto högre hoppar Mario.
Super Mario Run har tre spellägen. Det första är ett vanligt enspelarläge där det gäller att ta sig till flaggan i slutet av nivån innan tiden tar slut och samla mynt på vägen. Det andra läget heter ”Toad rally” och går ut på att klara banor med så mycket stil och flärd som möjligt för att imponera på toads. Det sista spelläget ska ha att göra med att använda sina insamlade mynt för att skapa sitt eget Svamprike. Det är ännu oklart vad det innebär.
Spelet kommer att släppas till iOS i december i år, och troligen till Android senare. Det ska vara gratis att ladda ner, men med köp inuti appen.
Niklas tankar: Efter att ha doppat tårna med Miitomo låter Nintendo nu sitt absolut största varumärke vada ut i mobilträsket. Jag trodde faktiskt att Mario skulle vara sist ut som mobilspel, och att de utlovade Animal Crossing- och Fire Emblem-spelen skulle komma före. Super Mario Run är en milstolpe för Nintendo som under alla år varit noga med att deras serier hör hemma på de egna plattformarna. Det vi har fått se av spelet ser visserligen inte särskilt underhållande ut, men är ett sundhetstecken att det traditionstyngda Nintendo tar till för dem oprövade knep. Med det sagt – kan ni berätta något om NX någon jäkla gång eller?!
Tycker det är konstigt att både Sony och MS snackar 4k till sina ”nya” konsoler. Borde inte stabil FPS vara högre prioriterat? Hur många har ens en 4k-TV?
Här är en artikel och video om arbetet med att få Halo 5 att rulla i 60 fps: http://arstechnica.com/gaming/2015/10/how-dynamic-resolution-scaling-keeps-halo-5-running-so-smoothly/
Jag tror att det främst är folk som är riktigt spelintresserade nördar, som du och jag, som bryr sig om fps, eller ens vet vad det är. ”Vanliga” casualspelare väljer nog högre upplösning eller mer detaljerad grafik, saker man ser direkt, före högre fps alla dagar i veckan. Det var inte jättelängesedan jag knappt såg skillnad på 30 och 60.
Det enkla svaret är att 4K är en USP som är inne just nu, det är något man kan ta på så att säga. Konsolen har mer kräm, det är inte mer än så och det är upp till utvecklarna var de resurserna ska användas och likt innan så får vi hoppas de inte offrar fps för fräsiga upplösningar.
Kan det bli så att den PS4 1.0 blir för dålig i jämförelse med 2.0 när det kommer tyngre spel i slutet av livslängen av konsolen? Känns ju oehört tråkigt att ha en ”för trött” konsol om men bestämmer sig för att köpa en 1.0:a nu…
(jag har inte hoppat på denna generationen än..)
Fast kommer det bli bättre grafik? Konsolen ska renderar 4ggr fler pixlar med lite mer än dubbelt så bra hårdvara vilket i min bok inte riktigt går ihop. Tror det kommer bli något halvmesyr där de kanske dubblar upplösningen för att sedan skala upp skiten. Bättre att göra som Quid skriver och satsa på en bättre upplevelse i 1080 eftersom de flesta ändå sitter på en sådan tv. 60fps och förbättra lite texturer, ljussättning istället. Men det är väl för liten skara människor som bryr sig och de som gör det kör PC.
1. Att dubbla upplösningen innebär inte att en måste ha dubbelt så stark hårdvara. Upplösningen är vara ett led av många saker som kräver beräkningskraft. Fysik, ljussättning m m är ju samma oavsett upplösning.
2. Inte ett enda konsolspel kommer köra native 4k. Det är ett missförstånd. En del spel kommer köra ovan 1080p, men inget kommer upp i 4k. Kanske 2k och sen uppskalning på det.
3. Spel kommer kanske köras lite snyggare på den nya maskinen tack vare dels 2k, men också HDR-ljus och nämnda Halo 5 kommer inte behöva skala ner lika mkt (den skalar ner dynamiskt för att hålla fps). Äldre spel får patchar (om utgivaren betalat för det) för hur de ska ”uppa” sig på de nya maskinerna.