Gott nytt år och välkommen tillbaka till nyhetssvepet! Spelåret 2016 var verkligen något i hästväg, och vi hoppas på att detta år blir minst lika bra. I årets första nyhetssvep kollar vi in Super Mario Runs intäkter, riktigt dåliga versioner av Mega Man och att Awesome Games Done Quick dragit igång.
Super Mario Run har dragit in 30 miljoner dollar
Super Marios första mobiläventyr har tjänat in 30 miljoner dollar på två veckor, rapporterar Eurogamer via Wall Street Journal. Under de första två veckorna laddades spelet ner 90 miljoner gånger, och ungefär 3 miljoner spelare valde att betala för att låsa upp hela spelet.
Siffrorna går att jämföra med Pokémon Go, som drog in 200 miljoner dollar under den första månaden. Dock finns Super Mario Run i nuläget bara till iOS.
Android-användare kan däremot förregistrera sig för att få en notifikation när spelet släpps i Play-butiken.
Niklas tankar: Det verkar ju gå helt okej för Nintedos första ”riktiga” mobilspel. 30 miljoner dollar på två veckor för ett spel som troligen inte kostat ens i närheten av lika mycket att utveckla som ett stort Mario-spel. Efter att ha känt att Nintendo varit lite på dekis ett tag känns det nu som om att de fått lite luft under vingarna. Super Mario Run har tagits emot hyfsat väl och i princip alla verkar vara väldigt taggade på Switch som ska släppas i mars.
Mobilversionerna av klassiska Mega Man är riktigt dåliga
Capcom Mobile har släppt Mega Man 1–6 till iOS och Android-telefoner. Spelen, som kostar 25 kronor styck på Android och 20 kronor till iOS, styrs med virtuella knappar på skärmen. Som Maximumandroid visar i Youtube-klippet ovan plågas spelen av en väldigt låg bilduppdateringsfrekvens och dåliga kontroller som ser ut att göra det väldigt svårt att spela.
Niklas tankar: Vad ÄR det här, Capcom?! Har ni betalat någon för att göra dessa hemska mobilportningar? Har ni ens tittat på dem innan ni okejat för släpp? Mega Man står och faller helt och hållet på sin kontroll och flyt, och här verkar inget av det finnas. Enligt Kotaku funkar spelen olika bra på olika telefoner och plattor, men ingen av upplevelserna ska vara bra. Man kan undra varför det ska vara så svårt att emulera så gamla Nintendo-spel på ett bra sätt, det har gjorts förr i bland annat Anniversary och Legacy Collection.
Speedrun-festen Awesome Games Done Quick är igång
När du läser det här har 2017 års upplaga av Awesome Games Done Quick varit igång sedan söndag kväll. Under en vecka, dygnet runt, samlas världens bästa speedrunners för att till hela internets jubel klara en massa spel jättejättesnabbt. Förutom klassikerna Super Mario Bros., Super Metroid och TASBot-segmentet tänker jag i år att försöka se Dark Souls 3, Doom och Metal Gear Solid 2 totalägas. Vad kommer du att bänka dig för?
Gott nytt Niklas!
Känns tryggt att nyhetssvepet är tillbaka.
Känns bra att vara tillbaka. 🙂
Det är väl ok att inte kunna porta ett spel med stabil bilduppdateringen, dagens telefoner är väl bara 1000ggr snabbare än ett nes men MM kräver 10000 ggr starkare CPU enligt källor.
Att Nintendo i sin lilla kokong äntligen tittar ut och trycker pengar till mobiler kom väl inte försent.
Ja, det är ju allmänt känt att Mega Man är den tidens Crysis. Ingen konsol/dator/mobil kan köra det utan på högsta inställningarna utan att smälta. 🙂
Fan vad jag gillar AGDQ. just saying. =)