Det är Mass Effect-vecka, men folk som testat på förhand verkar inte supernöjda. I veckans nyhetssvep kollar vi in kritiken mot de dåliga animationerna, men även att System Shock 3 får en svensk utgivare. Dessutom tipsar vi om en lång men superintressant GDC-föreläsning om hur Nintendo skapade The Legend of Zelda: Breath of the Wild.

Svenska pengar till System Shock 3

Är du taggad? Niklas är taggad!

Svenska Starbreeze kommer att ge ut den efterlängtade tredje delen i System Shock-serien. Det meddelade studion i veckan på sin sajt. Man kommer även att investera 12 miljoner dollar i projektet som leds av Warren Spector, känd för bland annat Deus Ex, System Shock 1 och 2 samt Thief: The Dark Project.

”System Shock är en av de där ikoniska serierna i spelhistorien som fortfarande gör mig exalterad och Spector är en av grundarna av det moderna actionrollspelet”, skriver Starbreeze-chefen Bo Andersson-Klint.

System Shock 3 är precis i början av utvecklingscykeln och det är i nuläget oklart när det kommer att släppas.

Niklas tankar: Precis som Bo Andersson-Klint skriver så är Warren Spector och System Shock legendarer i sin egen rätt och actionrollspel till PC är något av det bästa jag vet. Deus Ex är ett spel jag fortfarande går tillbaka till med jämna mellanrum och jag finner det svårt att dölja hur sugen jag är på System Shock 3. Det här är en spelutveckling som åtminstone jag och Peter här på Svampriket kommer att följa med stort intresse.

 

Bioware svarar på attack mot anställd

Vissa recensenter och EA Access-kunder fick i förra veckan tillgång till det efterlängtade Mass Effect: Andromeda. Ganska snart kom rapporter om att ansiktsanimationerna i spelet var stela och dåliga. Lika snabbt anklagades en kvinnlig anställd på Bioware för att ensam ligga bakom dessa märkliga animationer och ett drev mot kvinnan drogs igång.

Nu har Bioware svarat på attacken mot deras anställda och menar att kvinnan inte alls är ”lead animator” för Mass Effect: Andromeda. De uppmanar internet att undvika att attackera enskilda individer för spels eventuella tillkortakommanden.

Niklas tankar: Det spelar ingen roll om Mass Effect: Andromeda inte är så bra som fansen hoppades och som vissa rentav verkar kräva – det är aldrig okej att hoppa på en enskild person i ett stort team. Om man sedan dessutom insinuerar att denna person skulle ha legat sig till sitt jobb är man ett extra stort kräk och förtjänar att få sitt internetkörkort indraget. Bara sluta med det, internet!

Videotips: Nintendo förklarar hur man skapade nya Zelda

Häromveckan hölls årets Game Developers Conference, GDC i San Francisco och besökare kunde se en hel massa panelsamtal och föreläsningar. Det som enligt mig var mest intressant, är Nintendo-utvecklarna Hidemaro Fujibayashi, Satoru Takizawa och Takuhiro Dohtas snack om hur man gick till väga när man skapade Zelda: Breath of the Wild. De visar bland annat upp hur de byggde spelet i en protoypmotor som ser ut som det allra första Zelda-spelet och hur man utöver en fysikmotor även byggde en kemimotor som bestämmer hur olika föremål och element reagerar på varandra.