Fotbolls-VM är slut och vi kan fokusera helt på spel – och att inte smälta bort. Skönt va? Men lite fotbolls-feeling får vi ändå i veckans nyhetssvep då vi tittar på franske landslagsspelaren Griezmanns Fortnite-dans. Dessutom impas vi av moddaren som ”fixade” AI:n i urusla Aliens: Colonial Marines med en enda bokstav – och gläds åt att de som skapar grejer till Unreal Engine Marketplace nu får en större del av intäkterna.
Aliens-AI blir smartare – med en bokstav
Det universellt illa omtyckta Aliens: Colonial Marines har blivit förbättrat med rättandet av ett enda stavfel i spelets kod. Det var på forumet ResetEra som det i veckan uppmärksammades att en moddare på sajten ModDB ”fixat” spelets dåliga AI genom att plocka bort ett a i koden – ”teather” till ”tether”. Kodsträngen gör att xenomorpherna beter sig på ett mycket mer trovärdigt sätt, och inte fastnar i konstiga animationer som tidigare. Hos PC Gamer finns en videojämförelse som visar drastiska skillnader.
Aliens: Colonial Marines är ökänt för att det spel som släpptes 2013 var drastiskt annorlunda och sämre än det som visades upp för pressen ett år tidigare. Undertecknad kallade spelet i sin recension för ”en facehugger i ansiktet för oss som älskar Alien-universumet”. Linus tyckte inte heller att det var särskilt kul.
Niklas tankar: Att Aliens: Colonial Marines var ett hafsjobb som krystades ut sönderstyckat och halvfärdigt är ingen hemlighet – men att det var så här illa kunde jag aldrig tänka mig. Utan att vara vare sig kodare eller QA-person tänker jag mig att sådana här fel inte slinker igenom i ett projekt som funkar som det ska. Colonial Marines fortsätter att vara ett skitspel – men att moddare kan ta en bajskorv och göra den lite bättre ger mig ett större förtroende för spelcommunityt och dess hängivenhet.
Epic ger Unreal-skapare större del av kakan
70/30. Så har kakan delats upp mellan dem som skapar grejer till Unreal Engine Marketplace och dess ägare Epic sedan plattformen lanserades 2014. Nu har Epic meddelat att man tänker ge skaparna en större del, och uppdelningen blir istället 88/12, skriver Epic i sin blogg. Anledningen till att Epic tjänar såpass bra att de kan ta en mindre del av kakan stavas Fortnite, något även Epics grundare och VD Tim Sweeney säger i blogginlägget.
Den nya uppdelningen av intäkterna gäller även retroaktivt – vilket innebär att innehållsskapare får extra pengar för det de gjort sedan plattformen lanserades. Epic har inte gått ut med några siffror på hur mycket pengar det rör sig om.
Niklas tankar: Man kan vara cynisk och säga att det här enbart är ett pr-stunt – och det är nog delvis sant. Epic badar i pengar efter succén med Fortnite och har helt enkelt råd att ge skaparna en större del av intäkterna. De får såklart en gigantisk boost i goodwill i med alla skriverier och glada tillrop, men jag tycker ändå att det är välförtjänt. De hade lika gärna kunnat behålla den gamla uppdelningen – såvitt jag vet har folk inte varit missnöjda med den. En klassisk win-win-situation helt enkelt, för såväl dem som skapar grejer till Unreal Engine Marketplace, och för Epic i allmänhetens hjärtan.
Griezmann firar VM-mål med Fortnite-dans
Antoine Griezmann telling Croatia to "Take the L." 😂 #Fortnite #WorldCupFinal
📷: @FOXFootballLive pic.twitter.com/GImhn7QO6Z
— Yahoo Sports (@YahooSports) July 15, 2018
Inte ens här på Svampriket går ni säkra från fotbolls-VM, som i söndags tog slut för den här gången. Så vad finns det för spelkoppling till VM, utöver den självklara – Fifa? Jo, det ska visa sig att många spelare gillar att varva ner med mellan matcherna med några rundor Fortnite.
Antoine Griezmann är en av franska landslagets klarast lysande stjärnor och har röstats fram till den tredje bästa spelaren under årets fotbolls-VM. Som sin målgest har han kört dansen ”Take the L” från just Fortnite.
Huruvida det är smakfullt eller ens fair play att referera till sina motståndare som losers kan diskuteras, men min gissning är att det här snarare handlar om en Fortnite-spelande yngling som råkar vara en av världens bästa fotbollspelare än någon som medvetet beter sig illa. Lite kul att se på är det i alla fall.
Ang Aliens: Colonial Marines så är det där en riktigt urtypisk ”fåtölj-utvecklare spekalurerar fritt”-historia.
Den där felstavningen påverkar inte särskilt mycket alls (eftersom en null-träff omriktas till default – vi är inte amatörer) och det är mänsklig bias som tycker att AIn blir bättre efteråt. (gör ett blindtest så får du se)
Anledningen att spelet blev som det blev beror på utgivarna och budgeten och projektledningen – inte felstavningar i INI-filerna.
Halloj Samson! Har också förstått det som att många drar på tok för stora växlar på vilka skillnader stavfelet faktiskt innebär. Tråkigt, med tanke på hur lättvindigt kastar omkring ”lazy devs”-anklagelser så fort ett spel inte är vad de tänkt sig.
Det var inte min mening med min text att bajsa på utvecklare, utan att fokusera just på vilket katastrofprojekt det här spelet var på alla nivåer. Ber om ursäkt för om det inte var så den uppfattades (dåligt ursäkt, men har skrivit med en hand, hållandes bebis i den andra, på min första semesterdag 😛 ). Precis som du säger har det utan tvekan mycket mer att göra med för låg budget, hetsande utgivare och dålig projektledning att göra än enskilda utvecklares små misstag.
Ang Aliens: Colonial Marines så är det där en riktigt urtypisk ”fåtölj-utvecklare spekalurerar fritt”-historia.
Den där felstavningen påverkar inte särskilt mycket alls (eftersom en null-träff omriktas till default – vi är inte amatörer) och det är mänsklig bias som tycker att AIn blir bättre efteråt. (gör ett blindtest så får du se)
Anledningen att spelet blev som det blev beror på utgivarna och budgeten och projektledningen – inte felstavningar i INI-filerna.
Halloj Samson! Har också förstått det som att många drar på tok för stora växlar på vilka skillnader stavfelet faktiskt innebär. Tråkigt, med tanke på hur lättvindigt kastar omkring ”lazy devs”-anklagelser så fort ett spel inte är vad de tänkt sig.
Det var inte min mening med min text att bajsa på utvecklare, utan att fokusera just på vilket katastrofprojekt det här spelet var på alla nivåer. Ber om ursäkt för om det inte var så den uppfattades (dåligt ursäkt, men har skrivit med en hand, hållandes bebis i den andra, på min första semesterdag 😛 ). Precis som du säger har det utan tvekan mycket mer att göra med för låg budget, hetsande utgivare och dålig projektledning att göra än enskilda utvecklares små misstag.