Svamppod fortsĂ€tter sitt sommartĂ„g genom vĂ„ra dammiga konsoler och den hĂ€r gĂ„ngen tar Tobbe oss till Segas förlovade 16-bitarsvĂ€rld. Till sin hjĂ€lp har han Anders, Jesper och ingen mindre Ă€n Martin Lindell. Anders gĂ„r i spinn pĂ„ VM ’90, Jesper skriker om Shoot’em ups, Tobbe vill bara streama allt och Martin sprutar kunskap nog för att fylla en hel bok.
TÀnkte tipsa om följande, eftersom ni nÀmnde den eventuella inblandningen i förbigÄende:
”P3 Spel â Mysteriet med Michael Jackson och Sonic 3”
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1068392?programid=4090
Angelica Norgren och Lisa Medin (lÀs hennes serier!) rÀtar ut frÄgetecknen.
(SÄ, nu kan jag fortsÀtta mota bort vÀrmen med trevlig lyssning av resten av avsnittet).
Började precis lyssna pĂ„ denna grymma pod! Intressant att ni vĂ€ljer Earthworm Jim 2 bana 1 som introlĂ„t đ (vad jag minns den enda lĂ„ten jag gillade i det spelet). Hur kommer det sig?
Jag har för mig att Golden Axe ocksÄ lanserades med Megadrive i Sverige, men jag minns inte exakt nÀr jag fick konsolen. Det spelet knÀckte i jÀmförelse med de andra.
Golden Axe var inte bland lanseringstitlarna, men slÀpptes kort dÀrefter. Blev det mest sÄlda spelet till konsolen i Sverige 1990, före Alex Kidd och Truxton.
JÀttebra info! Jag var Alex Kidd fan pÄ 8-bitars tiden och hade höga förhoppningar om 16-bitars versionen dÄ den liknade 1:an. Detta var en av de största besvikelserna i mitt liv om jag minns rÀtt. Jag minns att spelet var fult och trÄkigt. Truxton hyrde jag nÄgra gÄnger det gillade jag pga de mÀktiga vapnen man hade samt coola bossar.
Iom att vi inte pratade om nĂ„t specifikt spel under första delen sĂ„ valde jag lite random lĂ„tar och just den dĂ€r Earthworm Jim-lĂ„ten har jag alltid gillat, Tommy Tallarico liksom đ
Ja.. tror inte det fanns nÄgon annan bra lÄt i just Earthworm Jim 2.. 1:an hade fler lÄtar som jag gillade.
Jag minns att jag ocksĂ„ hyrde vigilante en gĂ„ng och fick avsmak direkt đ . Vad minns du om det spelet Tobbe?
Mega CD var helt klart en besvikelse men jag som Àr lite ljudfixerad Àlskade verkligen alla remixes i cdkvalitet. Fick en ny stereo i samband med Mega CD:n och kÀnde mig lycklig bara över musiken. Dock kunde jag inte förstÄ varför ljudeffekterna var frÄn megadrive:n. Ibland fick man Àven nÄgon extrabana som i Earthworm Jim Special Edition eller Eternal Champions dÀr man fick nÄgra extra karaktÀrer och fatalaties.
Final Fight CD var riktigt snyggt och slÀpptes vÀl bara till Mega CD?
Core Design gjorde spel som Battlecorps och Thunderhawk som iaf dÄ kÀndes som en teknisk utveckling och gjorde stora intryck.
Mitt favoritspel pÄ MegaCD Àr dock Snatcher. Jag ryser fortfarande vid tanken pÄ det. Visst, det Àr bara ett peka/klicka Àventyr men med sÄ mycket kÀnsla! Jag borde verkligen spela efterföljaren om den finns översatt.
Vigilante var rÀtt trÄkigt, arkadversionen var bÀttre.
Policenauts Àr spirituell uppföljare pÄ Snatcher och finns fanöversatt till bla PS1.
Aha.. var elitserien 60Hz? Mitt minne av det spelet skiljer sig rejÀlt! Jag tyckte fysiken var helt Àndrad frÄn NHL 94 och att det var ryckigare och mindre glidigt. Men det kanske bara berodde pÄ skillnaden i hastighet? NHL 94 var det jag gillade bÀst dÄ man Àven kunde styra mÄlvakten (vilket vi oftast var sÀmre pÄ Àn datorn men det var sjukt kul ÀndÄ).
Sen undrar jag hur man rent tekniskt gjorde elitserien snabbare? SjÀlva spelloopen brukar vÀl vara lÄst till 50Hz i PAL vilket Àr det antal bilder per sekund som tv:n klarar av. Skulle man skruva upp hastigheten mÄste man ta bort var 4:e frame vilket skulle göra det lite ryckigare. Alternativet Àr vÀl bara att hacka rom:en och Àndra hastighet pÄ alla hastigheter men det lÄter som ett stort ingrepp?
Menade var 5:e frame.. men detta Àr inte heller enkelt rent mjukvarumÀssigt? DÄ mÄste man lÄta ups:en köra i 60hz och fps:en i 50hz, vilket kan uppnÄs genom att lÄta update-loopen köra tvÄ var 5:e update.
Dvs: ups1, fps1 ups2, fps2 ups3, fps3 ups4, fps4 ups5, ups6, fps5
De flesta spelen var inte optimerade för PAL vilket innebar lÄngsammare musik och svarta borders. Finns mÄnga videos som förklarar och berÀttar om 50 och 60 hz. Den hÀr Àr ganska top-level och tar Sonic som exempel: https://www.youtube.com/watch?v=1hjjNQUUaUY.
Yes! Jag köpte senare en NTSC Master System för att jag ville skicka in min Wonder Boy 2 speedrun. Jag hade en inspelning pĂ„ den bĂ€sta tiden fast pĂ„ emulator och sen blev det Ă€ndĂ„ inte av att jag gjorde om det pĂ„ konsollen. Fast det Ă€r ju inte försent Ă€n đ
Har lyssnat klart och tycker det var en mycket grym pod med mÄnga lÀrdomar! Visst avslutar ni med en lÄt frÄn Jaguar XJ220? Ett spel med musik i klass med Outrun! Har goda minnen dÄ spelet flöt fint och man kunde spela splitscreen samt Àven redigera sina egna banor! Dock för repetitivt.
Jag tycker ni hade en bra och objektiv instÀllning till Megadrivern trots att ni under de mest kritiska barndomsÄren Àgde Nintendo. Ni pratar om de bÀsta spelen samt Àven de som gjorde störst intryck nÀr man var liten och kÀnslig.
Jag ska kommentera lite om de spelen jag har ett bra minne av och jÀmföra med er dÄ jag kommer frÄn en strikt SEGA-bakgrund. Jag har dock inte gjort sÄ mycket efterforskning sen jag lÀmnade SEGA i samband med första delen av Saturn-eran.
Robocod: Imponerande grafik och rolig karaktÀr! Trodde alltid det fanns nÄgon hemlighet om man förlÀngde sig pÄ vanvÀljar-delen men hittade aldrig nÄgot.
Jag avslutar med den hÀr mixen: https://www.youtube.com/watch?v=BnLlwuo4Xvg
VÀldigt bra kanal om du Àr intresserad av hur Mega Drive-musik skapades. De dÀr mixarna Àr inte bara ljudfiler utan de Àr gjorda i en tracker.
Intressant! Jag ska kolla denna video om hur musiken gjordes đ https://www.youtube.com/watch?time_continue=623&v=WEvnZRCW_qc … jag lekte en del med trackers för lĂ€nge sen đ
HĂ€r kommer en lista med de spelen som berörde mig mest samt att jag kommenterar vissa av spelen ni nĂ€mner. Listan speglar min kĂ€nslor till spelen som liten och berör frĂ€mst den första eran av Megadriven. Mitt minne kan vara dĂ„ligt, sĂ„ rĂ€ttelser och mer info Ă€r vĂ€lkommet đ . Skrev den lista snabbt och kan finnas mĂ„nga stavfel.
Caste of Illussion: Det första verkligen snyggt animerade plattformspelet till Megadrive. Musiken till första banan nynnade vi ofta pÄ.
Contra: Hard Corps: Detta spel gjorde mig ofta avundsjuk pÄ Nintendo och jag blev enormt glad nÀr den kom en version till SEGA. Spelet var lite för lÀtt och lite trÄkigt att se samma scener om och om igen men det var otroligt kul coop.
Decap Attack: HĂ„ller med det mest som Tobbe sĂ€ger. SĂ„g det först pĂ„ nĂ„gon mĂ€ssa och blev imponerad av de tydliga ljudeffekterna som mixades vĂ€l med musiken. Sen gillade jag sjĂ€lva huvudkaraktĂ€ren som var lĂ€skig men söt pĂ„ samma gĂ„ng. AtmosfĂ€ren var bra rakt igenom. Sen var jag Ă€ven ett Psycho Fox fan sĂ„klart đ
Earthworm Jim: Samma kÀnsla som nÀr Castle of Illussion kom. Helt otroligt snyggt samt hÀftiga effekter med kulsprutan och piskan. Banor med helt olika teman och bossar som krÀvde lite tÀnk.
Ecco the Dolphin: Stor besvikelse. Jag gillar nog inte spel som sÀtter stress med tidspress (samma kÀnsla med Sonic:s vattenbanor).
FIFA 95: Roligt ett par gÄnger men kunde inte mÀta sig med NHL-spelen. Typ omöjligt att göra mÄl.
Flashback: En stor upplevelse dÄ jag inte var van vid mer verklighetstrogna spel. Ljudeffekterna var i en klass för sig och spelet krÀvde inte bara trial and error. Dock var kontrollen lite för icke-förlÄtande och jag tyckte mig dö nÀr jag inte förtjÀnade det. Spelet vart otroligt svÄrt under sista banan.
General Chaos: Ett hyrspel vi hade mycket roligt med. KÀndes verkligen som att man var i en krigszon och ett roligt VS lÀge! KÀndes som kontrollen var lite för avancerad och tror aldrig vi fick en bra kontroll pÄ gubbarna.
Ghostbusters: OcksÄ ett spel jag tror vi sÄg pÄ nÄn mÀssa. Minns en bana dÄ Marshmallow Man tittade in lite dÄ och dÄ i huset man befann sig i vilket kÀndes i hela kroppen.
Golden Axe: Bra musik, grafik och gameplay samt vĂ€ldigt fantasifullt! Det var för mycket pĂ„ samma gĂ„ng och det var synd att det var lite för lĂ€tt. Thunderhead var lite för overpowered men sin goda range. Dödskriken frĂ„n detta spel gör sig ofta pĂ„minda đ (tillsammans med SOR). 2:an Ă€r ocksĂ„ bra och vi hyrde den nĂ„gra gĂ„nger. Musiken i dess första bana Ă€r oförglömlig.
Mega Bomberman: SĂ„Ă„ bra multiplayerspel att jag faktiskt gör ett spel just nu som lĂ„nar mĂ„nga ideer. Detta var ett av favvoriterna dĂ„ jag hade 4 handkontroller och det var svĂ„rt att tröttna pĂ„ nĂ€r vi var mĂ„nga. SĂ€rskilt en bana dĂ€r man kunde sparka ner en bomb i en dörr sĂ„ att den dök upp nĂ„gon annanstans eller att lĂ€gga dem pĂ„ ett rullband. BĂ€ttre partyspel Ă€r svĂ„rt att hitta đ
Michel Jacksons Moonwalker: Första scenen sĂ€ger allt! Otrolig grafik och musik men blir vĂ€ldigt repetitivt och trĂ„kigt i senare banor. Första banan var nog bĂ€st đ
Micro Machines: Liksom Bomberman ett mycket bra multiplayer spel som höll lÀnge. Trock dock 2:an var bÀst och mest innovativ. En bana som vi spelade mycket var i en toalettmiljö dÀr man skulle Äka över vattnet pÄ en svamp. Det var otroligt roligt att försöka knuffa ner varandra pÄ denna svamp.
Wonder Boy in Monster World: Gillade denna mer Àn Wonder Boy 3 dÄ man faktiskt fick spela som shion hela vÀgen. Jag var en Wonder Boy 2 fan som faktiskt inte gillade 3:an lika mycket dÄ man mest var djur. Har för mig att Wonder Boy 2 var det första spelet jag köpte dÄ nÄgon i spelbutiken hade rekommendera det. Anledningen till att jag köpte SEGA var faktiskt att jag blev rekommenderad att köpa det av försÀljaren. Han sa att grafiken och spelen var mycket bÀttre och jag tror den Àven var dyrare Àn Nintendo. Jag visste inte ens vad SEGA var och hade gÄtt dit för att köpa NES:en som jag tyckte var riktigt grym.
Mortal Kombat: Jag fluktade sÄÄÄ efter detta spel efter jag sett det i arkaden. Vem bryr sig att kontrollen och fightingmotorn var dÄlig nÀr man fick digitaliserade verkliga karaktÀrer som kunde slÄ huvudet av sin motstÄndare? Dessutom var vissa av dessa brister förbÀttrade i 3:an.
Mutant League Hockey: Mycket roligt med ett hockey/fighting spel kombinerat. Jag köpte det till slut trots att det var vÀldigt ryckigt i jÀmförelse med NHL-spelen. Gillade att man kunde fÄ slut pÄ spelare om de dog.
NHL Hockey: SĂ„g pĂ„ en mĂ€ssa och blev vĂ€ldigt imponerad av stĂ€mning som kĂ€ndes vĂ„ldsam och verklig. Samt ganska stora snygga sprites och hĂ€rliga ljud nĂ€r man skjuter. Man glömmer aldrig stönen. KahooaâŠ
Phantasy Star 4: Spelade i efterhand pÄ emulator och var riktigt imponerad av story/musik! Synd att jag missade hela Phantasy Star eran. Jag hade hyrt 1:an nÀr jag var liten men blev rÀdd för dessa labyrinter och fattade inte riktigt vad man skulle göra.
Pit-Fighter: Satte och stort avtryck med stora digitaliserade karaktÀrer och hÀrligt coop. RÄtt spel som kÀndes lite som Bruce-lee filmerna. Det hÀr att man kunde trampa pÄ fiender som lÄg ner gjorde stort avtryck samt de coola sparkarna.
The Revenge of Shinobi: Coolt ninja spel som var snyggt och stÀmningsfullt. Ett av de megadrive spelen (i linje med SOR2) som jag tyckte hade bÀst musik. SÄ bra att jag remixade lÄten frÄn första banan. Jag Àgde spelet först nÀr det följde med Mega CD:n. KÀnde till den lÀskiga slutboss-fighten sen lÀnge, vilket kanske var en anledning till att jag inte köpte det innan.
Road Rash: Tog racing-genren till en ny nivÄ! Egentligen inte bra men det var coolt att prata om.
Rolling Thunder 2: Sneglade mycket pÄ detta spel men fick aldrig tag i det av nÄgon anledning.
Shining Force 2: Wow! Schack-liknande fighter och RPG element! Har för mig MegaCD:n saknade RPG-elementen? Fighterna tog lĂ„ng tid men man kĂ€ndes sig verkligen smart nĂ€r man vann ett slag. KĂ€ndes som att spelet var oĂ€ndligt lĂ„ngt đ
Sonic spelen: Ăgde dem aldrig men jag Ă€lskade karaktĂ€ren. Dels gillade jag inte vattenbanorna och sen tror mycket riktigt som ni sĂ€ger att det egentligen inte passar med fart, sĂ„vida men inte speed-runnar? Det var coolt att de kunde gĂ„ snabbt men samtidigt förstod jag inte riktigt poĂ€ngen. Bra grafik och musik. Glömmer aldrig upplevelsen av första banan med vĂ€ldigt fĂ€rgglad och tydlig grafik, kombinerat med otrolig musik.
Spider-Man vs Kingpin: Man kunde klÀttra pÄ vÀggar och tak vilket var nÄgot nytt för mig. Sen kunde man verkligen ta kort i detta spel. Var vÀldigt hypat.
Streets Of Rage 2: Hade sett det pÄ nÄgon video frÄn Mega Machines innan och var helt förÀlskad i det. Och jag vart inte besviken nÀr jag vÀl satt och spelade det med en kompis. Allt var stort, snyggt och ljudeffekterna var otroligt feta tillsammans med musiken (nÄgot som inte alls funkade i SOR 3 dÀr ljudeffekterna var lama och Àven försvann pga för mÄnga parallella ljud samt att musiken var en riktig cirkus i det spelet). SvÄrt att glömma första boss-fighten dÀr det regnade och bartendern kastar av sig klÀderna. Sen kan han Àven blocka attacker men Àr tyvÀrr för lÀtt. SÄ bra musik att jag remixat en lÄt hÀr med. Egentligen var det lite för repetitivt med samma fiender men kÀnslan var sÄ bra att jag knappt tÀnkte pÄ det.
Strider: SÄg Àven detta pÄ mÀssa i Kvarnen. Otroliga sprites och snygga landskap som aldrig setts förut! Det var mycket snack om detta spel som egentligen hade dÄlig kontroll och riktigt skum musik. Gick man inte pÄ en dinosaur i en av banorna?
Sub-Terrania: Spelade i efterhand och var riktigt bra men för svÄrt. Gillade den mer verkliga fysiken, vilket jag inte var van vid.
Street Fighter 2: Bleknar om man jÀmför med SNES versionen men var ÀndÄ mycket bra! Gillade att man kunde blocka och det lÀt coolt nÀr man gjorde det. Hade tidigare erfarenhet av Fighting Masters som var en riktigt stor besvikelse. Det tog för lÄng tid innan SF2 kom pÄ Megadrivern.
Street Racer: Hyrdes ett par gÄnger.. Ja vi pÄ SEGA hade ju inte Mariokart.
Sword of Sodan: Tror en kompis hade detta men allt var ju hemligt som Tobbe sa. Gick rykten om dess grymhet, hugga av kroppen och mycket blod osv..
Toe Jam & Earl: Var förĂ€lskad i detta spel och karaktĂ€rerna lĂ„ngt innan jag kunde bestĂ€lla det frĂ„n England. Det Ă€r helt klart nyskapande och roligt i Coop men levde inte upp till mina förvĂ€ntningar. Jag hade nog gillat lite mer action đ . Dock en klassiker! Rolig humor och bra musik samt att man aldrig kunde förutse vad som skulle hĂ€nda i nĂ€sta scen. Tomten gick det mycket rykten om men vi lyckades nog aldrig lura honom. 2:an var en otroligt stor besvikelse.
Jag tycker ni ska göra en pod om Neo-Geo. Det var nÄgot vi alla sneglade pÄ under den hÀr tiden men ingen hade rÄd.
Kul att lÀsa. Vad var Mega Machines? (du nÀmner det om en video för Streets of Rage 2)
Jag minns brittiska tidningen Mean Machines. Har fortfarande kvar nÄgra nummer, tror ett av dem Àr med nÄgot slags hologram pÄ framsidan som jag tyckte var sÄ otroligt coolt nÀr jag var ung.
Mean Machines skulle det vara sĂ„klart, mitt dĂ„liga minne đ Jag tror jag har vĂ€ldigt mĂ„nga nummer kvar, samt alla Sega Force.
Köpte Àven Computer & Video Games. Tror de hade en massa Mega CD demo:n ett tag, kostade över 100kr styck vad jag minns, men sjukt spÀnnande!
Det roliga med alla dina spelminnen hĂ€r Ă€r att jag har ju hur mĂ„nga minnen som helst till alla dessa ocksĂ„. Vi var ju tillsammans pĂ„ spelmĂ€ssan i Sollentuna och sĂ„g Decap Attack, sen minns jag en kvĂ€ll nĂ€r du och jag spelade det ihop och sjöng egna lĂ„tar till musiken, som handlade mĂ€rkligt mycket om blöjor đ Eller hur Alexis hade Revenge of Shinobi i smyg, eller hur vi gick till pizzerian pĂ„ Kantorsgatan och spelade Pit Fighter, eller hur jag gav dig koden för blod i MK1 nĂ€r jag hĂ€lsade pĂ„ ett Ă„r efter jag flyttade. Har mĂ€rkligt detaljerade minnen av hela den dĂ€r perioden đ
Du har grymt mĂ„nga bra minnen som jag vill ha fler av đ … haha.. jag tror grejjen med decap attack var just den tydliga ljudbilden med enkla och kraftfulla melodier! Kul att vi sjung om blöjjor đ
Ja just ja.. spel som Alexis köpte ville jag aldrig köpa. Det var först till kvarn đ
Pizzerian pÄ Kantorsgatan var mycket speciell. Esayas hade en Àldre kompis som fÄtt tag i typ ryska mynt som man kunde spela med om man skrapade kanten pÄ dem. HÀr hÀngde vi ju ofta!
Oj.. var det sĂ„ jag fick tag i blodmekanismen. TĂ€nkte vĂ€l det đ