Det känns lite sådär att Microsoft är ute och köper studior till höger och vänster, även om det såklart är ett smart drag för dem själva. Denna vecka kolla vi på att man nu förvärvat två riktiga rollspelsveteraner. Det släpps tydligen även fortfarande DLC till Final Fantasy 15. Eller ja, det skulle göra det. Till sist kollar vi även på ett fint uppmärksammande av första världskrigets slut i form av Battlefield 1.
Microsoft köper rollspelsveteraner
Obsidian Entertainment och Inxile Entertainment. Så heter Microsofts två senaste studioförvärv, som presenterades under eventet X018 som hölls i Mexico City i helgen.
Den som spelat klassiska rollspel på PC är troligen redan bekant med båda namnen. Obsidian grundades av före detta Black Isle-anställda och ligger bakom bland annat hyllade Fallout: New Vegas, Pillars of Eternity och South Park: The Stick of Truth.
Inxile har också tunga rollspelsrötter och har utvecklat spel som The Bard’s Tale, Wasteland 2 och Torment: Tides of Numera.
Båda studiorna kommer efter uppköpet att fortsätta jobba på egen hand, på såväl existerande franchiser som nya rollspelsprojekt, skriver Microsoft i ett pressmeddelande.
Niklas tankar: Spännande och väldigt otippat! För en gammal PC-rollspelsnörd som jag är båda dessa studior gamla godingar, men verkligen inget jag trodde att Microsoft skulle köpa. Jag ser gärna mer från såväl Obsidian som Inxile, och jag tror att det är smart av Microsoft att sprida ut sina uppköp bland olika genrer. Sen kan man säga vad man vill om jätteföretag som köper upp studior och troligtvis låser deras spel till sina plattformar, men om det är vad som gör att dessa får fortsätta göra spel kanske det kan kännas okej?
DLC till Final Fantasy 15 ställs in – regissören lämnar
Tre av fyra planerade DLC-episoder till Final Fantasy 15 har ställts in, rapporterar bland andra Gamespot. Spelets regissör, Hajime Tabata, har lämnat företaget i månadsskiftet. Tabata kommer att starta en egen studio då han säger att han har ett projekt han verkligen vill få göra.
De tre DLC-episoder som inte blir av är Aranea, Lunafreye, och Noctis, medan den som heter Ardyn fortfarande ser ut att släppas i mars nästa år. Det är den interna Square Enix-studion Luminous som utvecklar DLC till Final Fantasy 15. I en rapport framgick det att man gjort en förlust på 33 miljoner dollar, troligtvis kopplat till de inställda episoderna. Luminous ska nu istället lägga fokus på ett nytt storspel, som ännu inte har presenterats.
Niklas tankar: Först och främst – görs det fortfarande DLC till Final Fantasy 15? Jag spelade själv aldrig klart det, även om jag ville, men trodde att det var ett avslutat kapitel. Något säger mig att de tidigare episoderna inte sålt jättebra med tanke på den stora förlusten för Luminous. Hur som helst, man blir ju lite nyfiken på vad det kan vara för nytt storspel man har på g, för visst kan Final Fantasy få vila lite nu?
Videotips: Battlefield-spelare slutar skjuta på 100-årsjubileet för första världskrigets slut
This is the 100 Year Anniversary of the End of WW1. On the 11th Hour we stopped fighting. from Battlefield
Klockan 11 den 11 november 1918 undertecknades det vapenstillestånd som skulle leda till första världskrigets slut. Runt om i världen har hundraårsjubileet av Stilleståndsdagen uppmärksammats i veckan, så även i första världskriget-skjutaren Battlefield 1. Klockan 11 lade spelare (förutom vissa) ner sina vapen för en kort stund, som kan ses i klippet ovan.
https://twitter.com/JanDavidHassel/status/1061598282177224704
Även Dice själva uppmärksammade det hela, och det verkar som att väldigt många faktiskt lade ner sina vapen. Förutom den där jäveln i flygplanet i klippet, då…
Brukar vara cynisk gällande såna här uppköp, men väljer ändå att vara försiktigt optimistisk om uppköpet av Obisidian och InExile. Främst pga de pressutskick/klipp jag läst/sett så verkar de två studiorna få forstätta sin kreativa vision utan direkta hinder från MS. Men fan vet, det kanske EA sa till BioWare också när det begav sig…
Plus: nu behöver inte Obsidian eller InExile använda sig av kickstarter/fig för att sponsra sina projekt längre, vilket såklart är ett plus.
Minus: Vad händer om Wasteland 3 tex inte säljer som man hoppas? Hur mycket av den ”kreativa visionen” tillåts man ha då? Och vad händer vid lansering? Kommer titlarna fortsätta komma ut på steam/gog eller hålls dom inlåsta i MS store eller liknande? Time will tell, antar jag…
Känner mig som du lite försiktigt positiv. Men precis som du säger, EA kanske sa precis så till Bioware, och det finns ju fler exempel. Den som lever får väl se vilken sorts rollspel vi har att se fram emot framöver.