Lite mer än en vecka har gått sedan Red Dead Redemption 2 tog spelvärlden med storm, så självklart inleder vi om en nyhet om detta mastodontspel. Vi kollar även lite på hur internet tycker att Blizzard hanterar Diablo – och kikar på hela listan över spel som kommer med Playstation Classic.
Sajt tvingas donera 12 miljoner efter Red Dead-läcka
Den brittiska spel- och tekniksajten Trusted Reviews ska skänka en miljon pund, eller knappt 12 miljoner kronor till välgörenhet som utgivaren Take-Two bestämmer. Anledningen är en artikel om Red Dead Redemption 2 som Trusted Reviews publicerade i februari som byggde på hemliga interna dokument, varpå Take-Two stämde sajten som gick med på en förlikning, rapporterar bland andra Eurogamer.
”Vi borde ha vetat att den här informationen var hemlig och skulle aldrig ha publicerat den. Vi ber helhjärtat Take-Two Games om ursäkt och vi har vidtagit åtgärder för att sådant inte ska hända igen”, skriver Trusted Reviews i en ursäkt.
Enligt Eurogamer är det oklart om målet faller under amerikansk eller brittisk lagstiftning, men det är ovanligt att läckor från spelutgivare, även om det rör sig om interna dokument, får rättsliga påföljder.
Pengarna kommer att betalas ut till välgörenhetsoranigastionerna American Indian College Fund, American Prairie Reserve, och First Nations Development Institute.
Niklas tankar: Jag är inte särskilt förtrogen med vare sig amerikansk eller brittisk lagstiftning, men jag får en känsla av att pressfriheten är något större i Sverige och att en sådan läcka troligtvis inte hade gått till domstol här. Blev förvånad när jag läste det själv. Rockstar undviker åtminstone att framstå som pengahungriga när de begär att pengarna går till välgörande ändamål. 12 miljoner kronor är visserligen småpotatis i sammanhanget när man läser om att Red Dead Redemption drog in 6,6 miljarder(!) kronor bara under den första helgen.
Diablo till mobilen möts av stark kritik
Diablo: Immortal heter Blizzards nästa spel i den populära serien som visades upp under invigningen av årets Blizzcon i helgen. Men istället för hyllningar möttes spelet med massiv kritik från internets alla hörn. Anledningen – Diablo: Immortal är ett mobilspel.
I skrivande stund har trailern ovan visats drygt 2 miljoner gånger, men fått hela 336 000 nedröstningar på Youtube. På Reddit kallas spelet för en omgjord version av Crusaders of Light som utvecklats kinesiska NetEase, samma studio som gör Diablo: Immortal på uppdrag av Blizzard. Under en frågestund på Blizzcon frågade en deltagare om spelet var ”ett försenat aprilskämt”, skriver Polygon.
Inför Blizzcon har Blizzard sagt att de har flera Diablo-projekt på gång och många blev nog besvikna när det ena visade sig vara Diablo 3 till Nintendo Switch, och ett annat ett mobilspel. Men till Polygon säger Blizzards Allen Adham och Dan Elggren att de jobbar på mer.
”Vi har fortfarande flera team som jobbar på flera ännu inte uppvisade Diablo-projekt. Diablo är en huvudfranchise för oss och kommer alltid att vara det. Vi älskar det. Vi hoppas att våra fans förstår vad vi menar när vi säger det.”
Niklas tankar: Internet reagerar som vanligt helt huvudlöst. Självklart tar inte Diablo: Immortal nästa ”riktiga” uppföljares plats. Värt att veta är att Blizzard har oerhört mycket resurser och kan utan problem lägga tid och pengar på att outsourca ett mobilspel och jobba på en fullskalig Diablo-uppföljare samtidigt.
Med det sagt är det svårt att inte känna med dem som klagar på att Diablo: Immortal liknar NetEases tidigare spel Crusaders of Light i såväl UI som spelmekanik. Jämför båda spelens gameplay-trailers nedan.
Hur som helst har jag som sagt inga problem med att man släpper ett Diablo till mobilen. Kanske kommer jag till och med testa det själv. Risken att det är överfyllt av mikrotransaktioner och ”gacha”-inslag lär dock vara överhängande om det är gratis att ladda ner.
Här är alla spelen till Playstation Classic
Playstation Classic, Sonys svar på minikonsolerna NES och SNES Classic, som visades upp för några veckor sedan har nu fått hela listan av installerade spel presenterad. Ett gäng klassiker gör några oväntade titlar sällskap på konsolen som komme de första Playstation-kontrollerna, utan analoga spakar. Här är spelen:
Battle Arena Toshinden, Cool Boarders 2, Destruction Derby, Final Fantasy VII, Grand Theft Auto, Intelligent Qube, Jumping Flash!, Metal Gear Solid, Mr. Driller, Oddworld: Abe’s Oddysee, Rayman, Resident Evil Director’s Cut, Revelations: Persona, Ridge Racer Type 4, Super Puzzle Fighter II Turbo, Syphon Filter, Tekken 3, Tom Clancy’s Rainbow Six, Twisted Metal, Wild Arms.
Playstation Classic släpps globalt den 3 december och kostar i Sverige runt 1 500 kronor.
Niklas tankar: Jag gissar att det är en licensieringsmardröm att få till sådana här ”best of”-konsoler, för den här listan är knappast mer än… Helt okej. Final Fantasy 7, Resident Evil, Metal Gear Solid och några till är ju självklara, och det är jättekul att Jumping Flash! och Puzzle Fighter kom med. Men hade vi inte alla hellre sett Twisted Metal 2 än ettan? Och vad för Rainbow Six på den här listan? Det finns dock några riktigt stora hål i form av bland annat Crash Bandicoot, Spyro, Parappa the Rapper, Silent Hill, Tomb Raider och Tony Hawk’s Pro Skater etc. Flera av dessa har släppts i nyutgåvor och remastringar redan – andra (läs: Tony Hawk) blir nog svårt på grund av såväl musik som skejtare. Finns det utrymme för en andra Playstation Classic, eller möjligheten att bygga ut den första med fler spel? Absolut! Men fixa för guds skull i så fall så Dualshock-kontroller!
Har hört det är en bättre deal/idé att köpa en Playstaion TV(aka Vita med hdmi hål istället för skärm) istället för en PS Mini.
Vad tror ni om det?
Skulle säga att Diablo: Immortal är mer likt Endless of God, även det utvecklat av NetEase. Liknande klasser och setting, samma attacker och UI. Det omnämns t.o.m. som ”Diablo mobile”: https://www.youtube.com/watch?v=2-SLvqXyrI4
Så i praktiken har NetEase gjort en Diablo-klon/ripoff till mobiler som nu Blizzard (kanske mest Activision?) plockar upp och sätter namnet Diablo på.
Vi talar lite om det i podden denna vecka, och jag ställer mig fortfarande tvekande. Fine, UI:t är likt, men vafan, funkar det så funkar det ju? Knapparna lär ju sitta så en når dem. Sen att NetEase gjort ett spel som känns som Diablo, och Blizzard/Activison tar tillvara på det är väl bara rimligt, om spelet är bra vill säga. Och kastas det pengar på ett redan fungerande spel, jamen då kanske det kan bli ännu bättre. Gå från Diablo-klon till, tja, Diablo.
Allt jag säger är att vänta till det kommer ut innan vi recenserar det, och att det är ett mobilspel, inte Diablo 4, låt oss behandla det därefter.
Men ja, Blizzard är fan tokiga som tror att detta skulle kunna flyga som stor reveal på Blizzcon, taktkänsla lika med noll.
Jag tror säkert spelet kan vara bra (för att vara på mobil :p) och det kommer ju bli ett rejält tillskott i kassan för Blizzard, ingen tvekan om den saken. Jag är mer bara besviken på hur det presenterades, att stå på scenen och säga att det är en ”full fledged Diablo experience built fron the ground up” när det uppenbarligen inte är det. Att häva ur sig grejer som ”Do you guys not have phones?!” till en publik som har betalat (inträde, hotell, flygbiljetter m.m.) för att vara där. Folket på scenen kunde inte ens svara på relativt enkla frågor eftersom det det är inte Blizzard som utvecklar det…
Hade man bara sagt något om D2: Remastered eller D4, bara visat en brinnande ”4” och sagt: ”Vi jobbar det på det, men medans vi väntar så kommer Diablo: Immortal” så tror jag läget hade varit helt annorlunda. Det ryktas även att dom hade D4-teaser, men den ströks i sista sekund… om det stämmer så är det ju katastrofalt beslut.
Detta, min käre Quid, är vi 100% överens om!