Vem har två tummar och ska vara föräldraledig i sju månader? Den här killen! Men förvänta er inte en massa mer material från mig här på Svampriket bara för det, det är fullt upp med en liten på armen minsann. Men nyhetssvepet vägrar jag ta ledigt från! Denna vecka uppmärksammar vi ännu en pc-titel som blivit Epic-exklusiv, förfasas över Ubisofts PR-blunder – och tipsar om lite långläsning om svenska Starbreezes fall.
Metro Exodus nobbar Steam – släpps hos Epic
Ännu ett Steam-spel har fallit offer för Epic Games Stores offensiv. Sist var det Tom Clancy’s The Division 2, och nu är det storspelet Metro Exodus som inte längre kommer att finnas tillgängligt på Steam när det släpps nu i februari. Den som vill spela spelet på PC kommer att under ett års tid att behöva ta sig till Epic Games Store, rapporterar flera medier.
Metro Exodus kommer dock fortfarande att stödjas på Steam så att de som redan förbeställt det ska kunna spela och patcha det där. Den som har förbeställt den fysiska upplagan av PC-versionen kommer att få en Epic-kod istället för en Steam-kod.
I samband med nyheten visade vissa sitt missnöje genom att ge seriens tidigare delar negativa recensioner på Steam. Valve själva skriver att det är orättvist mot spelarna att utgivarna Koch Media flyttar spelet till Epic Games Store.
Niklas tankar: Det börjar bli dags för Valve att på riktigt bli oroliga för Epics offensiv vad gäller exklusiva spelsläpp. Metro Exodus är ett av vintern och vårens största släpp och att både det och The Division 2 nu är exklusivt för Epic Games Store är en rejäl smäll för Valve. ”Valve har under flera år satt krokben för sig själva”, skrev Jesper om saken här på Svampriket tidigare i veckan och jag kan inte annat än hålla med. Valve har behövt en riktig konkurrent länge, och nu verkar det vara på allvar. Att det galaxens största bolag, kinesiska Tencent, som äger en stor del av Epic är visserligen en härva i sig, men det är ett problem för en annan dag.
Ubisoft ber om ursäkt för The Division 2-blunder
'The Division 2 is not trying to make a political statement' – 2018
2019 be like: pic.twitter.com/4xKoRRfryw
— Skill Up (@SkillUpYT) February 1, 2019
”Kom och se hur en riktig nedstängning av statsapparaten ser ut i den stängda betan.” Så skrev Ubisoft i veckan i ett mejl för att marknadsföra betan av det kommande Tom Clancy’s The Division 2. Utgivaren av det Malmöutvecklade spelet bad några timmar senare om ursäkt för pr-tilltaget som anspelade på den längsta nedstängningen av den amerikanska statsapparaten som drabbade nästan en miljon statsanställda tidigare i år.
The Division 2 utspelar sig i ett förstört och plundrat Washington D.C. och Ubisoft själva kallar det första reklammejlet för ett ”allvarligt haveri i processen”. ”Vi är medvetna om den högst verkliga effekten som nedstängningen av den amerikanska statsapparaten har för tusentals människor och menar inte att förringa situationen”, skriver de också i ursäkten.
Niklas tankar: Vi tar det igen: ”The Division 2 är inte politiskt!” En gång till! ”The Division 2 är inte politiskt!” Kom igen, Ubi, ni kan inte ha kakan och äta den också.
Lästips: Så föll Starbreeze
Tidigare i vinter, strax efter släppet av Overkill’s The Walking Dead kom rapporter om att Ekobrottsmyndigheten genomfört en razzia hos utvecklarna Starbreeze i Stockholm och att personer med koppling till företaget gripits misstänkta för grovt insiderbrott. Strax innan spelet släpptes hade högt uppsatta chefer dessutom sålt stora delar av sina aktieinnehav i företaget. Vad hade hänt? Hur illa stod det egentligen till med Starbreeze? Ganska illa, skulle det visa sig. Vi avslutar detta nyhetssvep med ett tips på riktigt bra långläsning. Eurogamers matiga genomgång är full av överraskningar och plot twists. Väl värt en läsning!
Tar inte Steam runt 30 procent i avgift medan epic tar runt 10 och sen förstår inte Steam varför de flyttar spelen till Epic? Men kan de inte bara släppa spelet på båda plattformarna men ta ut 20 procent mer på Steam så löser sig problemet. Tror inte spelarna vill betala de 20 procenten extra till steam utan föredrar det billigare på Epic och då löser väl sig problemet själv….. om nu inte Epics launcher och nedladdning visar sig vara 5kb/sec. ?
Det stämmer bra att Epic tar 12 procent till skillnad från Steams 30. Att sälja sitt spel till olika pris i olika launchers för att statuera ett exempel för Valve tror jag skadar Metro som spel mer än det skadar Valve som plattformsägare, även om det hade varit kul att se dem försöka.
Epics launcher har för övrigt riktigt bra nedladdningshastighet, så där behöver de nog inte oroa sig. 🙂