Det är så mycket att spela just nu så det är svårt att hitta tid att andas, än mindre läsa spelnyheter. Men det händer en hel del! Framförallt är det Blizzard som fortsätter fylla det berömda blå skåpet med skit. Men vi har även lite konsolnyheter av vitt skilda slag – både retro och supermodernt i form av Analogue Pocket och Google Stadia.
Blizzard stänger av college-spelare för Hong Kong-skylt
Hearthstone-utvecklarna Blizzard fortsätter stänga av spelare efter det att avstängningen av Hong Kong-baserade spelaren Blitzchung ledde till stora protester mot företaget. De senaste i raden är tre college-spelare som under en officiell tävling höll upp en skylt med texten ”Free Hong Kong, boycott Blizz”. Det ledde till sex månaders avstängning för Casey Chambers, Corwin Dark, och deras tredje lagkamrat, som kallar sig TJammer, rapporterar Vice.
Happy to announce the AU Hearthstone team received a six month ban from competition. While delayed I appreciate all players being treated equally and no one being above the rules. pic.twitter.com/mZStoF0e0t
— Casey Chambers (@Xcelsior_GU) October 16, 2019
I ett mejl till Casey Chambers skriver Blizzard att ”varje röst spelar roll” – vilket är ett av företagets ledord – men att den officiella streamen ska handla om spelet och tävlingen.
”Vi visste exakt vad vi gjorde. Vi ångrar ingenting”, säger Chambers till Vice.
Niklas tankar: Som jag skrev förra veckan så närmar sig Blizzcon med stormsteg, och Blizzard har redan behövt ställa in releaseevent för Overwatch hos Nintendo, samt ett event för World of Warcrafts 15-årsjubileum i Taiwan. Dessutom har den amerikanska kongressen i ett brev till Blizzards chef Bobby Kotick kritiserat avstängningen av Blitzchung. Såatteh… Lycka till på Blizzcon, Blizzard, för det här har ni ju hanterat så bra hittills…
Analogue släpper Pocket – en premiumkonsol för bärbar retro
Analogue, som är kända för att tillverka högkvalitativa konsoler för att spela retrokassetter, har visat upp sin nästa produkt – Pocket. Efter NES-, SNES- och Mega Drive-maskiner är det nu dags för bärbart. Pocket kommer inledningsvis att kunna spela Game Boy-, Game Boy Color- och Game Boy Advance-kassetter, och enligt Analogue kommer den i framtiden att få adaptrar till kassetter till Sega Game Gear, Neo Geo Pocket Color och Atari Lynx.
Pocket kommer även att komma med en synthsequencer för att kunna skapa musik på den. Dessutom ska den ha ett FGPA-chip, vilket innebär att utvecklare i teorin skulle kunna skapa kärnor för emulering av klassiska arkad-spel och andra konsoler, skriver Eurogamer.
Utöver Pocket släpper Analogue även en dockningsstation med HDMI-port för den som vill spela sina bärbara spel på tv:n. Stationen har även USB-portar och Bluetooth för att koppla ihop konsolen med diverse handkontroller.
Analogue Pocket släpps någon gång nästa år och kommer i USA att kosta 199 dollar.
Niklas tankar: Även om jag älskar retrospel, och då specifikt Super Nintendo, så spelar jag dem väldigt sällan. Det släpps helt enkelt för mycket nytt för att jag ska tycka att jag har tid att gå tillbaka till sådant jag redan spelat hundra gånger. Men det går inte att förneka att Pocket ser oerhört trevlig ut, och jag fattar verkligen varför Analogue har ett rykte om sig att tillverka riktigt bra maskiner. Vem vet, kanske någon av de mer retrovurmande svamparna är sugen på att testa den. Själv är jag mer nyfiken på den knasiga vevkonsolen Playdate.
Google Stadia släpps i november
Om lite mindre än en månad, närmare bestämt den 19 november, kan de som förbeställt Googles streamingtjänst Stadia börja spela. Google har sålt slut på Founder’s Edition-paketet och ersatt det med något som kallas Premiere Edition. Skillnaden är att Premiere har en vit, istället för en blå, handkontroll, och saknar buddy pass som gör att man kan låta kompisar testa tjänsten gratis. Priset på 1 399 kronor är dock detsamma, och båda två ser ut att levereras den 19 november. Basversionen av Stadia kommer någon gång under nästa år.
Google Stadia är en streamingtjänst för spel som i inledningsskedet kommer att funka med Chromecast Ultra och Googles egen handkontroll. Istället för en konsol hemma så streamas de spel man köper från Googles servrar till användaren. Enligt Google ska spelen kunna köras i 4K-upplösning med 60 bilder per sekund, med i princip ingen fördröjning, förutsatt att man har en tillräckligt snabb uppkoppling.
Niklas tankar: Jag är supernyfiken på hur Stadia kommer att funka, och har varit nära att förbeställa flera gånger. Men jag har också blivit lite mer tveksam då Google varit väldigt dåliga på att marknadsföra och informera om tjänsten. Det får mig att undra hur mycket de själva tror på den. Med tanke på att de dumpade sitt VR-headset Daydream efter bara tre år är jag tveksam till om de kommer att stödja Stadia på lång sikt om det inte går så bra som de hoppas. Man vill ju inte bli stående med att ha byggt ett helt nytt bibliotek med digitala spel och ingen tjänst att spela dem med, bara för att Google bestämt att de inte längre är intresserade. Jag väntar helt enkelt, men är som sagt väldigt intresserad av att se hur bra det faktiskt funkar.
Blizzcon 2018: Worst PR event ever.
Blizzcon 2019: Hold my beer…
Jag är otroligt nyfiken på stadia och hur bild och ljudkvaliteten kommer vara. Det behövdes ändå bara 30Mbit lina vilket ger i teorin 3,75mb/s. På dessa ska alltså 60fps i 4K, HDR in samt 5.1 ljud? Hur fan lyckas dem med det? Jag meenar ta en 4K bild och skala ner den så att den inte blir större än 62,5kb och då ska du ändå trycka ner den ändå mer för att få in ljud på samma. Någon smart person som kan förklara hur de lyckas? Visst, man kan få ner en bild från 2,5mb till 0,5mb utan att tappa extremt mycket kvalitet men den ska ju ner ännu mer?
Men riktigt sugen på att testa men man borde få reda på mer om priser på spel tex, kommer de bli som Steam att de har mega reor 4ggr om året och utbudet på spel?
Jag har också rätt svårt att förstå hur det ska funka med en 30mbit-lina. Det återstår att se. Jag hoppas att jag klarar mig på mina 1000mbit. 😛 Jag undrar dessutom om den där wifi-kontrollen verkligen kommer att ge så låg (negativ till och med) latency som de säger. Tillåt mig vara skeptisk. Lovar såklart att återkomma med intryck i november!
35 mbit är inga konstigheter för 4K, Netflix använder ca 25 mbit för 4K HDR och 60fps betyder faktiskt inte dubbelt så mycket plats tack vare hur smart H265 faktiskt är. Videokodning är långt från 60 individuellt sparade stillbilder som visas per sekund så den jämförelsen funkar inte riktigt.
Kvaliteten kommer dock aldrig bli så bra som en direkt kopplad TV eller skärm ger, tack vare komprimeringen, men troligen blir det bra nog för den stora massan precis som Spotify och Netflix är bra nog för de flesta.
Där ser man, hade intalat mig själv att det krävdes mycket mer än 35mbit för 4K/60. Men som du säger, och som ju stämmer för all streaming, så handlar det ju om komprimeringen. Spelar ju ingen roll hur fin upplösningen är om man får en massa artefakter under actiontunga sekvenser. Och återigen, som du säger, lär det duga för de flesta.