Ny vecka, nya detaljer om kommande konsoler. Har ni hört den förr? I förra veckan bjöd Xbox-chefen Phil Spencer på en hel drös nya, och tidigare kända, detaljer om nästa Xbox. Samtidigt fortsätter spridningen av det nya coronaviruset att ställa till det, nu genom att Game Developers Conferense skjuts på framtiden. Till minns vi den nyligen bortgångne Kazuhisa Hashimoto, mannen bakom den legendariska Konamikoden.

Microsoft släpper nya detaljer om nästa Xbox

Xbox Series X

Sexiga bulletpoints, va? Bild: Microsoft

Hur nästa generations spelkonsoler kommer att funka blev i veckan något klarare när Xbox-chefen Phil Spencer i ett pressmeddelande delade med sig av tekniska detaljer om Xbox Series X, som släpps senare i år. Flera detaljer som det ryktats om ett tag har därmed också bekräftats. Xbox Series X blir, föga förvånande, mycket kraftfullare än föregångaren och kommer att stoltsera med 12 teraflops – måttet som ofta används för att visa hur kraftfull en spelkonsol är. Det är dubbelt så mycket som i Xbox One X, och åtta gånger mer kraft än i Xbox One.

Man stoltserar även med något man kallar för ”variable rate shading” som innebär att till exempel effekterna på objekt i bakgrunden kan skalas ner till förmån för att göra det som är i fokus i spelet vid det givna tillfället snyggare. Xbox Series X kommer även att ha hårdvaruaccelererad raytracing, som är en stor grej på moderna pc-grafikkort, och blir första konsolen med den tekniken.

Bland andra tekniska detaljer nämns SSD-hårddisk för snabbare laddningstider, möjligheten att pausa och återuppta fler än ett spel åt gången – och stöd för spel i 120 bilder i sekunden.

Microsoft fortsätter att satsa på bakåtkompatibilitet och Phil Spencer skriver att alla Xbox One-spel kommer att vara spelbara på nästa konsol. Dessutom ska alla Xbox 360, och Xbox-spel som idag fungerar på One också gå att spela på Series X. Även tillbehör, som handkontroller och liknande, följer med till nästa generation.

Tidigare i år gick Microsoft ut med att förstapartsspelen till en början kommer att vara spelbara på både One och nästa Xbox, och nu bekräftar Phil Spencer att konsumenten bara behöver köpa spelet en gång. Alltså, den som köper kommande Halo Infinite till Xbox One kommer inte att behöva köpa det en gång till för att spela på nästa Xbox.

Xbox Series X släpps i slutet av 2020, men det är fortfarande oklart hur mycket den kommer att kosta.

Niklas tankar: Äntligen börjar vi få lite kött på benen! Visst, teraflops och buzzwords som ”variable rate shading” och ”dynamic latency input” säger egentligen inte särskilt mycket på förhand, men ger åtminstone en liten hum om vilken nivå Microsoft vill lägga sig på med nästa Xbox. Den nivån är ganska så hög. Jag har själv en speldator och eftersom alla förstapartsspel släpps på både Xbox och PC samtidigt har jag inget behov av nästa Xbox, men det är väldigt kul att läsa om ändå. Det får mig dock än mer sugen på att få reda på något, precis vad som helst, nytt om Playstation 5. Det är tydligt att Microsoft, som är i underläge var gäller sålda konsoler denna generationen, är den mer aggressiva i sin marknadsföring, och jag kan tycka att Sony är lite väl slöa. Ge oss något nu någon gång!

Game Developers Conference skjuts upp på grund av coronaoro

GDC

Så många har ställt in att det inte blir någon mässa i mars. Bild: GDC

En av årets viktigaste branschmässor, Game Developers Conference i San Francisco ställs in i mars. Anledningen är att flera stora företag dragit sig ur av oro för spridningen av det nya coronaviruset, skriver bland andra Vice.

”Efter att ha ägnat det senaste året åt att förbereda för showen med våra styrelser, talare, utställare och eventpartners är vi genuint upprörda och besvikna över att inte kunna ta emot er just nu”, skriver arrangörerna i ett uttalande på sin sajt.

Någon sorts GDC-event planeras att hållas till sommaren, och vissa föreläsningar ska tydligen hållas online på olika sätt. Game Developers Choice Awards kommer att bli av och streamas på Twitch.

Niklas tankar: Coronasmittan blir mer och mer påtaglig och påverkar verkligen allt i vårt samhälle. Men man måste såklart se till människors hälsa först, och undvika att bidra till spridningen av det extremt smittsamma viruset. En inställd eller framskjuten mässa är verkligen ingenting på det stora hela. Vi får hoppas att man kan hålla mässan längre fram, och framförallt att folk som redan lagt ut pengar på resor och boende kan få tillbaka dem. Men själva GDC klarar vi oss nog utan tills nästa år.

Konamikodens skapare Kazuhisa Hashimoto är död

Konamikoden

Konamikoden är inpräntad i många spelnördars hjärnor. Bild: Konami

Upp, upp, ner, ner, vänster, höger, vänster, höger, B, A, start. Skaparen av spelhistoriens kanske mest ikoniska fuskkod har dött. Kazuhisa Hashimoto, som jobbade på Konami med spel som Track & Field, Goonies, och Mystical Ninja, dog i förra veckan vid 61 års ålder.

Hashimoto skapade koden när han jobbade med NES-portningen av Gradius. Enligt egen utsago var det för att göra det lättare för sig själv att testa spelet eftersom arkadoriginalet var ”extremt svårt”.

Koden var sedan, till synes av misstag, kvar i Gradius när det släpptes och blev sedan en kultklassiker som dök upp i spel som Probotector, Castlevania och Metal Gear. Den har även levt vidare i spel och på andra ställen som inte har med Konami att göra, på grund av dess kultstatus.

Niklas tankar: Tillsammans med IDKFA, IDDQD och ABBA är nog Konami-koden en av de första jag lärde mig, och den sitter i ryggmärgen än idag. Jag är övertygad om att ingen annan fuskkod refererats till så friskt på andra ställen än just den, men jag har aldrig tidigare reflekterat över vem som faktiskt ”kom på” den. Tack för alla extraliven, Kazuhisa Hashimoto, vila i frid.