Next gen! Next gen! Next gen! Nu är vi här igen. Epic har visat upp nästa version av Unreal Engine, som kördes på Playstation 5. Det ser löjligt bra ut, men vi gör bäst i att hålla förväntningarna någorlunda i schack. Vidare samlar Sony sina förstapartsstudior under ett och samma namn, och det blir nostalgifest för undertecknad när Tony Hawk’s Pro Skater 1 och 2 och Mafia-trilogin släpps på nytt.
Epic visar upp Unreal Engine 5 – på Playstation 5
I veckan som gick var det återigen dags att visa hur spel kan komma att se ut i framtiden. Den här gången var det Epic som visade upp nästa version av spelmotorn Unreal Engine, den femte i ordningen. I en nio minuter lång video [se här ovan] visar de ett teknikdemo som, enligt Epic, rullar i realtid på kommande Playstation 5.
I demot, där en kvinnlig karaktär rör sig genom ett grottsystem för att sedan flyga ut över vidderna, visar Epic upp tekniker som är nya för Unreal Engine 5. Nanite är ett system för geometri som ska underlätta för utvecklare att importera och rendera 3D-modeller och omgivningar med flera miljarder polygoner, något som ska spara stora mängder tid. Lumen kallar man ett system för dynamisk och realistisk ljussättning för spel. Demot visar även prov på den påstådda snabba överföringshastigheten från hårddisken i Playstation 5 eftersom det inte finns några laddningssekvenser.
Unreal Engine 5 kommer inte att släppas förrän efter Playstation 5 och Xbox Series X finns på marknaden. Tidigt nästa år ska en tidig version av motorn göras tillgänglig.
Niklas tankar: Viktigt meddelande till allmänheten! Innan du tappar hakan och dreglar ner tröjan över grafiken i teknikdemot, kom ihåg att det är just det – ett teknikdemo. Det visar hur spel kan komma att se ut, någon gång i framtiden, och är troligtvis långt ifrån vad vi kommer att se när de nya konsolerna först släpps. Med det sagt ser det löjligt imponerande ut, och om det är vad Playstation 5 kan komma att visa upp är jag med på tåget. Även om det inte är det rent grafiska jag är mest intresserad av när det vankas nya konsoler är det imponerande. Nu börjar det dock bli dags att få se något av själva konsolen och hur den funkar.
Sony samlar studior under nytt paraply
Sony har skapat ett paraplyvarumärke för alla sina förstapartsstudior – Playstation Studios. Likt Xbox Game Studios samlar man alltså nu spelen som utvecklas under Sony Interactive Entertainments Worldwide Studios under ett tydligare namn, skriver bland andra Gamesindustry.biz. Studion presenterades med en trailer där Playstation-spel som Little Big Planet, God of War och Uncharted syns. Loggan kommer att användas i spel till Playstation 4 och 5 från och med senare i år, men hinner inte komma med i The Last of Us: Part 2 eller Ghost of Tsushima i sommar.
Sony meddelade i en kvartalsrapport i förra veckan även att möjligheten att släppa Playstation 5 i vinter inte har påverkats av den rådande coronapandemin, skriver Polygon.
Niklas tankar: Inte så mycket att fundera över här egentligen annat än att Playstation Studios ligger ganska så mycket bättre i munnen än ”spel från Sony Interactive Entertainments Worldwide Studios”. Trevlig Marvel-aktig trailer som sätter fingret på en stark spelhistoria. Det känns även väldigt skönt att coronapandemin än så länge inte har påverkat släpptiden för Playstation 5, för är det något jag känner att jag ”behöver” i höst efter att alla tankar på semestrar och annat brunnit inne så är det en härlig ny spelkonsol.
Tony Hawk’s Pro Skater och Mafia får remakes
Kultklassikerna Tony Hawk’s Pro Skater 1 och 2 släpps i remastrad version i höst – närmare bestämt den 4 september. Samlingen visades upp med en trailer i förra veckan, men inte förrän självaste Tony Hawk själv spoilat överraskningen på Twitter och genom att sms skickats i hans namn till folk i spelmedia. Tony Hawk’s Proskater 1 and 2 utvecklas av Vicarious Visions, som senast låg bakom den hyllade remaken av Crash Bandicoot.
Banor, skejtare och merparten av låtarna från soundtracken återkommer i remaken, samtidigt som man lägger till trick från senare delar av serien, som revert, lip tricks, och wall plant. Spelet får dessutom ett läge för att bygga egna skateparker samt multiplayer, både lokal och online.
I förra veckan släpptes även en kort teasertrailer för ett kommande nysläpp av Mafia-trilogin. Mer information om det ska komma nu på tisdag den 19 maj, men det verkar som att en nyversion av Mafia 2 ska släppas redan samma dag, medan det första och tredje spelet i serien verkar komma i augusti.
Niklas tankar: 2002. Då spelade jag jäkligt mycket Tony Hawk och Mafia. Verkar som att jag kommer att göra det även 2020. Tony Hawk-remaken ser på papperet och i trailern löjligt bra ut, men jag vågar inte riktigt svälja det med hull och hår med tanke på katastroferna som var Tony Hawk’s Pro Skater HD och Tony Hawk’s Pro Skater 5. Men Vicarious Visions har gjort väldigt bra ifrån sig på sistone, så jag håller tummarna för två spel jag kommer att spela myyyyyycket av framöver. Mafia 1 och 2 föll jag pladask för när de släpptes, och även Mafia 3 var riktigt bra för ett par år sedan. De första två spelar jag hemskt gärna igen, i upphottad version.
Det värsta är att Naughty Dog kommer krossa teknik demot när de väl gör ett spel dedikerat för PS5. Maken till detaljer i spel får man leta efter och de gör ju 30fps spel också. Men ser nästan mest framemot laddtiderna…. eller avsaknaden av dessa som man inte kommer sakna. 😉
Sen lite intressant att som om deras ljud satsning är en gimmick eller faktiskt fungerar riktigt bra.
Får se om Juni blir ett stort slagfält där Sony och Microsoft kommer kasta paj på varandra. Våra laddtider är minsann 3sek snabbare än eran men våran maskin visar 1600p i UE5 demot. Nä, kan man somna nu och vakna i november.
Naughty Dog vet hur man gör Playstation-spel, det kan man verkligen inte ta ifrån dem!
Och ja, en jävla massa fulknep lär det bli när det drar ihop sig till nya konsoler…
Tyckte du verkligen Mafia 3 var riktigt bra? Ett riktigt skitspel imo. Superpep på 1 och 2 dock.
Japp, jag tyckte mycket om Mafia 3.