Vi Àr alla ganska uppsvepta i Annas segertÄg genom media för tillfÀllet och av förklarliga anledningar tar argumenten som flugit kring de dÀr omdesignade fightingspelskaraktÀrerna upp en stor del av hjÀrnkapaciteten. Det har sagts mÄnga kloka och fina saker om bilderna, men minst lika mÄnga (okej, betydligt fler) fullkomligt idiotiska. Jag tÀnkte dÀrför ta tillfÀllet i akt och förklara varför vissa argument Àr fel sÄ att vi slipper bemöta dem nÄgonsin igen (yeah, right).
Spela andra spel istÀllet/gör dina egna spel istÀllet för att klaga!!!
Variationer av den hĂ€r kritiken Ă„terkommer igen och igen. Gillar man inte nĂ„got sĂ„ ska man antingen bara lĂ„ta bli att spela det och hĂ„lla kĂ€ften, eller göra det bĂ€ttre sjĂ€lv. Och för att âgöra det sjĂ€lvâ rĂ€cker det tydligen inte att omdesigna karaktĂ€rerna sjĂ€lv, som Anna ju faktiskt gjorde, utan man mĂ„ste skapa ett helt spel frĂ„n grunden för att det ska rĂ€knas. MĂ€nniskor som anvĂ€nder det hĂ€r argumentet mĂ„ste 1. aldrig ha klagat pĂ„ ett spel i hela sitt liv och 2. inte förstĂ„ vad det innebĂ€r att vara spelkritiker.
Spelkritiker spelar spel och sÀger vad de tycker. Det Àr hela arbetsbeskrivningen. Det Àr allt de gör och hela poÀngen med rollen. SÄ att sÀga att en spelkritiker inte ska kritisera spel Àr minst sagt mÀrkligt. Om man inte vill avskaffa hela yrkesgruppen dÄ förstÄs. För dÄ antar jag att det Àr valid kritik.
FĂ„r man inte vara sexig!!!?
Det hÀr Àr ett spÀnnande argument. Vi har alltsÄ en person som kommer med ett förslag pÄ hur karaktÀrer kan se ut för att inte alltid följa samma mall. Sen har vi en annan person som attackerar alla som kommer med dessa förslagen. Men det Àr alltsÄ den första personen som stoppar en viss typ av karaktÀrer frÄn att skapas?
âOkejâ.
Att sĂ€ga att det Ă€r trĂ„kigt att mer eller mindre alla kvinnor Ă€r sexualiserade Ă€r inte samma sak som att sĂ€ga att ingen av dem fĂ„r vara det. Att erbjuda alternativ Ă€r inte det samma som att begrĂ€nsa mĂ„ngfald. Anna sa aldrig â aldrig â att en karaktĂ€r inte fĂ„r vara sexig. De som anvĂ€nder det hĂ€r argumentet sĂ€ger dock, direkt eller indirekt, att alla karaktĂ€rer mĂ„ste vara det. Det Ă€r de som hĂ„ller kreativiteten tillbaka.
Cherry picking!!!!!
Cherry picking innebÀr att enbart vÀlja ut det fÄtal exempel som bevisar den egna tesen, medan den bredare bevisningen ignoreras. Personer som kritiserar sexism i spel blir anklagade för det hÀr hela tiden. Och allra oftast, typ som i det hÀr fallet, Àr det helt enkelt objektivt fel.
NÀr en majoritet av kvinnor i, som i det hÀr fallet, fightingspelsgenren Àr översexualliserade, sÄ Àr det inte cherry picking, by fucking definition. Inte ens om det inte vore en majoritet vore det cherry picking. 40% översexualliserade karaktÀrer Àr fortfarande bevis för en ganska jÀvla skev kvinnosyn. Och vi vet alla att det inte Àr bara 40%.
NĂ€r nĂ„gon anvĂ€nder det hĂ€r argumentet spelar det ingen roll att man kan peka pĂ„ femtio karaktĂ€rer som stĂ€rker ens tes. De hĂ€r personerna kommer forsĂ€tta peka pĂ„ Samus och frĂ„ga âMEN VARFĂR TAR NI INTE UPP HENNE DĂ !?!?!?â
Visst, det finns sÄ klart bra exempel ocksÄ. Den hÀr typen av kritik sÀger inte att allting Àr dÄligt alltid. Bara att det Àr det alldeles för ofta. Och att dÄ hela tiden fortsÀtta peka pÄ, till exempel, den lilla minoriten kvinnliga karaktÀrer som inte Àr sexualiserade, vet ni vad det Àr? Cherry picking.
MÀn drabbas ocksÄ!!!!!!!
Manliga karaktÀrer Àr ocksÄ överdrivna. De ser inte heller ut som riktiga mÀnniskor gör. Varför tycker ingen synd om mÀnnen?
Det hÀr argumentet har faktiskt en poÀng. Manliga karaktÀrer Àr ocksÄ överdrivet designade. Könade stereotyper drabbar dem med. Och det Àr trÄkigt. Och nÄgot som absolut Àr vÀrt att kritisera. Vilket vi Àven gör.
Men det Ă€r inte kritik mot Ă€ven manliga karaktĂ€rer mĂ€nniskor som anvĂ€nder det hĂ€r argumentet vill ha. Det Ă€r ingen kritik alls. Alla utsĂ€tts för sexism sĂ„ dĂ€rför Ă€r det inget att klaga pĂ„ pga LOGIK. Ăr nĂ„got dĂ„ligt för alla sĂ„ Ă€r det uppenbarligen inte vĂ€rt att kritisera.
Sen Àr det inte samma sak för mÀn och för kvinnor. För det första har mÀn ett bredare utbud kroppstyper. Inte ett fruktansvÀrt brett, nej, men bredare. Det finns flera kroppstyper. Och det finns framförallt flera nivÄer av pÄklÀdnad. Visst finns det karaktÀrer som lubbar runt i stringtanga Àven dÀr, men det finns betydligt fler pÄklÀdda karaktÀrer.
Sen Àr manliga karaktÀrer designade för att vara balla. De Àr muskliga och stÄr i stridsberedda poser. De Àr överdrivna, visst, men överdrivna pÄ ett sÀtt som faktiskt Àr nÄgorlunda vettigt i sammanhanget. Folk som hÄller pÄ med kampsport Àr generellt vÀltrÀnade. KaraktÀrerna tar det ett steg lÀngre, visst, men bara för att se mer badass ut i en fightingsituation.
De kvinnliga karaktÀrerna Àr designade enbart för att se sexiga ut. Pinnsmala och med enorma bröst. Designen har ingenting med kampsport att göra, deras poser Àr inte stridsberedda utan verkar snarare beredda pÄ en annan typ av fysisk aktivitet. De Àr sexfantasier.
Kort och gott, bÄde manliga och kvinnliga karaktÀrer Àr skapade huvudsakligen för att attrahera en heterosexuell, manlig publik.
Det Àr subjektivt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Vad Ă€r egentligen sexigt? Vem avgör? Det Ă€r ju bara suUUuuUuuubjektiva Ă
Ă„Ă„siIIiiiIIkter.
Ja, fast nej. Det finns klara kulturellt och socialt betingade konventioner och symboler som kan anvÀndas för att analysera den hÀr typen av kulturella uttryck. Det Àr inte bara en Äsikt att kvinnorna skapas för att vara sexiga och mÀnnen skapas för att vara hÀftiga. Det Àr inte nÄgot man bara kan tycka annorlunda om. Det Àr sÄ det Àr. Det Àr fakta.
Well spoken sir, very well indeed!
Bra sammanfattat. Ăr förvĂ„nansvĂ€rt hur svĂ„rt det Ă€r för horden av hatare att ta till sig dessa begrepp.
ungefÀr sÄ, ja. =)
VĂ€l rutet Linus! Du mĂ„ vara död inombords (Valiant Hearts FFS đ <3) men kall hĂ„rd logik kan ingen ta ifrĂ„n dig.
Synd bara att köttskallarna som borde lÀsa det hÀr Àr vaccinerade not bÄde logik och rationalitet.
Ja, det Ă€r tveklöst rĂ€tt mĂ€rkligt. För antingen blir man anklagad för att âinte vara en Ă€kta gamerâ och dĂ„ har man ingen rĂ€tt att klaga. Eller sĂ„ Ă€r man en gamer, men dĂ„ ska man bara sluta klaga och spela nĂ„got annat istĂ€llet. Man börjar ju ana den röda trĂ„den hĂ€r liksom. Sen Ă€r det ju bara specifikt kritik av kvinnliga karaktĂ€rsroller som möts av sĂ„na argument. Ser dem aldrig i nĂ„gra andra sammanhang. SĂ„ pĂ„ det stora hela â ifrĂ„gasĂ€tter man kvinnliga karaktĂ€rsroller ska man tydligen vara tyst. Men det Ă€r vĂ€l sÄ⊠ni vet att ni gjort nĂ„t rĂ€tt nĂ€r ni möts av sĂ„na argument helt enkelt! đ
Bra dĂ€r Linus! Du mĂ„ vara en gaphals i podden, men dina texter Ă€r riktigt bra! đ
Ăven âVARFĂR SKA NI BLANDA IN POLITIK I SPEL???ânĂ€r de anser att spelmediet Ă€r helt och hĂ„llet statiskt och opĂ„verkbart frĂ„n nĂ„gra andra referenser Ă€n ârolighetsfaktor.â
Ăr tyvĂ€rr tvungen att ge dem rĂ€tt dĂ€r dock.
Jag köper inte ett spel för att markera min stÀllning i en politisk frÄga eller min syn pÄ kvinnors rÀtt till att klÀ sig som de vill, jobba med det de vill, etc.
NÀr jag köper ett spel sÄ köper jag ett spel som verkar intressant. Jag lÀgger inte ut pengar pÄ nÄgot jag inte tycker ser ut som om det vore roligt att spela.
Fast nĂ€r man pratar om politik i spel sĂ„ pratar man ju om betydligt mycket mer Ă€n spel som politiskt statememt eller politik kontra âkulâ.
Hela diskussionen om spel och politik grundar sig ju i att man betraktar spel som en kulturform, som ett medie som kommunicerar nĂ„got och har ett innehĂ„ll och mening som gĂ„r bortom om det bara Ă€r âbraâ eller âdĂ„ligtâ eller âkulâ/âtrĂ„kigtâ osv.
Vissa spel klarar sig helt undan en politisk diskurs, det Àr svÄrt att politisera spel som typ Resogun, Trails, OlliOlli eller Geometry Wars. Men sÄ fort ett spel blir mer Àn en visuell representation av mekaniker och börhar presentera en vÀrld, ett narrativ, karaktÀrer, konflikter etc sÄ börjar det kommunicera nÄgot och kan dÀrför pratas om utifrÄn en politisk kontext.
Designen pÄ karaktÀrerna Anna gjorde hade ett politisk innehÄll redan innan hon valde att göra nÄgra redesigns. Det var inte Anna som politiserade dem, det politiska fanns redan dÀr genom vad de kommunicerade, och detta helt oavsett vad skaparnas ambition med dem var.
Av samma anledning Àr spel som Call of Duty, GTA, Battlefield mfl minst lika politiska som typ Gone Home, Àven om de inte ens Àr medvetna om de stÀllningstaganden de gör.
Det Ă€r vad diskussionen om politik i spel handlar om, om att se spel som en kulturform dĂ€r innehĂ„llet faktiskt stĂ„r för nĂ„got mer Ă€n bara ett luddigt âunderhĂ„llningsvĂ€rdeâ, och att man Ă€mnar kritisera spel som kulturform precis som man gör med film, litteratur, musik osv.
Det Àr omöjligt att separera politik frÄn kultur. Jag skrev en krönika om det för nÄgra mÄnader sedan: https://svampriket.se/2014/10/feminism-ger-spelmediet-mening/
Jag brukar vara en som Àr allergisk mot feministflummet i spelmedia, speciellt nÀr en kvinna skall recensera ett spel som anses vara sexistiskt bara för att det SKALL vara en feministisk recension. INTE en spelrecension. AngÄende Annas bilder Àr det rent tokigt hur mycket hat/kritik hon har fÄtt för att hon har gjort om nÄgra översexualiserade bimbos till tonÄringar eller normala brudar.
Det hĂ€r âexperimentetâ visade mer pĂ„ bristerna pĂ„ riktiga kvinnor i spelvĂ€rlden Ă€n vilken spelrecension med ENBART feministisk vinkel. Keep up the good work!
Hur kan en âenbart feministisk vinkelâ nĂ„gonsin vara fel?
Ăr du inte för alla köns lika vĂ€rde och stĂ€llning i samhĂ€llet? đ
Ah du fattar vad jag menar men för att förtydliga. NĂ€r en kvinna/man(övervĂ€gande kvinnor som typ började spela nĂ€r X360 slĂ€pptes) bortser frĂ„n alla styrkor eller svagheter i ett spel och istĂ€llet Ă€gnar 90% av sin ârecensionâ till att klaga pĂ„ att en tutte syns.
P:S skönt att man slapp argumentet: Men vadÄ varannan spelare Àr kvinna.
Att jag lÄter min dotter börja med Vectrex och C64 för att sedan jobba sig framÄt i hÄrdvaruhistorien Àr nog ÀndÄ mest för att du en vacker dag ska ta hennes, pÄ alla andra sÀtt vÀlgrundade och insiktsfulla, argument pÄ allvar. Eller inte.
BerÀtta vilken hÄrdvara du började spela pÄ, sÄ att vi kan bedöma giltigheten i dina argument och vÀrdet av dina Äsikter.
Well spoken sir, very well indeed!
Bra sammanfattat. Ăr förvĂ„nansvĂ€rt hur svĂ„rt det Ă€r för horden av hatare att ta till sig dessa begrepp.
ungefÀr sÄ, ja. =)
VĂ€l rutet Linus! Du mĂ„ vara död inombords (Valiant Hearts FFS đ <3) men kall hĂ„rd logik kan ingen ta ifrĂ„n dig.
Synd bara att köttskallarna som borde lÀsa det hÀr Àr vaccinerade not bÄde logik och rationalitet.
Ja, det Ă€r tveklöst rĂ€tt mĂ€rkligt. För antingen blir man anklagad för att âinte vara en Ă€kta gamerâ och dĂ„ har man ingen rĂ€tt att klaga. Eller sĂ„ Ă€r man en gamer, men dĂ„ ska man bara sluta klaga och spela nĂ„got annat istĂ€llet. Man börjar ju ana den röda trĂ„den hĂ€r liksom. Sen Ă€r det ju bara specifikt kritik av kvinnliga karaktĂ€rsroller som möts av sĂ„na argument. Ser dem aldrig i nĂ„gra andra sammanhang. SĂ„ pĂ„ det stora hela â ifrĂ„gasĂ€tter man kvinnliga karaktĂ€rsroller ska man tydligen vara tyst. Men det Ă€r vĂ€l sÄ⊠ni vet att ni gjort nĂ„t rĂ€tt nĂ€r ni möts av sĂ„na argument helt enkelt! đ
Bra dĂ€r Linus! Du mĂ„ vara en gaphals i podden, men dina texter Ă€r riktigt bra! đ
Ăven âVARFĂR SKA NI BLANDA IN POLITIK I SPEL???ânĂ€r de anser att spelmediet Ă€r helt och hĂ„llet statiskt och opĂ„verkbart frĂ„n nĂ„gra andra referenser Ă€n ârolighetsfaktor.â
Ăr tyvĂ€rr tvungen att ge dem rĂ€tt dĂ€r dock.
Jag köper inte ett spel för att markera min stÀllning i en politisk frÄga eller min syn pÄ kvinnors rÀtt till att klÀ sig som de vill, jobba med det de vill, etc.
NÀr jag köper ett spel sÄ köper jag ett spel som verkar intressant. Jag lÀgger inte ut pengar pÄ nÄgot jag inte tycker ser ut som om det vore roligt att spela.
Fast nĂ€r man pratar om politik i spel sĂ„ pratar man ju om betydligt mycket mer Ă€n spel som politiskt statememt eller politik kontra âkulâ.
Hela diskussionen om spel och politik grundar sig ju i att man betraktar spel som en kulturform, som ett medie som kommunicerar nĂ„got och har ett innehĂ„ll och mening som gĂ„r bortom om det bara Ă€r âbraâ eller âdĂ„ligtâ eller âkulâ/âtrĂ„kigtâ osv.
Vissa spel klarar sig helt undan en politisk diskurs, det Àr svÄrt att politisera spel som typ Resogun, Trails, OlliOlli eller Geometry Wars. Men sÄ fort ett spel blir mer Àn en visuell representation av mekaniker och börhar presentera en vÀrld, ett narrativ, karaktÀrer, konflikter etc sÄ börjar det kommunicera nÄgot och kan dÀrför pratas om utifrÄn en politisk kontext.
Designen pÄ karaktÀrerna Anna gjorde hade ett politisk innehÄll redan innan hon valde att göra nÄgra redesigns. Det var inte Anna som politiserade dem, det politiska fanns redan dÀr genom vad de kommunicerade, och detta helt oavsett vad skaparnas ambition med dem var.
Av samma anledning Àr spel som Call of Duty, GTA, Battlefield mfl minst lika politiska som typ Gone Home, Àven om de inte ens Àr medvetna om de stÀllningstaganden de gör.
Det Ă€r vad diskussionen om politik i spel handlar om, om att se spel som en kulturform dĂ€r innehĂ„llet faktiskt stĂ„r för nĂ„got mer Ă€n bara ett luddigt âunderhĂ„llningsvĂ€rdeâ, och att man Ă€mnar kritisera spel som kulturform precis som man gör med film, litteratur, musik osv.
Det Àr omöjligt att separera politik frÄn kultur. Jag skrev en krönika om det för nÄgra mÄnader sedan: https://svampriket.se/2014/10/feminism-ger-spelmediet-mening/
Fattar inte heller vad som gör folk upprörda. Vill man absolut ha anime-tuttar sÄ finns det ju redan örti tusen spel som fyller den funktionen, och det kommer slÀppas lika mÄnga till.
SÄ hur kan ett teoretiskt resonemang kring ett fightingspel med pÄklÀdda kvinnor vara sÄ hemskt?
Jag brukar vara en som Àr allergisk mot feministflummet i spelmedia, speciellt nÀr en kvinna skall recensera ett spel som anses vara sexistiskt bara för att det SKALL vara en feministisk recension. INTE en spelrecension. AngÄende Annas bilder Àr det rent tokigt hur mycket hat/kritik hon har fÄtt för att hon har gjort om nÄgra översexualiserade bimbos till tonÄringar eller normala brudar.
Det hĂ€r âexperimentetâ visade mer pĂ„ bristerna pĂ„ riktiga kvinnor i spelvĂ€rlden Ă€n vilken spelrecension med ENBART feministisk vinkel. Keep up the good work!
Hur kan en âenbart feministisk vinkelâ nĂ„gonsin vara fel?
Ăr du inte för alla köns lika vĂ€rde och stĂ€llning i samhĂ€llet? đ
Ah du fattar vad jag menar men för att förtydliga. NĂ€r en kvinna/man(övervĂ€gande kvinnor som typ började spela nĂ€r X360 slĂ€pptes) bortser frĂ„n alla styrkor eller svagheter i ett spel och istĂ€llet Ă€gnar 90% av sin ârecensionâ till att klaga pĂ„ att en tutte syns.
P:S skönt att man slapp argumentet: Men vadÄ varannan spelare Àr kvinna.
Att jag lÄter min dotter börja med Vectrex och C64 för att sedan jobba sig framÄt i hÄrdvaruhistorien Àr nog ÀndÄ mest för att du en vacker dag ska ta hennes, pÄ alla andra sÀtt vÀlgrundade och insiktsfulla, argument pÄ allvar. Eller inte.
BerÀtta vilken hÄrdvara du började spela pÄ, sÄ att vi kan bedöma giltigheten i dina argument och vÀrdet av dina Äsikter.
Fattar inte heller vad som gör folk upprörda. Vill man absolut ha anime-tuttar sÄ finns det ju redan örti tusen spel som fyller den funktionen, och det kommer slÀppas lika mÄnga till.
SÄ hur kan ett teoretiskt resonemang kring ett fightingspel med pÄklÀdda kvinnor vara sÄ hemskt?
Alla som vill diskutera politik i spel bör se denna:
Errant Signal â âKeep Your Politics Out of my Video Gamesâ: http://youtu.be/7_tdztHiyiE
Alla som vill diskutera politik i spel bör se denna:
Errant Signal â âKeep Your Politics Out of my Video Gamesâ: http://youtu.be/7_tdztHiyiE
Huvudet pÄ den berömda spiken.
Huvudet pÄ den berömda spiken.