Den här veckan tar Anna med oss på en resa genom Final Fantasys alla sagovärldar. Med sig har hon Tommy, och tillsammans diskuterar de bland annat känslor, karaktärer, och musik.
Trevlig sommarlyssning!
Den här veckan tar Anna med oss på en resa genom Final Fantasys alla sagovärldar. Med sig har hon Tommy, och tillsammans diskuterar de bland annat känslor, karaktärer, och musik.
Trevlig sommarlyssning!
Hej Anna. Jag har spelat Final Fantasy XI väldigt många timmar.
Inte på något sätt klarat det, långt ifrån. Det var ett väldigt bra spel (med en tyvärr hög inlärningskurva) och som tyvärr överskuggades av releasen av WoW. När jag började spela hade många emigrerat dit och det slutade inte :/
Men musiken tex från XI är ett av FF Soundtracken jag har starkast känslor till.
Vad gäller XIV har provade jag betan innan releasen av första versionen och tyckte mycket om det, men inte spelat mer. Men om A realm Reborn är det spelet done right så är det ett fantastiskt spel.
Tack för er podd.
Måste även tillägga angående sidospåren ni lät lite rynkande på näsan åt:
Dirge of Cerberus är skit. Man tror de skall vara cool pga Vincent men nej. Det är smörja.
Crisis Core är ett kul spel, mer kul än bra FF, men ändå.
Dissidia är ett svinbra, annorlunda fightingspel. Extremt konstigt och svårt att hänga med i, men jävligt bra gameplay.
Åh, jag älskar många av sidospåren så jag menade absolut inte att utstråla näsrynk! 🙂 Har till och med en plats i hjärtat för Mystic Quest, som jag tycker får onödigt mycket skit. Men mest av allt är det förstås Final Fantasy Tactics-titlarna, och på senaste år är det Theatrhythm som gjort mig alldeles pirrig. 🙂
Hej Anna. Jag har spelat Final Fantasy XI väldigt många timmar.
Inte på något sätt klarat det, långt ifrån. Det var ett väldigt bra spel (med en tyvärr hög inlärningskurva) och som tyvärr överskuggades av releasen av WoW. När jag började spela hade många emigrerat dit och det slutade inte :/
Men musiken tex från XI är ett av FF Soundtracken jag har starkast känslor till.
Vad gäller XIV har provade jag betan innan releasen av första versionen och tyckte mycket om det, men inte spelat mer. Men om A realm Reborn är det spelet done right så är det ett fantastiskt spel.
Tack för er podd.
Måste även tillägga angående sidospåren ni lät lite rynkande på näsan åt:
Dirge of Cerberus är skit. Man tror de skall vara cool pga Vincent men nej. Det är smörja.
Crisis Core är ett kul spel, mer kul än bra FF, men ändå.
Dissidia är ett svinbra, annorlunda fightingspel. Extremt konstigt och svårt att hänga med i, men jävligt bra gameplay.
Åh, jag älskar många av sidospåren så jag menade absolut inte att utstråla näsrynk! 🙂 Har till och med en plats i hjärtat för Mystic Quest, som jag tycker får onödigt mycket skit. Men mest av allt är det förstås Final Fantasy Tactics-titlarna, och på senaste år är det Theatrhythm som gjort mig alldeles pirrig. 🙂
Härligt avsnitt! Måste nog hålla med om att FF är det spel med bäst musik, tävlar dock med Zelda om första platsen!
Dock måste jag säga att era argument på varför FFXV kommer vara ett dåligt spel är ungefär lika starka som varför nya Ghostbusters skulle bli en dålig film.. 4st *pronomen* usch! Ser inte ut som den gamla designen usch!
Härligt avsnitt! Måste nog hålla med om att FF är det spel med bäst musik, tävlar dock med Zelda om första platsen!
Dock måste jag säga att era argument på varför FFXV kommer vara ett dåligt spel är ungefär lika starka som varför nya Ghostbusters skulle bli en dålig film.. 4st *pronomen* usch! Ser inte ut som den gamla designen usch!
Jag tycker nian har typ sämst persongalleri. Vad olika det kan vara!
Jag kan bara säga att jag faktiskt håller med dig.
Hade kanske främst problem med att FF9 hade en så Disneyfierad grafisk stil – något som förstås gjorde det svårare för mig att uppskatta persongalleriet. Spelet som sådant är dock väldigt bra.
Tack för er fina pod!
Min personliga favorit är FF6 då det var min första FF-upplevelse, men långt ifrån mitt första japanska rollspel.
Av det skälet blir FF6 så otroligt omvälvande och gjorde så många saker man aldrig tidigare varit med om i ett spel.
De vågade sig till exempel på att köra med en ensemble på 14 stycken spelbara karaktärer i stället för det traditionella gänget plus hjälte.
Sedan måste jag ändå vara den som rättar Tommy – det gick 2 år mellan FF7 (1997) och FF8 (1999).
Intressant att ni listar känslorna och karaktärerna (utöver musiken) som viktiga komponenter för ett Final Fantasy-spel.
Själv har jag alltid (slarvigt) sammanfattat känslorna och karaktärerna med en välskriven story.
Så för mig är det story, musik och gameplay/battlesystemet – något som inte varit speciellt starka kort i exempelvis FF13.
FF-serien förändrade hur jag kom att uppskatta spel. För plötsligt var det inte lika kul att spela spel med tunn eller fattig handling – något som genomsyrat typ ALLA spel jag gillat dessförinnan.
Därför är det extra kul att ni nämnde spelet Final Fantasy Tactics som har en otroligt bra story (Tack Yasumi Matsuno!).
Mycket tråkigt att Matsuno inte fick slutföra FF12 (av hälsoskäl) och fick låta någon annan knåpa ihop det han påbörjat – det hade kunnat bli episkt.
Jag tror att jag lättare kan uppskatta FF12 för att det ursprungligen skulle blivit ett onlineäventyr och sedan fick bli ett singelplayerspel i slutänden. Är nog inget FF-spel som kantats av så många problem som FF12 (hittills). Det gör att jag kan förstå och acceptera att det känns som jag spelar ett onlinespel offline. Spelet har också sin charm – ifall man gillar att grind:a!=)
Åh, right you are! Även om två år också är kort tid så var det kanske tiden mellan VIII och IX jag tänkte på.
Och en vacker dag ska jag bannemej ta tag i FFXII, för min enda kontakt med det hittills är Revenant Wings till DS.
Jag tycker nian har typ sämst persongalleri. Vad olika det kan vara!
Jag kan bara säga att jag faktiskt håller med dig.
Hade kanske främst problem med att FF9 hade en så Disneyfierad grafisk stil – något som förstås gjorde det svårare för mig att uppskatta persongalleriet. Spelet som sådant är dock väldigt bra.
Tack för er fina pod!
Min personliga favorit är FF6 då det var min första FF-upplevelse, men långt ifrån mitt första japanska rollspel.
Av det skälet blir FF6 så otroligt omvälvande och gjorde så många saker man aldrig tidigare varit med om i ett spel.
De vågade sig till exempel på att köra med en ensemble på 14 stycken spelbara karaktärer i stället för det traditionella gänget plus hjälte.
Sedan måste jag ändå vara den som rättar Tommy – det gick 2 år mellan FF7 (1997) och FF8 (1999).
Intressant att ni listar känslorna och karaktärerna (utöver musiken) som viktiga komponenter för ett Final Fantasy-spel.
Själv har jag alltid (slarvigt) sammanfattat känslorna och karaktärerna med en välskriven story.
Så för mig är det story, musik och gameplay/battlesystemet – något som inte varit speciellt starka kort i exempelvis FF13.
FF-serien förändrade hur jag kom att uppskatta spel. För plötsligt var det inte lika kul att spela spel med tunn eller fattig handling – något som genomsyrat typ ALLA spel jag gillat dessförinnan.
Därför är det extra kul att ni nämnde spelet Final Fantasy Tactics som har en otroligt bra story (Tack Yasumi Matsuno!).
Mycket tråkigt att Matsuno inte fick slutföra FF12 (av hälsoskäl) och fick låta någon annan knåpa ihop det han påbörjat – det hade kunnat bli episkt.
Jag tror att jag lättare kan uppskatta FF12 för att det ursprungligen skulle blivit ett onlineäventyr och sedan fick bli ett singelplayerspel i slutänden. Är nog inget FF-spel som kantats av så många problem som FF12 (hittills). Det gör att jag kan förstå och acceptera att det känns som jag spelar ett onlinespel offline. Spelet har också sin charm – ifall man gillar att grind:a!=)
Åh, right you are! Även om två år också är kort tid så var det kanske tiden mellan VIII och IX jag tänkte på.
Och en vacker dag ska jag bannemej ta tag i FFXII, för min enda kontakt med det hittills är Revenant Wings till DS.
Det här var en mysig lyssning, även om ni kändes lite väl enade i era åsikter. Lite mer tjafs och kontrasterande åsikter hade varit mer intressant, men ska inte klaga. 🙂
Ni båda anser 9an ha ett av de bästa karaktärsgallerierna, men tycker ni att det galleriet får visa vad det går för? Jag tycker själv att det spelet lider otroligt mycket av att ALLA intressanta karaktärer (med undantag Vivi) är fast som statister i en ganska tråkig historia om en prinsessas resa att bli mer självständig.
Det här var en mysig lyssning, även om ni kändes lite väl enade i era åsikter. Lite mer tjafs och kontrasterande åsikter hade varit mer intressant, men ska inte klaga. 🙂
Ni båda anser 9an ha ett av de bästa karaktärsgallerierna, men tycker ni att det galleriet får visa vad det går för? Jag tycker själv att det spelet lider otroligt mycket av att ALLA intressanta karaktärer (med undantag Vivi) är fast som statister i en ganska tråkig historia om en prinsessas resa att bli mer självständig.
Jag blir så ledsen när jag hör er prata om FF XV som om det vore det värsta som hänt sen Hitler. För mig är det spelet som känns som att det kan återföra serien till det som är bra efter snedstegen med 12 och 13 som var så otroligt ointressant (precis som er så räknar jag inte onlinespelen).
Det som gör att jag känner så är att producent Tabata har varit så otroligt ödmjuk i sin framtoning sedan han tog över efter att Nomura hade kört projektet i botten. När man ser på videos med teamet som dom lägger upp på sin youtube-kanal så känns det verkligen som att dom försöker sitt yttersta med att göra ett final fantasy som är vad det borde vara.
Sedan får man ju ha i åtanke att det är ett Japanskt spel med japanska värderingar som i första hand riktar sig till unga japanska kvinnor, eftersom det är dom som är deras kärnpublik.
Men hela FF XV projektet är en så stor cirkus och jag tror att om man ska få ut något av det så måste man vara med på tåget helt och hållet. Man ska spela dom två demo-versionerna, man ska se animen på 4 avsnitt som finns på youtube och man ska se Kingsglaive filmen.
T.ex. så får dom 4 dude-brosen karaktärsutveckling i animen. Gladio, eller muskulkillen, har en klassisk mjukis sida då han tar hand om sin lillasyster och även ser Noctis som en yngre bror.
Sen tror jag inte att hela spelet kommer vara en roadtrip, det vi har sett i demot och trailers är ju bara att Noctis måste ta sig till någon annan stad. Sedan vad som händer därifrån har dom inte sagt något om, så jag tror ändå att vi kommer få karaktärer som tillfälligt joinar gruppen t.ex. prinsessan Luna.
Mitt enda problem än så länge är stridssystemet, i första demot så var det verkligen inte bra. Jag fattade inget utan svingade bara tills allt var dött. I andra demot så var det lite bättre, men då var man också bara Noctis så jag vet inte hur det kan funka när man är flera i partyt. Som jag har förståt det så ska man kunna pausa och ge kommandon på ungefär samma sätt som man kunde säga till karaktärerna hur dom skulle bete sig i 12an.
Som vanligt när jag försöker kommentera så blev det ett rant där jag slog knut på mig själv. Men det är ju just för att den här serien väcker så mycket känslor. Anyway, tack för ett bra avsnitt, älskar er även om vi inte tycker lika.
Jag blir så ledsen när jag hör er prata om FF XV som om det vore det värsta som hänt sen Hitler. För mig är det spelet som känns som att det kan återföra serien till det som är bra efter snedstegen med 12 och 13 som var så otroligt ointressant (precis som er så räknar jag inte onlinespelen).
Det som gör att jag känner så är att producent Tabata har varit så otroligt ödmjuk i sin framtoning sedan han tog över efter att Nomura hade kört projektet i botten. När man ser på videos med teamet som dom lägger upp på sin youtube-kanal så känns det verkligen som att dom försöker sitt yttersta med att göra ett final fantasy som är vad det borde vara.
Sedan får man ju ha i åtanke att det är ett Japanskt spel med japanska värderingar som i första hand riktar sig till unga japanska kvinnor, eftersom det är dom som är deras kärnpublik.
Men hela FF XV projektet är en så stor cirkus och jag tror att om man ska få ut något av det så måste man vara med på tåget helt och hållet. Man ska spela dom två demo-versionerna, man ska se animen på 4 avsnitt som finns på youtube och man ska se Kingsglaive filmen.
T.ex. så får dom 4 dude-brosen karaktärsutveckling i animen. Gladio, eller muskulkillen, har en klassisk mjukis sida då han tar hand om sin lillasyster och även ser Noctis som en yngre bror.
Sen tror jag inte att hela spelet kommer vara en roadtrip, det vi har sett i demot och trailers är ju bara att Noctis måste ta sig till någon annan stad. Sedan vad som händer därifrån har dom inte sagt något om, så jag tror ändå att vi kommer få karaktärer som tillfälligt joinar gruppen t.ex. prinsessan Luna.
Mitt enda problem än så länge är stridssystemet, i första demot så var det verkligen inte bra. Jag fattade inget utan svingade bara tills allt var dött. I andra demot så var det lite bättre, men då var man också bara Noctis så jag vet inte hur det kan funka när man är flera i partyt. Som jag har förståt det så ska man kunna pausa och ge kommandon på ungefär samma sätt som man kunde säga till karaktärerna hur dom skulle bete sig i 12an.
Som vanligt när jag försöker kommentera så blev det ett rant där jag slog knut på mig själv. Men det är ju just för att den här serien väcker så mycket känslor. Anyway, tack för ett bra avsnitt, älskar er även om vi inte tycker lika.
Jag har inte spelat 14 själv men min favo pod för tv-spels nyheter har ett roligt sido spår om det som blev utklipp och lagt på youtube.
Enjoy:
Klicka gärna vidare till dom två tim långa avsnitten där BEST FRIENDS PLAY det.
-T4
Jag har inte spelat 14 själv men min favo pod för tv-spels nyheter har ett roligt sido spår om det som blev utklipp och lagt på youtube.
Enjoy:
https://www.youtube.com/watch?v=K2YVSV4X320
Klicka gärna vidare till dom två tim långa avsnitten där BEST FRIENDS PLAY det.
-T4